Przez pół roku testowałem opony Nokian iLine. Są stworzone na polskie lato – choć nie takie jak w tym roku
Użytkownicy aut wieloletnich rzadko sięgają po opony bardziej znanych marek lub wręcz kupują używane. Tymczasem w ramach testu przez cały letni sezon sprawdzałem, jak w Fordzie Mondeo trzeciej generacji sprawdzą się opony Nokian iLine. I mogę powiedzieć tylko tyle, że jazda była nad wyraz przyjemna, komfortowa i przede wszystkim bezpieczna - jak w dużo nowszym aucie. Choć na deklarowane oszczędności na paliwie nie ma co według mnie liczyć.
I dosłownie wtedy polski dystrybutor złożył mi nietypową propozycję: w sezonie letnim miałem sprawdzić, jak sprawują się ich opony. Nie przez tydzień - w takim czasie można dobrze poznać samochód, ale na pewno nie opony. Tylko przez cały sezon.
Do testu wybrałem opony Nokian iLine. Dlaczego akurat te? Bo są dość przystępne cenowo - skandynawski producent ma w swojej ofercie także droższe ogumienie. Powiedzmy sobie jednak wprost: wybierając do wieloletniego auta opony z najwyższej półki wypadłbym co najmniej dziwacznie.
Fot. naTemat
Jakbym miał nowe auto
Zgodnie z danymi z etykiety opon iLine to opony całkiem nowoczesne. Klasa C w oszczędności paliwa, klasa C w zachowaniu na mokrej nawierzchni oraz "jedna" fala dźwiękowa i 68 decybeli.
I może od tego warto zacząć, bo w mojej ocenie to najistotniejsza zaleta tych opon. A przynajmniej najbardziej przydatna na co dzień. Opony z serii iLine okazały się być bardzo ciche. Zresztą wynik 68 dB mówi sam za siebie, to absolutny rynkowy top nawet wśród znacznie droższych konkurentów.
Fot. naTemat
A skoro już jesteśmy przy mokrym - opony Nokian iLine sprawdziły się także w tej sytuacji. Producent w ogumieniu zastosował tzw. rowki Venturiego. To wyprofilowane nacięcia pomiędzy blokami krawędzi opony, które przyspieszają odpływ wody.
Tyle teorii. W praktyce opony bardzo dobrze odprowadzały wodę i to nawet przy wyższych prędkościach. Można się zastanawiać, na ile rozsądna jest auta na granicy przepisów na drogach ekspresowych czy autostradach w deszczu, ale opony mnie nie zawiodły w takiej sytuacji ani razu.
Fot. naTemat
O tym, że wjechałem w spore bajoro, dowiedziałem się dopiero, jak to usłyszałem. Kierownica wpadła w drgania, ale opony utrzymały mnie na torze jazdy w lekkim zakręcie - co wcale takie oczywiste nie było. Ogółem to opony stworzone na typowe, polskie lato. Czyli deszczowe. Akurat ostatnie było bardzo suche, ale to pewnie przypadek.
No i wreszcie taka najprostsza sprawa - samochód z wolnossącym silnikiem o mocy 130 koni mechanicznych raczej do szaleństw się nie nadaje, ale przez cały letni sezon ani razu nie ratowała mnie kontrola trakcji.
Fot. naTemat
Jeśli mogę się do czegoś przyczepić, to tylko do rzekomych oszczędności ze spalania paliwa, które sugeruje także producent. Owszem, średnie spalanie mi trochę spadło, ale to raczej zasługa długiego i ciepłego lata, a nie opon. Wszak zimą generalnie spalanie rośnie.
Słowem oszczędności przy dystrybutorze z tytułu zakupu tych opon raczej nikt nie odczuje. Ale też nie wiem ile trzeba byłoby jeździć, żeby w ten sposób nowe ogumienie naprawdę "zwróciło się".
Fot. naTemat
Opony takie, jakie testowałem (tj. w tym rozmiarze), można kupić już za nieco ponad dwieście złotych za sztukę. To dobra oferta. Opony nieznanych (często chińskich) producentów wcale nie są dużo tańsze - tak samo używki. Jednocześnie nie oferują ani takiego bezpieczeństwa, ani trwałości.
A biorąc pod uwagę, że to zakup na kilka sezonów, oferta jest nawet bardziej opłacalna. Zresztą widzę, że bieżnik opon jest nadal praktycznie nowy.
I wracając jeszcze do myśli z początku tego tekstu: wiele osób szuka przyczyn gorszego prowadzenia swojego auta w zawieszeniu czy w układzie kierowniczym. O oponach często zapominamy. A okazuje się, że w ten sposób można znacząco odmłodzić auto. Powtarza się stara prawda, że dobre ogumienie to podstawa.
Fot. naTemat
Opony Nokian iLine na plus i minus:
+ Przystępna cena
+ Cisza w kabinie na każdym rodzaju nawierzchni
+ Duża przyczepność, także na mokrej drodze
- Oszczędności paliwa czysto iluzoryczne