Wielkie zmiany w wysyłaniu pism przed urzędy. To musi wiedzieć każdy Polak

Natalia Kamińska
28 listopada 2024, 19:14 • 1 minuta czytania
Od stycznia w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Z daniem 1 stycznia liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się. Poniżej wyjaśniamy, co warto o tej usłudze wiedzieć.
Zmiany w e-Doręczeniach. To powinien wiedzieć o nich każdy Polak. Fot. Piotr Kamionka/REPORTER

e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej – mówił ostatnio na ten temat wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, co zacytowano na stronie resortu.


Od stycznia wchodzą zmiany w e-Doręczeniach

Jak wyjaśnił, odbywa się to w "dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie". – Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie – wskazał Standerski.

Resort wyjaśnia też, że upowszechnianie e-Doręczeń oznacza w praktyce, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej.

"Takie rozwiązanie ułatwi załatwianie spraw administracyjnych zarówno Kowalskiemu, jak i przedsiębiorcom oraz urzędnikom" – podkreślono.

Obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie. Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia, trzeba złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń – można to zrobić w kilku prostych krokach poprzez stronę mObywatel.gov.pl.

Z jakim urzędem załatwisz sprawy administracyjne e-mailowo?

System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony na początku stycznia 2025 roku. Z tych urzędów będzie można dostać pismo w takiej formie:

Od 1 stycznia do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani będą również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego: notariusze, adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni i rzecznicy patentowi.