Wszystko po 4000 zł. W tym sklepie każdy produkt ma taką cenę, ale nie o zakupy w nim chodzi
Sklep online o nazwie "Wszystko po 4 tysiące" na pierwszy rzut oka wygląda jak typowa współczesna platforma prowadząca sprzedaż w sieci. Na stronie powitalnej znajdziemy ostatnio wystawione produkty, są też bestsellery, czyli towary cieszące się największym zainteresowaniem. Każdy link przekierowuje jednak do strony "Pomagam" Fundacji ERBUD.
Okazuje się, że fikcyjny e-sklep to część pierwszej kampanii społecznej fundacji założonej przez jedną z największych grup budowlanych w Polsce. Powstał w odpowiedzi na sondę uliczną, jaką organizacja przeprowadziła, pytając przechodniów, na co przeznaczyliby kwotę 4000 zł, gdyby otrzymali ją w prezencie. Wielkość tej kwoty to nie przypadek.
Mniej więcej tyle wynosi świadczenie finansowe, jakie jednorazowo otrzymują na usamodzielnienie się wychowankowie opuszczający domy dziecka. Fundacja ERBUD Wspólne Wyzwania bierze pod swoje skrzydła takie właśnie osoby, o których nie mówi się często w kontekście charytatywnego wsparcia. Dlatego chce nagłośnić ich problemy.
– Pomagamy im załatwić sprawy urzędowe, opłacamy korepetycje czy prawo jazdy, które często jest przepustką do otrzymania pierwszej pracy. Prowadzimy regularne programy psychologiczne i mentoringowe. Pamiętam moje pierwsze spotkania z podopiecznymi, które pokazały, jak bardzo brakuje tym młodym ludziom pewności siebie, uznania tego, że są ważni – komentuje Lucyna Grzeszczak, prezeska Fundacji ERBUD.
Sklep internetowy "Wszystko po 4 tysiące" prezentuje towary o wartości zbliżonej do jednorazowej zapomogi przyznawanej przez państwo byłym podopiecznym domów dziecka na start w dorosłość. Wybrane produkty to te, które respondenci sondy wskazali jako zakupowe zachcianki, które spełniliby, gdyby ktoś podarował im 4000 zł.
Po podzieleniu się swoimi planami ankietowani zostali zapytani, czy wiedzą, że taką sumę otrzymują osoby, które po osiągnięciu pełnoletności muszą opuścić placówki opiekuńczo-wychowawcze i rozpocząć samodzielne życie: podjąć pierwszą pracę, znaleźć mieszkanie itd. Taka informacja zmieniła punkt widzenia uczestników sondy.
Tak samo założony przez Fundację ERBUD sklep, który nie prowadzi żadnej sprzedaży, ma być symbolem problemu społecznego, z którego często nie zdajemy sobie sprawy. Twórcy kampanii chcą skłonić odwiedzających stronę do refleksji: czy kupować sobie jedną z tych rzeczy, czy lepiej wesprzeć chociaż częścią tej kwoty usamodzielniające się młode osoby?
Można to łatwo i szybko zrobić, klikając dowolny produkt czy przycisk "Przekaż wsparcie". Klienci symbolicznego sklepu trafią wówczas na stronę Fundacji, gdzie będą mogli dołożyć cegiełkę na wsparcie jej podopiecznych próbujących ułożyć sobie dorosłe życie. Grupa ta liczy ponad 200 osób z domów dziecka w małych miejscowościach, gdzie o pomoc trudniej.
– Chcemy realnie pomagać młodym ludziom, aby wychowankowie opuszczający domy dziecka mogli zrobić jak najlepszy użytek ze swojej szansy na udane dorosłe życie. Marzymy, by kiedyś któryś z podopiecznych naszej fundacji został szefem jednego z naszych oddziałów – podkreśla Agnieszka Głowacka, wiceprezeska Fundacji ERBUD.
Fundacja kieruje swoje autorskie programy do dzieci, opiekunów i terapeutów z domów dziecka. Jednymi z jej ostatnich inicjatyw były wydanie serii książek "Klara Buduje" budujących u dziewczynek pewność siebie oraz organizacja wyścigu kolarskiego Tour de Erbud, którego uczestnicy w ramach wolontariatu pracowniczego zdobyli prawie 100 tys. zł.
Fundacja ERBUD Wspólne Wyzwanie to organizacja pożytku publicznego założona w 2015 roku przez Grupę ERBUD. Jej celem jest pomoc młodym ludziom, często wymagającym opieki zastępczej z powodu trudności w środowisku domowym, w zbudowaniu samodzielnego życia zawodowego, rodzinnego i społecznego.