Katastrofalny wynik radiowej Trójki. Słuchalność stacji jeszcze nigdy nie była tak niska

Anna Świerczek
Radiowa Trójka po raz kolejny zanotowała najniższy wynik w swojej historii. Udział stacji w rynku radiowym pod względem słuchalności spadł już do 1,6 proc. Liderami rynku są natomiast RMF FM, Radio Zet oraz Eska.
Radiowa Trójka po raz kolejny zanotowała najniższy wynik w swojej historii. Fot. Piotr Molecki / East News

Program Trzeci Polskiego Radia nieprzerwanie traci na popularności. W ostatnim badaniu Radio Track Trójka zanotowała rekordowo niski wynik – udział stacji w rynku słuchalności w okresie od listopada 2021 roku do stycznia 2022 roku wyniósł 1,6 proc.

Wspomnijmy, że spadek słuchalności radia może wiązać się z regularnym odchodzeniem najważniejszych dziennikarzy stacji oraz z kryzysem wizerunkowym z 2020 roku, związanym z unieważnieniem wydania Listy Przebojów, w której wygrał zaangażowany politycznie utwór Kazika Staszewskiego "Twój ból jest lepszy niż mój".


Jak wynika z najnowszego badania Radio Track, liderem rynku radiowego w naszym kraju pozostaje niezmiennie RMF FM. Portal Wirtualne Media podaje, że od listopada ub.r. do stycznia br. stacja miała 30,2 proc. udziału w rynku słuchalności, co wobec 28,9 proc. rok wcześniej oznacza wzrost o 4,5 proc.

Kolejne miejsce zajęło Radio ZET. Udział stacji poszedł w górę z 12,3 proc. do 13,6 proc. Ostatnie miejsce na podium zajęła sieć Eska z udziałem w rynku na wysokości 7,6 proc (wzrost o 0,2 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Trójka zajęła na liście 13 miejsce.

Przypomnijmy, że prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska niejednokrotnie podkreślała, że w Polsce potrzebny jest "realny pomiar rzeczywistej słuchalności", prowadzony przez niezależną instytucję, a słabe wyniki słuchalności Trójki odzwierciedlają "zmasowaną kampanię fake newsów i pomówień" skierowaną przeciwko Polskiemu Radiu.
W opinii Kamińskiej metodologia badania Radio Track wzbudza wątpliwości. Komitet Badań Radiowych podkreślał w odpowiedzi, że przez ostatnie dwa lata nie wprowadzono w badaniu telefonicznym żadnych zmian metodologicznych, a przy realizacji ostatniej fali zadzwoniono do respondentów ze wszystkich powiatów.

Lichocka uderza w Radio Track


Dodajmy, że spadek słuchalności publicznej stacji radiowej nie przypadł do gustu również członkini Rady Mediów Narodowych Joannie Lichockiej. Posłanka PiS w grudniu złożyła wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o skontrolowanie realizacji Radia Track.

– Są podstawy do tego, by podejrzewać zmowę rynkową – stwierdziła, dodając na potwierdzenie tych słów, że udziałowcami odpowiadającymi za badanie Radio Track są czterej prywatni nadawcy: Grupa RMF, Grupa Radiowa Agory, Grupa Radiowa Time oraz Eurozet.

Urzędnicy UOKiK do biur największych prywatnych nadawców radiowych weszli pod koniec stycznia. Dzień później Polskie Radio ogłosiło, że nie przedłuży na ten rok zakupu badania słuchalności Radio Track. Ta decyzja nic jednak nie zmienia.

– Niewiele się zmienia, bo nadal będziemy badać cały koncesjonowany rynek radiowy w Polsce. To oznacza, że stacje publicznego nadawcy, tak jak mniejsze rozgłośnie, które też nie współfinansują Radio Tracka, będą uwzględniane w wynikach słuchalności. Badanie będzie robione w tej samej formule i metodologii – podkreślała w rozmowie z Wirtualnymi Mediami Monika Polewska, rzeczniczka prasowa Komitetu Badań Radiowych.
Czytaj także: Najgorsze wyniki radiowej Trójki w historii. Lichocka już znalazła winnego