Już nie tylko polisa od zalania i pożaru. Co jeszcze możesz dostać ubezpieczając mieszkanie?

Monika Przybysz
Do kogo dzwonisz, kiedy po wejściu do mieszkania okazuje się, że pękła rura, cały przedpokój tonie w wodzie, a ty już wiesz, że za parę godzin nie będziesz w stanie odebrać dzieci ze szkoły, bo będziesz musiał naprawiać skutki tego armagedonu? Są tacy, którzy wiedzą. że mogą wtedy wybrać numer… infolinii ubezpieczyciela.
Pakiety domowego assistance to już nie tylko pomoc fachowców. Niektóre firmy oferują również organizację opieki nad dziećmi czy osobami starszymi. Fot. 123rf.com / BlueOrange Studio
W dobie kupowania mieszkań i budowania domów na kredyt ubezpieczenie mieszkania przestało być kwestią dyskusyjną. Do posiadania polisy, poza zdrowym rozsądkiem, obligują nas warunki finansowania pożyczki. Z punktu widzenia konsumenta taki “przymus” daje efekty pozytywne. Większy popyt zaostrza konkurencję wśród firm ubezpieczeniowych, które niemal na wyścigi wzbogacają polisy o dodatkowe usługi.

Ramy podstawowej ochrony, jaka wchodzi wchodzi w skład ubezpieczenia mieszkania zarysowane są następująco: ochroną mogą zostać objęte mury, czyli bryła danej nieruchomości, elementy stałe, czyli podłogi, tynki, kafle, a także elementy ruchome czyli wyposażenie takie jak sprzęt AGD, RTV czy meble.


O tym, w jakim zakresie dany element zostanie objęty ochroną decydują zapisy zawarte w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Przed zakupem polisy warto przejrzeć je bardzo dokładnie - to tam bowiem znajdziemy informacje o dodatkowych usługach, do jakich mamy dostęp w ramach polisy.

Wspomniana na początku opcja organizacji opieki nad dzieckiem w sytuacji “ekstremalnej” może być jedną z nich. Polisa ubezpieczenia mieszkania coraz częściej uprawnia jej posiadacza do korzystania z pakietu asssistance.

Assistance czyli pomoc w (nie)typowej sprawie
Pakiety assistance dostępne w ramach ubezpieczenia mieszkania różnią się w zależności od firmy. Ogólna zasada tego typu usług jest jednak wspólna dla wszystkich: w wybranych sytuacjach losowych nasza rola w organizacji pomocy ogranicza się do kontaktu z ubezpieczycielem i streszczenia, z jakiego rodzaju zdarzeniem przyszło nam się zmagać. To konsultant skontaktuje się w naszym imieniu z odpowiednią instytucją.

Najpopularniejsze opcje dostępne w ramach pakietów assistance to pomoc fachowców. Warto wiedzieć, które usterki musimy rzeczywiście naprawiać na własną rękę, a które mogą pomogą nam zlikwidować specjaliści, których wyśle do nas ubezpieczyciel.

Co naprawią fachowcy? Elektrykę, sprzęty AGD i RTV, usterki hydrauliczne, wybite szyby czy wyłamane drzwi oraz inne, ujęte w OWU elementy wyposażenia mieszkania. Warto podkreślić, że zaangażowanie właściciela polisy ogranicza się w przypadku takiej interwencji do otwarcia drzwi i wskazaniu usterki - koszt robocizny oraz części zamiennych zostaną rozliczone w ramach kosztów ubezpieczenia - pod jednym warunkiem.

Pomoc assistance dotyczy jedynie zdarzeń losowych. Jeśli więc w przypływie rozgoryczenia wynikiem piłkarskiego meczu przegranego w wirtualnym świecie zdarzy wam się cisnąć padem w ekran, naprawę telewizora musicie zorganizować na własną rękę. Kiedy kineskop spali się w wyniku uderzenia pioruna - spokojnie możecie dzwonić do konsultanta.

Pakiety asssistance mogą zawierać również mniej standardowe usługi. Niektórzy ubezpieczyciele oferują na przykład wspomnianą na początku opiekę nad dziećmi, osobami starszymi, a nawet zwierzętami domowymi, które w wyniku zdarzeń losowych nie mogą w danym momencie przebywać w domu. Firma może również zwrócić nam koszty opieki, jeśli będziemy zmuszeni jednak zorganizować ją na własną rękę.

Niektórzy ubezpieczyciele rekompensują również koszty dodatkowe, jakie będziemy zmuszeni ponieść na przykład w związku z ochroną mienia, pozostałego w mieszkaniu do którego wcześniej wyważono drzwi. Zwrotowi mogą podlegać również koszty zakwaterowania poza domem, w którym miał miejsce na przykład pożar.

Zdarza się, że ubezpieczyciele w ramach infolinii assistance oferują również dostęp do opieki medycznej, a nawet dowóz leków, po które w wyniku choroby nie jesteśmy w stanie samodzielnie podejść do apteki.

Zakres świadczeń w ramach pakietów assistance nieustannie się rozszerza - warto więc co jakiś czas sprawdzać, czy do jakich świadczeń możemy mieć dostęp w ramach posiadanej polisy.