Prowadzisz własną działalność? Fiskus wyjaśnia, jak rozliczać darmowe testy na COVID dla pracowników

Monika Piorun
Firmy coraz chętniej fundują bezpłatne testy na obecność koronawirusa dla wszystkich osób, które zatrudniają. Krajowa Informacja Skarbowa potwierdziła, że zarówno samozatrudnieni, jak i inni przedsiębiorcy, mogą wrzucić wydatki poniesione na ich zakup w koszty prowadzenia działalności gospodarczej – donosi "Rzeczpospolita".
Fot. 123RF
– Można uznać, że wydatki na testowanie wszystkich pracowników zostały poniesione w interesie firmy. Badanie jest bowiem niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Wydatki są więc kosztem uzyskania przychodów. Przepisy nie zakazują ich rozliczania – wyjaśnia Krajowa Izba Skarbowa na łamach dziennika "Rzeczpospolita".

Czy testy na covid-19 dla pracowników można wpisać w koszty prowadzenia firmy?

Okazuje się, że w kosztach PIT/CIT można rozliczyć bezpłatne testy na obecność koronawirusa dla wszystkich pracowników, w tym:


⦁ samozatrudnionych (prowadzących własną działalność gospodarczą),

⦁ osób zatrudnionych na umowę-zlecenie

⦁ a nawet zleceniobiorców.

Ministerstwo Finansów zapewnia, że urzędnicy skarbowi będą podchodzić liberalnie do kwestii rozliczania wydatków poniesionych w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, zwłaszcza jeśli chodzi koszty zakupu środków, które mają przeciwdziałać pandemii covid-19.

Okazuje się, że można wliczyć w to zarówno zakup testów diagnostycznych na obecność koronawirusa, jak i:
– rękawic ochronnych,
– maseczek higienicznych,
– przyłbic,
– fartuchów,
– kombinezonów
– czy środków do dezynfekcji.

Koronawirus w Polsce i na świecie – dowiedz się więcej:

Koronawirusem można zakazić się ponownie. Potwierdzono pierwszy na świecie przypadek nawrotu COVID

Co wolno, a czego nie w strefie czerwonej i żółtej? Od 21 sierpnia obowiązuje nowy podział

Dlaczego utrata węchu może mieć kluczowe znaczenie przy odróżnianiu COVID od grypy i przeziębienia?