GoWork mocno szybuje w górę. Korzysta na dobrej sytuacji na polskim rynku pracy

Dawid Wojtowicz
Coraz częściej słyszymy głosy, że mamy w Polsce rynek pracownika. Dobra koniunktura gospodarcza i rekordowo niskie bezrobocie cieszą nie tylko etatowców czy zleceniobiorców. Z sytuacji na polskim rynku pracy zadowolone są również wiodące portale rekrutacyjne, które w tym roku zanotowały aż 9-proc. wzrost popularności wśród internautów.
Kondycja polskiego rynku pracy sprzyja portalom rekrutacyjnym. Czołowe serwisy pracy zwiększają systematycznie liczbę użytkowników Roman Samborskyi / 123rf.com
Kondycję polskiego rynku rekrutacji online obrazuje najnowsze badanie przygotowane i udostępnione przez Gemius/PBI. Wynika z niego, że w I półroczu 2019 roku z najpopularniejszych serwisów pracy korzystało 14,4 mln internautów. W porównaniu z tym samym okresem w 2018 roku liczba użytkowników tych portali wzrosła o prawie 1,3 mln.
Liderem rynku okazał się serwis Olx.pl./praca, który przyciągnął ponad 3,3 mln internautów. Może się on pochwalić tempem wzrostu wynoszącym 16 proc. Drugie miejsce zajął portal Pracuj.pl. Na przeglądanie ofert zgromadzonych w jego bazie zdecydowało się blisko 3 mln użytkowników. W jego przypadku ruch zwiększył się o 7 proc. w skali roku.

Rekordowy wzrost ruchu zanotował serwis GoWork.pl, który znalazł się na podium, zajmując trzecie miejsce w rankingu stricte portali rekrutacyjnych. Strona, który słynie z rozbudowanego forum opinii o pracodawcach, powiększyła grono swoich gości aż o 33 proc. Ponad 2,7 mln internautów zajrzało do tego serwisu, aby znaleźć dla siebie pracę albo ocenić firmę.
Wzrost popularności serwisów rekrutacyjnych można tłumaczyć rosnącą świadomością pracowników, którzy coraz odważniej poruszają się po polskim rynku pracy.ferli / 123rf.com
Tak wysoki skok ruchu na stronie można tłumaczyć rosnącą świadomością pracowników, którzy coraz odważniej poruszają się po polskim rynku pracy. Wielu z nich przestaje przyjmować ogłoszenia pracodawców za dobrą monetę i aby poznać prawdę o warunkach proponowanej pracy, zasięga języka u osób, które były lub są nadal zatrudnione w danej firmie.

Stąd wniosek, że serwisy e-rekrutacji, aspirujące do miana nie tylko największej bazy ogłoszeń o pracę, ale także swoistego medium społecznościowego pozwalającego na integrację środowiska pracowniczego, mają przed sobą obiecującą przyszłość. Internauci cenią bowiem narzędzia, które służą z jednej strony szerokiej dyskusji, a z drugiej weryfikacji informacji.
Łukasz Jarota
Dyrektor Zarządzający Agencji Grow

Poza faktem, iż kandydaci z roku na rok są coraz bardziej świadomi w kontekście wyboru swojego wymarzonego/pożądanego pracodawcy, szukają takich ofert, które będą unikalne, które będą stanowiły o wyjątkowości pracodawcy. Portale pracy są wciąż niesłabnącym źródłem danych o pracodawcach – od często rozbudowanych profili, które nierzadko potrafią być świetną alternatywą dla stron karierowych, po prezentację aktualnych ofert pracy z bezpośrednimi odnośnikami do innych ciekawych źródeł o firmie (np. film na YouTube), czy również do bezpośredniego kontaktu z samym rekruterem.

– Kandydaci widzą również szybki rozwój portali pracy np. brak potrzeby rejestrowania się czy logowania, możliwość błyskawicznego aplikowania bez konieczności zostawienia CV. Jednym słowem, portale pracy stają się coraz bardziej user friendly, co doceniają zarówno kandydaci, jak i sami pracodawcy – dodaje ekspert w dziedzinie Employer Brandingu.

Warto zauważyć, że wysoki wynik osiągnięty przez GoWork sprawił, że z pierwszej trójki rankingu najpopularniejszych serwisów pracy w Polsce wypadły takie markowe portale jak LinkedIn czy GoldenLine. Adam Kosieradzki, założyciel GoWork, potwierdza, że dynamika wzrostu oglądalności portalu spowodowana jest coraz większą świadomością pracowników.

– Według naszych badań aż 87 proc. osób przed podjęciem nowej pracy czy nawet przyjściem na rozmowę kwalifikacyjną sprawdza w internecie opinie o firmie czy dziale, w którym chcą się zatrudnić. Staramy się również dbać o każdą opinię dodaną przez naszych użytkowników. Gdy mamy wątpliwości, czy coś usunąć, pytamy o to sądy – komentuje twórca GoWork.
Adam Kosieradzki, założyciel i prezes serwisu pracy GoWork.plMateriały prasowe / GoWork
W którą stronę powinny ewoluować serwisy pracy, aby podtrzymać to zainteresowanie? – Poza tym, że portale pracy powinny być w pełni responsywne (dostosowane do urządzeń mobilnych), co wciąż nie jest jeszcze powszechnie stosowane, serwisy powinny być zawsze bardzo intuicyjne pod względem szukania pracy czy samego aplikowania – mówi Łukasz Jarota.

Ekspert zwraca też uwagę, że dzisiejsza rekrutacja przenosi się do mediów społecznościowych, a dotychczasowe metody rekrutacji, tj. umieszczenie oferty pracy wyłącznie w serwisach pracy to już za mało. – Komunikacja pomiędzy serwisami a mediami społecznościowymi powinna być ściśle zintegrowana. Świat dzisiejszego HR i rekrutacji wymaga także niekonwencjonalnych kroków. Jednym z nich są wideo ogłoszenia o pracę – wskazuje Łukasz Jarota.
Łukasz Jarota, Dyrektor Zarządzający Agencji Grow, ekspert w dziedzinie Employer BrandinguFacebook / Łukasz Jarota
Portal GoWork pojawił się w sieci w 1990 roku. Główna siedziba firmy zarządzającej serwisem mieści się w Warszawie, ale jej odziały można znaleźć w największych miastach Polski takich jak Kraków, Wrocław, Poznań czy Gdańsk. Poza portalem pracy i forum opinii spółka prowadzi też szkolenia dla kadry managerskiej, specjalistycznej i oświaty.

Badanie zostało przeprowadzone przez spółki Polskie Badania Internetu oraz Gemius Polska. Wykorzystano w nim dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Kantar MillwardBrown z I kwartału 2019r. i badania Maluchy z 2018 r. Podane liczby odnoszą się do rzeczywistych użytkowników – osób, które wygenerowały co najmniej jedną odsłonę strony.

Artykuł powstał we współpracy z GoWork.