Jedne osoby zakładają firmy bez żadnych umiejętności, motywowani potrzebą chwili lub zysków, czasem fajnym pomysłem. Ich zachowanie jest bardzo spontaniczne.
Inne osoby zwlekają z założeniem firmy, ponieważ ciągle twierdzą, że to nie jest właściwa chwila. W praktyce nie mają żadnych umiejętności, ani nawet dobrych pomysłów.
W obydwu przypadkach największym problemem jest brak wiedzy. Zastanówmy się, jakie elementy powinieneś znać, zanim zdecydujesz się na prowadzenie biznesu.
Uświadom sobie, że prowadzenie firmy to nie praca na etacie. Tutaj nikt nie będzie Cię motywował, szkolił i brał odpowiedzialności za Twoje humory. Sam odpowiadasz za swój poziom motywacji.
Pracując na etacie sprzedawałeś swój czas. Prowadząc firmę sprzedajesz swoją skuteczność. Warto o tym wiedzieć. Jest spora grupa ludzi, którzy uważają, że skoro potrafią coś zrobić, to spokojnie mogą robić to na własny rachunek.
Tak, ale jest jedno „ale”. To dalej praca na etacie, tylko wystawiasz faktury i samodzielnie opłacasz ZUS. Prowadzenie firmy oznacza zatrudnianie ludzi lub korzystanie z technologii. Samozatrudnienie, poza brakiem szefa i innym sposobem rozliczeń z US i ZUS, niewiele się różni od etatu.
Firma to pracownicy, dlatego powinieneś mieć umiejętność zatrudniania ludzi
Chcąc prowadzić firmę, powinieneś dążyć do zatrudniania pracowników, którzy za Ciebie wykonają pracę. To właśnie od opanowania umiejętności rekrutacji i zatrudniania odpowiednich osób będzie zależało powodzenie Twojej firmy.
Proponuję zacząć od opisania zadań na danym stanowisku. Według tego, jak sobie wyobrażasz pracę danej osoby. Jeśli w Twoim planie znajdziesz zajęcia na minimum 120h w miesiącu możesz rozpocząć rekrutację.
Umiejętność delegowania zadań, rozliczania i motywowania pracowników
Szef odpowiada za planowanie działalności firmy, organizację pracy, zapewnienie zajęć pracownikom, rozliczanie ich i motywowanie.
Całkiem spora liczba właścicieli narzeka na pracowników. Przecież to ludzie tacy sami jak Ty i ja. Dlatego naucz się dobrze zarządzać swoim zespołem. Ludzie przede wszystkim lubią jasne zasady. Lubią także mieć poczucie sensu swojej pracy, a do tego niezbędna jest wiedza o celach firmy.
Najprostszą rzeczą którą możesz zrobić, to powiedzieć im o tym czego oczekujesz i jak ważna w tym procesie jest ich praca.
Wiedza kim jesteś, a kim nie jesteś. Ty lub Twoja firma
Nazywamy to budowaniem marki. Żaden z doradców tego za Ciebie nie zrobi. Mogą jedynie ukierunkować Twoje myślenie, ale to Ty sam, jako właściciel, powinieneś to określić.
Ustal podstawowe funkcje jakie realizuje Twoja firma i jakie potrzeby klientów zaspokaja. Następnie odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego klienci powinni korzystać właśnie z Twojej firmy.
Kiedy to zrobisz zastanów się, jak chcesz, aby Twoja firma była kojarzona. Następnie zrób wszystko, aby temu podporządkować cały biznes.
Marka to myśli, które mają klienci na temat Twojej firmy.
Matematyka musi być po Twojej stronie
Firmy prowadzimy dla zysku. Zysk powstaje ze sprzedaży i dobrego gospodarowania kosztami. To wszystko sprowadza się do znajomości budżetu firmy i pracy na nimi. Jeśli nie liczysz pieniędzy i nie prowadzisz budżetu, to tracisz bardzo dużo pieniędzy. Nawet jeśli teraz powodzi Ci się dobrze, ale nie kontrolujesz finansów, to wkrótce nie utrzymasz majątku firmy. Dlatego rozwijaj swoją wiedzę finansową.
Zaufanie jest wszystkim w biznesie
Prowadząc firmę składasz klientom obietnicę. Klienci korzystają z Twojej oferty, ponieważ Ci ufają. Umiejętność dotrzymywania zobowiązań i dbanie za wszelką cenę o powtarzalną jakość są kluczowe w biznesie. Klient kupując coś od Ciebie spodziewa się pewnych rzeczy. Dlatego dokładaj starań, aby zapewnić im to i dodatkowo przekraczaj oczekiwania, czyli dostarczaj miłych niespodzianek.
Sprzedaż ponad wszystko
Sprzedawaj bez żadnych zahamowań. Wielu przedsiębiorców wstydzi się sprzedawać, podczas kiedy sprzedaż jest nieunikniona. To powód dla którego każdy w Twojej firmie powinien skupiać się na sprzedaży. Niestety większość firm woli zajmować się tysiącami innych rzeczy, a sprzedażą na końcu. To błąd. Sprzedaż ponad wszystko i Ty jako szef odpowiadasz za to, aby cały zespół tak myślał.
Wizja biznesu
Najlepsi szefowie mają barwną wizję swojego biznesu. Wiedzą gdzie chcą być za jakiś czas i jak ma wyglądać ich idealnie działająca firma. Zupełnie inaczej niż osoby prowadzące firmy z potrzeby chwili i żyjące chwilą. Później dziwią się, że świat poszedł do przodu, a oni zostali w miejscu. Naucz się planować odważnie swój biznes. Naucz się marzyć i przenosić w wyobraźni w przyszłość.
Umiejętność pracy operacyjnej, czyli działania
Prowadzenie firmy to również umiejętność wdrażania Twoich wizji. Prowadzisz biznes, ponieważ masz odwagę działać, w odróżnieniu od tych, którzy tylko podążają za Tobą.
Bez działania nic się nie wydarzy. Szefowie, którzy tylko dyskutują, zastanawiają się i paraliżuje ich strach - przegrywają. Ich firmy również. Naucz się wdrażać swoje pomysły w życie i nie decyduj się na kompromisy.
Pozwoliłem sobie w sposób subiektywny opisać kilka umiejętności niezbędnych do prowadzenia zyskownej firmy. Wiem, że zrobiłem to na pewnym stopniu ogólności. Do pełnego przedstawienia potrzeba więcej czasu i miejsca.