Mały wielki samochód. Nowa Škoda Fabia może konkurować z… kompaktami
W teorii: reprezentantka segmentu B. W praktyce: pojazd, który w naprawdę wielu dziedzinach dorównuje samochodom o rozmiar większym. Poznaj nową Škodę Fabię – zachwycającą zarówno w mieście, jak podczas dalekich wypraw.
Jednak w tym momencie pojawia się ona, Škoda Fabia czwartej generacji – przełomowa konstrukcja, która sprawia, iż powyższa definicja… nie ma już racji bytu. Jej nadwozie, którego bazą jest nowoczesna platforma MQB-A0, mierzy aż 4108 milimetrów długości i 1780 milimetrów szerokości (nie licząc lusterek bocznych). Rozstaw osi, który docenią zwłaszcza osoby zasiadające z tyłu? To imponujące 2564 milimetrów.
Fot. mat. prasowe
Owe liczby robią wrażenie także wtedy, gdy jako punktów odniesienia użyjemy innych samochodów miejskich, a nawet wielu reprezentantów segmentu C. Lecz to jeszcze nie koniec naprawdę miłych niespodzianek.
Fot. mat. prasowe
Czy nowa Fabia pod jakimkolwiek względem zmalała? Tak, jest o niecałe trzy centymetry niższa od poprzedniczki. Jednak uspokajamy: z jednej strony konstruktorzy zadbali o to, aby wciąż nie brakowało przestrzeni nad głowami. Z drugiej – to jeden z zabiegów, dzięki którym sylwetka wozu stała się znacznie bardziej dynamiczna.
Fot. mat. prasowe
Powiększony spojler na dachu, nowe mocowania lusterek bocznych, lotki boczne oraz sterowane automatycznie żebrowanie na zderzaku przednim – to zaledwie część "patentów", dzięki którym ów wóz prezentuje się naprawdę temperamentnie…
… jednocześnie stając się znacznie bardziej aerodynamiczny. Jeżeli do wymienionych przed chwilą elementów dołożyć panele zamontowane na podwoziu (m. in. przy komorze silnika i osiach) oraz specjalne nakładki na koła, otrzymamy pojazd mogący poszczycić się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,28 Cx. Czyli znacznie mniejszym niż w Fabii trzeciej generacji (0,32 Cx) oraz najniższym w tej klasie samochodów.
Fot. mat. prasowe
Marzysz o samochodzie stabilnym, przewidywalnym i cichym nawet wówczas, gdy rozpędzisz się do tzw. prędkości autostradowych? Nie musisz już spoglądać w stronę pojazdów kompaktowych – wszystko to znajdziesz w tutaj.
Nowa Fabia to także oszczędne, dynamiczne i wykazujące się wysoką kulturą pracy silniki benzynowe (do wyboru masz 80-konną jednostkę MPI oraz trzy motory TSI o mocach od 90 do 110 KM, w przyszłym roku dołączy do nich odmiana 150-konna).
Fot. mat. prasowe
Światła LED z przodu i z tyłu? Nawet 9 poduszek powietrznych? Zaawansowane systemy Travel Assist oraz Park Assist? Czujniki wykrywające zmęczenie kierowcy? Cyfrowy kokpit? Dwustrefowa klimatyzacja Climatronic? Panoramiczny dach? Ambientowe oświetlenie kabiny?
Fot. mat. prasowe
Wszystko, co opisaliśmy w powyższym materiale dowodzi, że Škoda dokonała prawdziwej rewolucji. Nowa Fabia to konstrukcja, która naprawdę zmienia zasady gry w świecie tzw. samochodów miejskich, sprawiając, że wiele osób zada sobie pytanie "po co tak właściwie miałbym kupować samochód kompaktowy"?
Materiał powstał we współpracy z firmą Škoda