Oto radar dla statków. Nawet gdybyś miał odwiedzić tę stronę tylko raz w życiu, warto to zrobić

Rafał Badowski
Zawsze, powiedzmy, z podziwem patrzyłem na ludzi z lornetkami i aparatami, którzy stoją pod płotem lotniska na Okęciu i jak zahipnotyzowani wpatrują się w lądujące samoloty. Inni śledzą z wypiekami na twarzy na żywo ich loty w internecie dzięki radarowi lotów. Okazuje się, że są i wierni fani jednostek pływających. Oni także mają w sieci nie lada gratkę.
Kadr z MarineTraffic.com
Czy wiesz, że możesz w każdej chwili zobaczyć około ruch około 650 tys. statków na morzach, rzekach czy oceanach?

Przykładowo, gdy śledzisz odpływający z Gdyni majestatyczny Stena Line, możesz uronić łezkę z tęsknoty za polskim morzem i wakacjami. Dzięki serwisowi MarineTraffic możesz na żywo śledzić ruch statków na Bałtyku w portach w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie.
Stena Line także można śledzić na żywo podczas jego trasy z Gdyni do Szwecji.Fot. Dimitris Triadafillou / Marine Traffic
A kiedy jesteś na plaży, zawsze możesz sprawdzić jaki statek właśnie przepływa przed tobą. A trzeba wiedzieć, że w dużych portach przepływają co kilka minut, co jest – jak czytamy w branżowym serwisie skyradar.pl – nie lada gratką dla shipspotterów.
Wyobraź sobie, że cierpisz na chorobę morską, inną przypadłość lub zwyczajnie się niecierpliwisz, bo chciałbyś dobić do brzegu. I nie wiesz gdzie się znajdujesz, bo dookoła widzisz tylko bezkresny morski horyzont. Gdy odbywasz rejs, możesz sprawdzić dokładną pozycję statku na morzu czy oceanie.
Statek Finnmaid.Fot. K. Girotto / Marine Traffic
Z tej perspektywy jakże smutno wyglądają szlaki wodne na mapie lądowej Polski. Zwłaszcza gdy porównamy ją z mapą naszych zachodnich sąsiadów, których główne szlaki rzeczne są wprost upstrzone różnymi jednostkami pływającymi. Dla porównania: po Wiśle nie pływa ani jeden statek wyposażony w radar.
Fot. Screen / Marine Traffic
Stella LauraFot. Cavit Ege Tulca / Marine Traffic
Ale nie tylko o statki pasażerskie tu chodzi. Możemy śledzić trasę dowolnych jednostek pływających: transportowców, tankowców, holowników, jachtów, szybkich promów czy statków rybackich. Odpowiednie ikonki informują nas też, czy statek został zakotwiczony.
Mekhanik Pyatlin.Fot. Vladimir Gorlov / Marine Traffic
Jak to możliwe? Wszystko dzięki systemowi automatycznej identyfikacji statków AIS, który jest szeroko stosowany na morzu. Zbierane są statyczne i dynamiczne informacje ze statków, które wykorzystują elektroniczną wymianę danych pomiędzy stacjami AIS.
Na zdjęciu Audacia.Fot. Marine Traffic
Obecnie w system AIS wyposażone są prawie wszystkie statki morskie, zgodnie z konwencją o bezpieczeństwie na morzu. O technicznych szczegółach systemu AIS można przeczytać na tej stronie.
Na zdjęciu statek SM Line.Fot. Pascal Bredel