Metody na finansowanie firmy, o jakich nie słyszeliście. Bez tego wsparcia nie byłoby Google czy Facebooka

Dawid Wojtowicz
Rozwój start-upu lub niewielkiej, jedno- lub kilkuosobowej firmy, to ciężki kawałek chleba. Innowacyjny pomysł wymaga często sporych inwestycji, a na koncie start-upowca na ogół nie widnieje kwota z dużą ilością zer. Dlatego większość początkujących przedsiębiorców szuka finansowego wsparcia, które da ich biznesom impuls do rozwoju lub zapewni płynność finansową.
Venture Capital, faktoring i crowdfunding... Prezentujemy pięć mniej lub bardziej znanych narzędzi finansowych, z których mają zwyczaj korzystać start-upowcy czy założyciele nowych spółek 123rf.com
Ponieważ młode innowacyjne firmy są przykładem biznesu obarczonego dosyć dużym ryzykiem, tradycyjne metody finansowania takie jak kredyt inwestycyjny nie zawsze są na wyciągnięcie ręki. Krótki staż przedsiębiorstwa nie pozwala zazwyczaj na udowodnienie zdolności kredytowej. Prezentujemy pięć mniej lub bardziej znanych narzędzi finansowych, z których mają zwyczaj korzystać start-upowcy czy założyciele nowych spółek.

Venture Capital

Z tej formy finansowania skorzystały Amazon, Facebook i Google. Venture Capital (tzw. kapitał wysokiego ryzyka) przeznaczony jest dla małych i średnich przedsiębiorstw założonych w formie spółek kapitałowych, które działając na perspektywicznym rynku, mają zadatki na szybki rozwój. Jest to więc ciekawa opcja dla firm z branży IT i nowych technologii.

Wsparcie Venture Capital polega na wykupieniu przez duże przedsiębiorstwo akcji lub udziałów mniejszej firmy. Ta musi wówczas liczyć się z przejęciem części zarządzania przez inwestora i obowiązkiem bezwzględnej transparentności wobec swojego zamożniejszego wspólnika. Nie musi jednak spłacać kapitału czy odsetek tak jak w przypadku kredytu.

Anioł biznesu

To taki bardziej spersonalizowany Venture Capital. O ile w przypadku funduszy VC możemy mieć do czynienia ze środkami od różnych inwestorów, o tyle anioł biznesu inwestuje wyłącznie własny kapitał. W zamian taki prywatny inwestor, na ogół doświadczony w rynkowej grze, oczekuje udziału w zyskach firmy, której zapewnił zastrzyk gotówki.

W odróżnieniu od funduszy VC aniołowie biznesu zazwyczaj rozglądają się za przedsiębiorstwami znajdującymi się na wcześniejszym etapie rozwoju i gotowi są inwestować w bardziej ryzykowne biznesy. Za tę gotowość oczekują jednak sowitej stopy zwrotu. Korzystając z ich wsparcia, trzeba więc liczyć się z większym podziałem zysków na korzyść inwestora.

Faktoring

Narzędzie idealne dla tych, którym nie w smak rynkowa rzeczywistość, gdzie duzi gracze wystawiają maluczkim faktury z długimi terminami płatności. Oczekiwanie na przelew za sprzedany towar czy wykonaną usługę powoduje ''zamrożenie'' kapitału (nawet na trzy miesiące), który firma mogłaby przeznaczyć na bieżące wydatki czy inwestycje w zlecenia od kolejnych partnerów.

Faktoring wyciąga z finansowego dołka, pokrywając koszt wystawionej nieprzeterminowanej faktury w formie przelewu od firmy faktoringowej tzw. faktora. Dla start-upów usługi te świadczą takie fintechy jak SMEO, który oferuje możliwość faktoringu już dla pierwszej faktury. Nie trzeba przedstawiać tylu dokumentów, co w przypadku kredytu - wystarczy złożyć wniosek online. Od stycznia firma SMEO uruchomiła też wsparcie dla małych spółek (a dokładniej spółek z o.o. z jednoosobową reprezentacją).

Zobacz, jak działa faktoring.

Crowdfunding

W grupie siła! Przedsiębiorcy, którzy mają oryginalne pomysły, ale niewielki kapitał na koncie, mogą zwrócić się do internetowej braci z prośbą o sfinansowanie swojego przedsięwzięcia. Taką zbiórkę w sieci za pośrednictwem specjalnej platformy nazywa się crowdfundingiem. Mniej znaną formą tej metody finansowania jest crowdfunding udziałowy.

Ten rodzaj crowdfundingu polega na tym, że inwestorzy w zamian za wsparcie drobnymi kwotami uzyskują udziały lub akcje w nowo powstających przedsięwzięciach. W przypadku tradycyjnego (nieudziałowego) crowdfundingu osoby wpłacające pieniądze otrzymają gotowy produkt lub inne wcześniej ustalone świadczenia po realizacji przedsięwzięcia.

Bootstrapping

To bardziej filozofia rozwoju niż metoda finansowania, ale w przypadku takich marek jak Apple, Dell czy Microsoft przyniosła efekty. Bootstrapping to rozwijanie firmy w oparciu wyłącznie o zasoby własne przedsiębiorcy (czyli bez wykorzystania kapitału z zewnątrz), jednocześnie przy rygorystycznym podejściu do kosztów i płynności finansowej.

Charakterystyczną cechą bootstrappingu, poza finansowaniem firmy z własnej kieszeni, jest zasada inwestowania większości uzyskanych przychodów w rozwój przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom wielu ekspertów zaleca „bootstrapowanie” start-upu tak długo, jak to tylko możliwe, ponieważ dłużej ma się nad nim pełną kontrolę.

Materiał edukacyjny we współpracy ze SMEO