Parlament Europejski zdecydował! Już wkrótce nie kupisz auta spalinowego
- Już w 2035 roku w UE ma nastąpić koniec produkcji nowych aut z silnikami spalinowymi
- Za przyjęciem zakazu sprzedaży aut spalinowych głosowało 339 posłów, przeciw było 249 posłów, a 24 wstrzymało się od głosu
Zakaz sprzedaży aut spalinowych w Unii Europejskiej
Parlament Europejski w Strasburgu zagłosował za ograniczeniem dopuszczalnej emisji CO2 przez nowe auta o 100 proc. To zdecydowanie zmieni obraz europejskiej motoryzacji.
"Do 2035 roku w państwach Unii Europejskiej wprowadzony zostanie zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych, napędzanych paliwami kopalnymi, czyli aut z silnikiem spalinowym" — poinformowała Agencja Reutera.
W głosowaniu plenarnym, które odbyło się 8 czerwca za przyjęciem zakazu głosowało 339 posłów, przeciw było 249 posłów, a 24 wstrzymało się od głosu. Zobowiązano się do zredukowania 100 proc. emisji CO2 wytwarzanego przez nowe samochody do 2035 roku.
Odrzucono także pomysł, aby osłabić ten cel do 90 proc. Parlament Europejski przewiduje, że do roku 2030 cel redukcji emisji zostanie ustalony na poziomie 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. dla aut dostawczych. Odejście od samochodów spalinowych ma mieć również korzyści ekonomiczne.
- Zakup i użytkowanie samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń stanie się tańsze dla konsumentów" - powiedział Jan Huitema, główny negocjator parlamentarny w sprawie tej polityki, cytowany przez Agencję Reutera. Przede wszystkim wycofanie samochodów spalinowych jest konieczne, żeby osiągnąć neutralność klimatyczną przed połową stulecia. Jeśli nie doprowadzimy emisji we wszystkich sektorach do zera przed 2050 rokiem, to stracimy szansę na zatrzymanie wywołanych przez człowieka zmian klimatu na poziomie, który można określic jako umiarkowanie bezpieczny.
Co zakupem aut spalinowych w Polsce?
Koniec aut spalinowych ma przynieść też dodatkowe korzyści — wraz z dwutlenkiem węgla znikną inne spaliny z rur wydechowych, które dziś powodują zanieczyszczenie powietrza i przyczyniają się do śmierci milionów ludzi na świecie. Decyzja Parlamentu Europejskiego wymaga jednak negocjacji z państwami członkowskimi na temat szczegółów redukowania spalin. Pozostaje więc czekać, jak na przyjętą decyzję zareaguje Polska. Na ubiegłorocznym szczycie klimatycznym Polska zadeklarowała, że do 2035 roku skończy ze sprzedażą nowych samochodów z silnikiem spalinowym.
Później jednak Ministerstwo Klimatu wycofywało się z tego, mówiąc, że to jeszcze nic pewnego. Co ciekawe, niektóre koncerny planują nawet wyprzedzić Unię. Przykładowo Volvo chce całkowicie przejść na napędy elektryczne już do 2030 r.
Czytaj także: https://natemat.pl/414262,stare-samochody-do-afryki-tam-trafiaja-toyoty-volkswageny-i-mercedesy