"Duszpasterz z powagą zada wszystkie pytania". 10 cytatów z dokumentu Episkopatu ws. ślubów

Tomasz Ławnicki
Nowy dekret Konferencji Episkopatu Polski ma zastąpić dotychczasową "Instrukcję KEP o przygotowaniu do małżeństwa w Kościele katolickim", która obowiązywała od 30 lat. Dokument zacznie obowiązywać od czerwca przyszłego roku. Już teraz wzbudza wiele emocji.
Episkopat ogłosił dekret "o przeprowadzaniu rozmów kanoniczno-duszpasterskich z narzeczonymi przed zawarciem małżeństwa kanonicznego". Fot. 123rf
Biskupi tłumaczą wprowadzane zmiany faktem, iż pojawiły się "nowe wyzwania, z którymi narzeczeni i duszpasterze stykają się w zmieniającej się sytuacji religijnej, społecznej i cywilnoprawnej". Przez te 30 lat zmieniła się mentalność społeczeństwa, jego struktura, ale też i prawo – pojawiły się tzw. śluby konkordatowe oraz uregulowane zostały kwestie związane z ochroną danych osobowych.

O czymś takim jak zmiana płci, w 1989 r., gdy Episkopat wprowadzał obecnie obowiązującą instrukcję, nikt w Polsce raczej nie rozmawiał. Problem impotencji zaś jest stary jak świat – był zatem omówiony i wtedy. Teraz jednak ujęto to w inne słowa.


Wnioski jakie płyną z dekretu są następujące: tych, którzy zdecydują się na ślub kościelny, przed uroczystością czeka spotkanie, na którym ksiądz zada wiele pytań i będą one bardziej szczegółowe niż dotąd. Na jakie pytania muszą być przygotowani narzeczeni (będą odpytywani oddzielnie)? Oto 10 cytatów, w których znajdziecie na to odpowiedź. Umówmy się – niepełną odpowiedź, bowiem cały dokument to ponad 70 stron.

1. Weryfikacja narzeczonych


"Spotkanie powinno rozpocząć się propozycją wspólnej modlitwy kapłana i narzeczonych. Po swobodnej rozmowie z narzeczonymi

duszpasterz winien zadawać pytania każdemu z nich osobno

przynajmniej w tych kwestiach, które nie są tylko zwykłym pozyskaniem danych personalnych. Ten wymóg uzasadniony jest jednym z ważniejszych celów badania kanonicznego, mianowicie ochroną przed dopuszczeniem do zawarcia nieważnego małżeństwa. Rozmowa na osobności sprzyja szczerej wypowiedzi, co z pewnością ułatwi ocenę stopnia przygotowania narzeczonych do małżeństwa oraz zmniejszy niebezpieczeństwo podstępu i przymusu, jak również symulacji konsensu".

2. Protokół przedślubny


"Odnotowując odpowiedzi

duszpasterz winien unikać lakonicznego zapisywania ich w formie 'tak' lub 'nie'

ale ma dołożyć starań, by zapis protokołu oddawał możliwie jak najpełniej intencje nupturientów, zwłaszcza w kwestiach odnoszących się do konsensu małżeńskiego oraz małżeństw mieszanych. Wszystko, co byłoby istotne, a wykraczałoby poza rubryki protokołu, należy zwięźle opisać na marginesie protokołu lub w załączonej doń odrębnej notatce".

3. Miejsce zawarcia małżeństwa

"Za regułę należy uznać zawarcie małżeństwa w parafii jednego z nupturientów

Przemawiają za tym głębokie racje duszpasterskie, w myśl których własna parafia jest – po rodzinie – podstawową wspólnotą Kościoła oraz pierwszą szkołą wiary, modlitwy i życia sakramentalnego. Pierwszeństwem cieszy się kościół parafialny. W innym kościele lub kaplicy małżeństwo wolno zawrzeć za zezwoleniem ordynariusza miejsca lub proboszcza.
Nowy dekret Konferencji Episkopatu Polski ma zastąpić dotychczasową "Instrukcję KEP o przygotowaniu do małżeństwa w Kościele katolickim", która obowiązywała od 30 lat.Fot. 123rf
Jeśli narzeczeni mają słuszne powody, by zawrzeć małżeństwo w parafii innej niż parafia ich stałego lub tymczasowego zamieszkania albo miesięcznego pobytu, winni uzyskać zezwolenie własnego proboszcza lub ordynariusza miejsca.

Takiego zezwolenia nie powinno się im odmawiać bez poważnej przyczyny

ani uzależniać wydania go od spełnienia wymagań, których nie przewiduje prawo kanoniczne".

4. Zakazane małżeństwa mieszane

"Małżeństwa mieszane, czyli

małżeństwa zawierane przez katolików z ochrzczonymi niekatolikami, są zabronione bez wyraźnego zezwolenia ordynariusza miejsca

Zakaz ten motywowany jest przede wszystkim trudnościami w istotnych sferach, jakie z dużym prawdopodobieństwem mogą napotkać małżonkowie, których dzielą różnice wyznaniowe. Dramat podziału chrześcijan przenosi się w tym przypadku na ich własną rodzinę. (...) Strona katolicka winna oświadczyć na piśmie, iż jest gotowa odsunąć od siebie niebezpieczeństwo odejścia od wiary, jak również złożyć szczere przyrzeczenie, że uczyni wszystko, co w jej mocy, aby wszystkie dzieci zostały ochrzczone i wychowane w Kościele katolickim."

