Koncert muzyki poważnej, w którym zagrała... myjka. Tak świętowano 25-lecie niemieckiej marki w Polsce
Jest rok 1993, październik. Przy ul. Godlewskiego 22 w Krakowie w wynajętym biurze-magazynie rodzi się nowa spółka. Jej załoga liczy jedynie 3 pracowników, powstaje jednak pod patronatem doświadczonego gracza z Niemiec, bo przedsiębiorstwa o historii sięgającej 1935 roku. W Polsce firma Kärcher obchodzi właśnie 25. urodziny.
– Sprzątanie nie jest jeszcze w pełni rozwiniętym biznesem. Wciąż można go udoskonalać. Myślę, że do 2025 roku przestaniemy używać urządzeń z kablem. Wszystkie będą zasilane bezprzewodowo. Już teraz mamy coraz więcej robotów pomagających w sprzątaniu gospodarstwa domowego – mówi Hartmut Jenner, CEO Kärcher.
Obchody 25-lecia Kärcher w Polsce stały się okazją do wyróżnienia osób, które zaszczepiły niemiecką markę na polski rynek•Materiały prasowe
– Kärcher zawitał do Polski w czasach, gdy powstawały pierwsze firmy z kapitałem zagranicznym. Obecnie w Polsce jeszcze nie jesteśmy na takim etapie jak na przykład Francja, gdzie nasza nazwa oznacza po prostu ''zmywać'', choć i w Polsce istotnie wszystkie urządzenia wysokociśnieniowe w potocznym języku nazywane są po prostu karcherami – komentuje Jacek Olko, który z filią Kärcher w Polsce związany jest od początków jej działalności.
Na obchody zaproszeni byli przedstawiciele władz Krakowa, instytucji kultury i sportu, partnerów biznesowych oraz podwykonawców Kärcher. Z rodzinnym przedsiębiorstwem o zasięgu światowym powiązane są bowiem takie marki jak WOMA (pompy wysokociśnieniowe) i Ringler (odkurzacze przemysłowe).
Jubileusz 25-lecia Kärcher w Polsce uświetnił koncert muzyki poważnej, który wykonała Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą maestro Pawła Przytockiego. W repertuarze znalazły się utwory Stanisława Moniuszki, Jana Sebastiana Bacha, Roberta Schumanna, Antonio Vivaldiego oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta. Videorelacja z jubileuszu 25-lecia Kärcher Polska • YouTube / x-news
Podczas części artystycznej odbyła się też światowa prapremiera utworu skomponowanego specjalnie na jubileusz 25-lecia polskiej spółki Kärcher przez kompozytora Kamila Kruka. Odtworzyła go orkiestra, a jednym z instrumentów była... myjka wysokociśnieniowa, jedno ze sztandarowych urządzeń z logo niemieckiej marki.
Uroczystość zwieńczył bankiet w foyer teatru, przygotowany przez Restaurację Willa Decjusza. W jego trakcie dyrektor placówki Krzysztof Głuchowski oprowadził niemieckich gości po ''świątyni sztuki'', która zasłynęła legendarną prapremierą ''Wesela'' Wyspiańskiego oraz wystawieniem wszystkich części ''Dziadów'' Mickiewicza w 1901 roku.
Ćwierćwiecze obecności w Polsce światowego lidera technologii czyszczenia świętowano uroczyście w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie•Fot. Jakub Hałun / Wikimedia Commons
Dzisiaj polski oddział działającego w 67 krajach świata koncernu ma do dyspozycji 29 centrów obsługi i zatrudnia ponad 200 pracowników. Od 1993 do 2018 roku spółka sprzedała łącznie 18 mln urządzeń czyszczących, przemysłowych i domowych. Aż 81 proc. polskich konsumentów, a 87 proc. internautów deklaruje znajomość jej marki.
Artykuł powstał we współpracy z Kärcher Polska