Warto wczytać się w ten raport. Powie nam, co poprawić po powrocie do pracy

Monika Przybysz
Wydarzenia ostatnich tygodni dają nam pewien przywilej: spojrzenia na swoje dotychczasowe wybory, zarówno prywatne, jak i zawodowe, z dużego dystansu. Dla wielu z nas odpowiedź na pytanie: czy chcemy wrócić do tej samej rzeczywistości, którą tak gwałtownie opuściliśmy kilkanaście tygodni temu? Odpowiedź nie dla wszystkich jest oczywista.
Zmiany są nieuniknione. Jak zmieni się nasza rzeczywistość, kiedy na stałe wrócimy do biur? Fot. Unsplash.com / John Schnobrich
Z punktu widzenia korporacji wątpliwości będzie jeszcze więcej. Pytania o to, czy ich dotychczasowe strategie były dostosowane do wymagań czasów, w których żyjemy, padną na wielu zarządach — i to nie tylko w kontekście gospodarczym.

Kwestią równie palącą będzie podejście do pracownika. Istnieje spora szansa, że zapowiadane tak szumnie od kilku lat odejście od standardowego, 8-godzinnego i stacjonarnego, modelu pracy na rzecz bardziej elastycznych grafików, może wreszcie mieć miejsce.

Aby jednak doświadczenia ostatnich kilkunastu zdalnych tygodni nie poszły na marne, potrzebne są wzorce, zgodnie z którymi firmy będą mogły działać. Zbiór tego typu dobrych praktyk publikuje co roku organizacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

W raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2019. Dobre praktyki” znalazły się opisy niemal 1700 działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzonych przez 214 firm. Jedną z nich jest Philip Morris International.

Dlaczego to właśnie dokonaniom tej korporacji na polu CSR należy przyglądać się wyjątkowo uważnie? Bo w tegorocznej edycji raportu wyróżniono aż trzy podejmowane w jej strukturach inicjatywy. Ich charakter bardzo dobrze oddaje poszczególne etapy ewolucji, które przechodzą, lub będą w niedługim czasie musiały przejść wszystkie nowoczesne firmy.

Z resztą PMI od dawna mówi o tym, że rozwój kultury organizacyjnej oraz ciągłe udoskonalanie standardów pracy jest tak samo ważne jak strategia biznesowa. A za nią stoi największa transformacja w historii firmy, której celem jest zbudowanie przyszłości bez dymu tytoniowego.

Work-life balance: krótszy tydzień pracy

Pracownicy PMI nie są “przykuci” do biurek przez 8 godzin dziennie. Każdy z nich ma pulę dni pracy zdalnej do wykorzystania co miesiąc. Dodatkowo istnieje możliwość skompresowania roboczego tygodnia tak, aby weekend zaczynał się wcześniej:

Pracownicy biurowi Philip Morris Polska mogą korzystać z pracy zdalnej w wymiarze od pięciu do dziewięciu dni w miesiącu. Inną z form elastycznego czasu pracy jest skompresowany tydzień pracy, w którym pracownicy mogą przez cztery kolejne dni tygodnia pracować po dziewięć godzin, a w piątek – cztery godziny. Pracownicy powinni wykonywać pracę i umawiać spotkania między 9.30 a 16.30. Poza tymi godzinami można elastycznie wybierać moment rozpoczęcia i zakończenia pracy. W 2019 roku z pracy zdalnej skorzystało w różnym wymiarze ponad 2 tys. osób. Natomiast 248 osób skorzystało ze skompresowanego czasu pracy.

Firma przyjazna rodzinie: Happy Parent

Podczas kwarantanny, w wielu rodzinach role opiekuńcze wreszcie zaczęły rozkładać się po równo. Zdalnie pracują zarówno matki, jak i ojcowie, co oznacza, że pomoc w lekcjach, przygotowanie przekąsek czy wieczorne czytanie bajek również można rozkładać nieco bardziej demokratycznie — żadne z rodziców nie może obecnie zagrać kartą pod tytułem: “Będę później” czy: “Dzisiaj nie zdążę”.

W PMI równość obowiązków rodzicielskich odzwierciedla nazwa ich programu “Happy Parent”. Każda mama oraz każdy tata może przez pierwszy miesiąc po powrocie z urlopu macierzyńskiego czy tacierzyńskiego pracować w skróconym wymiarze godzinowym:

Wdrożony w Philip Morris Polska program „Happy Parent” wspiera rodziców w momencie pojawienia się dziecka, przy zachowaniu ciągłości ścieżki zawodowej. Przełożony jest w regularnym kontakcie z rodzicem na urlopie macierzyńskim, by wspólnie omawiać bieżącą sytuację w firmie i plany związane z powrotem do pracy; rodzic ma możliwość pracy w 50% wymiaru czasu pracy, z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, przez pierwszy miesiąc po powrocie; w ciągu miesiąca od powrotu do pracy na wniosek kierownika przyznawana jest rodzicowi podwyżka wynagrodzenia wyrównująca ewentualną lukę płacową.

Kobiety w biznesie: więcej stanowisk zarządczych dla kobiet

Kluczową gałęzią CSR w każdej firmie jest polityka równości. W PMI jej założenia są jasno nakreślone na kilka lat do przodu: w roku 2022 kobiety mają stanowić 40 proc. wszystkich osób zatrudnionych na stanowiskach zarządczych w organizacji.

Warto zaznaczyć również, że PMI jest jedyną firmą w Polsce, która legitymuje się Certyfikatem Równych Płac. Ten przyznawany przez niezależną organizację non-profit dokument potwierdza, że kobiety i mężczyźni wykonujący tę samą pracę, wynagradzani są w PMI jednakowo.

Philip Morris Polska dąży do tego, żeby w roku 2022 kobiety stanowiły 40% wszystkich osób zatrudnionych na stanowiskach zarządczych. Dlatego prowadzone są różnorodne inicjatywy w celu stałego zwiększania liczby kobiet na stanowiskach zarządczych, w tym bieżący dialog z kobietami oraz działania nakierowane na to, by jeszcze lepiej poznać potrzeby kobiet w środowisku pracy, np. grupy fokusowe; procesy rekrutacji pracowników stawiające w centrum kompetencje pracownika i dopasowanie do stanowiska oraz różnorodność kandydatów — dążenie do tego, aby zrekrutowane do firmy osoby na określonych poziomach stanowiły w 50% kobiety i w 50% mężczyzn itp.

Dyskusje nad zmianą polityki CSR czekają niebawem wiele firm, które do tej pory nie zdecydowały się na wdrożenie podobnych rozwiązań. O tym, jak bardzo są one potrzebne i oczekiwane, mówią eksperci we wstępie do raportu.

Marzena Strzelczak z Forum Odpowiedzialnego Biznesu przytacza statystyki, zgodnie z którymi obowiązki kobiet i mężczyzn w zakresie, na przykład, opieki nad dziećmi, są na razie dalekie od porównywalnych:

—[Na pytanie, czy] mężczyźni powinni angażować się w opiekę nad dziećmi w takim samym stopniu jak kobiety – [udzielono] odpowiednio 88 proc. odpowiedzi twierdzących kobiet i 75 proc. odpowiedzi na tak mężczyzn. Równocześnie, widać oczekiwanie kobiet, by mężczyźni w jeszcze większym stopniu angażowali się w opiekę. Kobiety mają też większą świadomość, że zaangażowanie mężczyzn w opiekę ułatwiłoby im rozwój kariery – [tego zdania jest] 81 proc kobiet wobec 64% mężczyzn — komentuje Marzena Strzelczak.