5. Egzamin przedślubny narzeczonych

"Niezdolność fizyczna (impotencja)

Niezdolne do zawarcia małżeństwa są osoby, które nie mogą dokonać stosunku małżeńskiego. W wypadku wątpliwości co do istnienia przeszkody nie należy zabraniać zawarcia małżeństwa. Pytania dotyczące tej przeszkody należy stawiać każdej ze stron bardzo dyskretnie, z właściwą delikatnością i szacunkiem.

Wypada zaczynać od pytania o zdrowie i chęć posiadania dzieci

ponieważ przy tej okazji można ustalić, czy narzeczeni nie wykluczają potomstwa. Przypomnieć należy zasadę, że niepłodność, o ile istnieje zdolność dokonania stosunku małżeńskiego, nie przeszkadza w zawarciu małżeństwa, pod warunkiem, że nie została zatajona przed drugą stroną".

6. Szczególna ostrożność

"Szczególną ostrożność należy wykazać, gdyby któreś z narzeczonych poddało się zabiegowi tzw. zmiany płci. Decyzję o urzędowej zmianie płci w dokumentach kościelnych podejmuje w poszczególnych przypadkach Kongregacja Nauki Wiary po zbadaniu dokumentacji medycznej. W związku z tym w takiej sytuacji nie wolno spisywać protokołu przedślubnego, ustalać daty ślubu i czynić żadnych obietnic do czasu definitywnej decyzji Kurii Rzymskiej.

Należy wówczas uprzedzić narzeczonych, że ich sprawa jest wysoce skomplikowana

Nie można bowiem dopuścić do zawarcia związku między osobami tej samej płci (z punktu widzenia biologiczno-genetycznego). W tego rodzaju przypadkach należy brać też pod uwagę możliwość zaistnienia przeszkody impotencji, a także poważnych zaburzeń psychoseksualnych".

7. Ślub po święceniach

"W przypadku przeszkód wynikających ze święceń lub ślubów złożonych w instytucie zakonnym należy żądać dyspensy udzielonej przez właściwą władzę.

Nie jest wskazane, by w takich sytuacjach zawieraniu małżeństwa towarzyszyły zbytni rozgłos i wystawność".

8. Konsens małżeński

"Ważnym zadaniem duszpasterza jest weryfikacja autentyczności konsensu małżeńskiego, jaki mają wyrazić nupturienci podczas zawierania małżeństwa.

W rozmowie duszpasterskiej winien on zatem upewnić się, że oboje narzeczeni chcą zawrzeć małżeństwo prawdziwe, zgodnie z zamysłem Bożym

a więc pragną zaangażowania przez nieodwołalną zgodę małżeńską całego życia w nierozerwalnej miłości i bezwarunkowej wierności oraz gotowości do zrodzenia i wychowania potomstwa, i że nie stoi temu na przeszkodzie niezdolność psychiczna, błąd, podstęp, symulacja, przymus czy uzależnianie zawarcia małżeństwa od jakiegoś warunku".

9. Ukierunkowanie na zrodzenie potomstwa

"Podczas badania kanonicznego kandydatów do małżeństwa duszpasterz winien ustalić, czy któreś z narzeczonych nie wyklucza nierozerwalności małżeństwa, jego jedności (monogamicznego charakteru i obowiązku wierności małżeńskiej), godności sakramentalnej lub

ukierunkowania małżeństwa na dobro małżonków oraz na zrodzenie i wychowanie potomstwa

Winien upewnić się zatem, że narzeczeni chcą rzeczywiście zawrzeć związek nierozerwalny, a więc na całe życie, jeden, tj. z odrzuceniem wszelkiej niewierności małżeńskiej i gotowy do przyjęcia potomstwa, jeżeli Pan Bóg nim ich obdarzy. Nie wyklucza to rozumnego planowania rodziny zgodnie z zasadami nauki katolickiej".
"W rozmowie duszpasterskiej winien zatem upewnić się, że oboje narzeczeni chcą zawrzeć małżeństwo prawdziwe".Fot. 123rf
Dlatego

duszpasterz z powagą zada wszystkie pytania przewidziane w protokole, dodając także pytania uzupełniające, i starannie odnotuje odpowiedzi narzeczonych

Gdyby któreś z nich odrzucało jakiś istotny przymiot lub cel małżeństwa albo jego sakramentalną godność, duszpasterz winien wyjaśnić, że elementy te są nieodzowne do ważnego zawarcia małżeństwa, a ich wykluczenie groziłoby jego nieważnością.

10. Separacja

W przypadku

gdy nupturienci stwierdzają, że dopuszczają możliwość rozejścia się, należy ustalić, czy ich intencją jest co najwyżej zastosowanie separacji

czy też dopuszczają możliwość wejścia w nowe związki. Samo dopuszczenie separacji nie sprzeciwia się nierozerwalności małżeństwa.
Pierwszy formularz, jaki ksiądz wypełnia podczas rozmowy z narzeczonymi.Fot. screen ze strony episkopat.pl
To tylko mały wycinek z tego, co znalazło się w dekrecie. Cała masa wskazówek, wiele punktów, kanonów prawnych... "Wielki Katolicki Brat. Nie zostawia zbyt wiele miejsca Bogu" – skomentowała jedna z naszych czytelniczek.