Koncert muzyki poważnej, w którym zagrała... myjka. Tak świętowano 25-lecie niemieckiej marki w Polsce

Dawid Wojtowicz
Jest rok 1993, październik. Przy ul. Godlewskiego 22 w Krakowie w wynajętym biurze-magazynie rodzi się nowa spółka. Jej załoga liczy jedynie 3 pracowników, powstaje jednak pod patronatem doświadczonego gracza z Niemiec, bo przedsiębiorstwa o historii sięgającej 1935 roku. W Polsce firma Kärcher obchodzi właśnie 25. urodziny.
Kärcher Polska, polski oddział niemieckiego producenta systemów czyszczących, powstał 25 lat temu. Jubileusz spółki uświetnił koncert muzyki poważnej z myjką w roli instrumentu Materiały prasowe
Ćwierćwiecze obecności nad Wisłą światowego lidera technologii czyszczenia świętowano uroczyście w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Gośćmi specjalnymi wydarzenia byli Hartmut Jenner, prezes Kärcher, oraz Johannes Kärcher, współwłaściciel koncernu z Winnenden i syn Alfreda Kärchera, który założył go w latach 30. XX wieku.

– Sprzątanie nie jest jeszcze w pełni rozwiniętym biznesem. Wciąż można go udoskonalać. Myślę, że do 2025 roku przestaniemy używać urządzeń z kablem. Wszystkie będą zasilane bezprzewodowo. Już teraz mamy coraz więcej robotów pomagających w sprzątaniu gospodarstwa domowego – mówi Hartmut Jenner, CEO Kärcher.
Obchody 25-lecia Kärcher w Polsce stały się okazją do wyróżnienia osób, które zaszczepiły niemiecką markę na polski rynekMateriały prasowe
Chcąc docenić wkład Polski w rozwój marki Kärcher, czołowi niemieccy przedstawiciele globalnego przedsiębiorstwa wręczyli wyróżnienia pracownikom polskiego oddziału, którzy od 25 i 10 lat uczestniczą w tym biznesowym przedsięwzięciu. Wśród wyróżnionych osób znalazł się m.in. Jacek Olko, dyrektor zarządu Kärcher Polska.

– Kärcher zawitał do Polski w czasach, gdy powstawały pierwsze firmy z kapitałem zagranicznym. Obecnie w Polsce jeszcze nie jesteśmy na takim etapie jak na przykład Francja, gdzie nasza nazwa oznacza po prostu ''zmywać'', choć i w Polsce istotnie wszystkie urządzenia wysokociśnieniowe w potocznym języku nazywane są po prostu karcherami – komentuje Jacek Olko, który z filią Kärcher w Polsce związany jest od początków jej działalności.

Na obchody zaproszeni byli przedstawiciele władz Krakowa, instytucji kultury i sportu, partnerów biznesowych oraz podwykonawców Kärcher. Z rodzinnym przedsiębiorstwem o zasięgu światowym powiązane są bowiem takie marki jak WOMA (pompy wysokociśnieniowe) i Ringler (odkurzacze przemysłowe).
Videorelacja z jubileuszu 25-lecia Kärcher Polska YouTube / x-news
Jubileusz 25-lecia Kärcher w Polsce uświetnił koncert muzyki poważnej, który wykonała Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą maestro Pawła Przytockiego. W repertuarze znalazły się utwory Stanisława Moniuszki, Jana Sebastiana Bacha, Roberta Schumanna, Antonio Vivaldiego oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Podczas części artystycznej odbyła się też światowa prapremiera utworu skomponowanego specjalnie na jubileusz 25-lecia polskiej spółki Kärcher przez kompozytora Kamila Kruka. Odtworzyła go orkiestra, a jednym z instrumentów była... myjka wysokociśnieniowa, jedno ze sztandarowych urządzeń z logo niemieckiej marki.

Uroczystość zwieńczył bankiet w foyer teatru, przygotowany przez Restaurację Willa Decjusza. W jego trakcie dyrektor placówki Krzysztof Głuchowski oprowadził niemieckich gości po ''świątyni sztuki'', która zasłynęła legendarną prapremierą ''Wesela'' Wyspiańskiego oraz wystawieniem wszystkich części ''Dziadów'' Mickiewicza w 1901 roku.
Ćwierćwiecze obecności w Polsce światowego lidera technologii czyszczenia świętowano uroczyście w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w KrakowieFot. Jakub Hałun / Wikimedia Commons
Spółka Kärcher Polska została założona w 1993 roku w Krakowie przez Sobiesława Zasadę i jej obecnego prezesa, Jacka Olko. Początkowo zajmowała się dystrybucją i sprzedażą na terytorium naszego kraju urządzeń i systemów czyszczących niemieckiego przedsiębiorstwa. Z czasem zaczęła angażować się w projektowanie nowych produktów.

Dzisiaj polski oddział działającego w 67 krajach świata koncernu ma do dyspozycji 29 centrów obsługi i zatrudnia ponad 200 pracowników. Od 1993 do 2018 roku spółka sprzedała łącznie 18 mln urządzeń czyszczących, przemysłowych i domowych. Aż 81 proc. polskich konsumentów, a 87 proc. internautów deklaruje znajomość jej marki.

Artykuł powstał we współpracy z Kärcher Polska