Ile będzie kosztować masło na święta? Eksperci wskazali, co dzieje się z jego ceną

Natalia Kamińska
03 grudnia 2024, 21:14 • 1 minuta czytania
Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami, a tymczasem cena masła w sklepach jest coraz wyższa. Pokazał to raport, z którego wynika, że produkt ten zaczął bardziej drożeć w ostatnich miesiącach.
Cena masła na Boże Narodzenie. Produkt ostatnio jest coraz droższy. Fot. Bartlomiej Magierowski/East News

Raport ws. cen masła przygotowały Hiper-Com Poland, UCE Research i Grupy Blix. – Masło jest kluczowym produktem w koszyku zakupowym Polaków. Jego ceny często są porównywane przez konsumentów i decydują o wyborze danego sklepu pod kątem dużych zakupów – powiedział dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix, co zacytował TVN24 Biznes.


Masło jest coraz droższe. Ceny zaczęły rosnąć w połowie roku

Jak wyjaśnił, "potwierdza to chociażby fakt, że masło jest jednym z najczęściej wyszukiwanych artykułów w aplikacjach z gazetkami promocyjnymi". – Sieci handlowe doskonale zdają sobie sprawę z tej wrażliwości cenowej, dlatego uczyniły z tego towaru strategiczny element walki konkurencyjnej – dodał ekspert.

Co ważne, masło było tańsze jeszcze na początku roku, ale w ostatnich miesiącach zaczęło drożeć – i to znacznie.

Spadek cen na początku roku (styczeń–kwiecień)

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku odnotowano wyraźne obniżki cen masła w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku:

Styczeń: spadek o 14% rdr.

Luty: spadek o 15% rdr.

Marzec: spadek o ponad 4% rdr.

Kwiecień: spadek o przeszło 10% rdr.

Wzrost cen od maja do listopada

Od maja ceny masła zaczęły rosnąć, osiągając szczytowe wartości w okresie letnim i jesiennym:

Maj: początek wzrostów.

Sierpień: średni wzrost o 29,3% rdr:

Hipermarkety: 43,5%,

Cash&carry: 41,4%,

Dyskonty: 26,5%,

Supermarkety: 18,8%,

Convenience: 15%.

Wrzesień: średni wzrost o 30,1% rdr:

Cash&carry: 50,6%,

Hipermarkety: 41,4%,

Supermarkety: 29,3%,

Dyskonty: 27,9%,

Convenience: spadek o 1,1% rdr.

Październik: średni wzrost o 32,2% rdr:

Cash&carry: 54,3%,

Dyskonty: 32,7%,

Supermarkety: 27,8%,

Convenience: 24,7%,

Hipermarkety: 17,8%.

Podsumowanie całego okresu (styczeń–listopad)

Analizując ceny od stycznia do początku listopada, widać zróżnicowane trendy w zależności od formatu handlu:

Wzrosty średnioroczne:

Supermarkety: 8,4% rdr,

Cash&carry: 7,2% rdr,

Convenience: 5,5% rdr.

Spadki średnioroczne:

Hipermarkety: -7,7% rdr,

Dyskonty: -4,8% rdr.

Krzysztof Łuczak przypomniał w związku z tym, że w ostatnim czasie na rynku obserwuje się zmniejszoną produkcję mleka, co przekłada się na rekordowe ceny produktów mlecznych na Europejskiej Giełdzie EEX.

– Mniejsza podaż na rynku staje się silnym impulsem do wzrostu cen masła, który obecnie obserwujemy – wskazał.

Analitycy z UCE RESEARCH przekonują, że ten trend narasta, a w sklepach można spotkać kostkę masła za 10 zł. – Natomiast to, czy wartość standardowego produktu w większości sklepów przekroczy tę granicę, będzie zależało od poziomu wzrostu cen mleka i energii. W związku z obserwowanymi trendami średnia cena 10 złotych za kostkę jest realna już w pierwszej połowie 2025 roku – stwierdził dr Łuczak.

Piotr Biela z Grupy Blix spodziewa się także, że "w kluczowych momentach sieci uderzą silnymi promocjami na masło". – I będzie to widoczne od początku grudnia, z największym naciskiem na połowę miesiąca. Jednocześnie wzrośnie cena regularna masła, aby sieci, przynajmniej częściowo, odrobiły marżę obniżoną podczas promocji – ocenił ekspert.