O autorze
Trener. Od kilku lat zakochany w bieganiu. Zabiegany, dosłownie i w przenośni. Nie lubi o sobie mówić, bo się wstydzi, nie wstydzi się tylko wtedy, kiedy biega.

www.TrenerBiegania.pl

Jak często biegać i jaki dystans wybrać?

Niestety nie ma jednoznacznych wytycznych co do tego, ile razy w tygodniu powinniśmy biegać. Powody?



- każdy z nas jest inny,
- każdy z nas zaczyna od innego poziomu wyjściowego,
- każdy z nas biega w zupełnie innym celu, itd.

Na szczęście, odpowiadając na tego typu pytanie, można zadać kolejne, by nieco rozjaśnić temat.

Ile biegać i jak biegać? To proste! Wszystko zależy od celu, który sobie założyliśmy. Dlatego na samym początku rozpoczęcia przygody z bieganiem, powinniśmy zadać sobie jedno, ale to jedno, zajebiście ważne pytanie: w jakim celu biegamy?

Jeśli dobrze znamy swój cel, później jest już zdecydowanie łatwiej, bo wiemy czego i gdzie szukać.

Cele

Ilu biegaczy, tyle celów, postaram się jednak przybliżyć te najbardziej popularne. Warto w tym momencie zaznaczyć, że wszelkie badania i zalecenia specjalistów są zgodne co do jednego – aby trening przynosił jakiekolwiek efekty, musimy trenować 3 razy w tygodniu, niezależnie od postawionego celu. W przypadku osób rozpoczynających przygodę z bieganiem, zalecam trenowanie wg poniższego schematu (2,2): trening / 2 dni przerwy / trening / 2 dni przerwy.


Dwudniowa przerwa między każdym treningiem jest bardzo bezpiecznym rozwiązaniem i niemal gwarantuje, że do następnego treningu będziemy się czuć zupełnie wypoczęci. Nie ma nic gorszego niż przetrenowanie, a uwierzcie mi, że o to nie trzeba się zbytnio bardzo starać, w szczególności na samym początku biegowej przygody. Największym błędem początkujących jest myślenie, że trzeba trenować bardzo ciężko, żeby osiągać zadowalające efekty. Otóż nie, nie trzeba! Trzeba natomiast trenować mądrze. Mądrze, to znaczy z przeznaczeniem odpowiedniego czasu na regenerację po treningu. Pamiętajcie, że wydolność poprawiamy nie na treningu, tylko tuż po nim, czyli w czasie odpoczynku.

W dużym uproszczeniu, trening to proces niszczenia, a odpoczynek to proces odbudowy. Nasza forma może urosnąć tylko w momencie, w którym odbudujemy się z nawiązką. Wróćmy jednak do celów…

1. Bieganie dla zdrowia

Jeśli masz w nosie starty na zawodach biegowych i rywalizację, biegaj 3 razy w tygodniu. To pozwoli Ci utrzymać kondycję w ryzach, bez zbytniego przemęczania organizmu. Biegaj w tempie konwersacyjnym (czyli takim, które nie sprawia Ci problemów oddechowych), od 30 do 40 minut.


2. Bieganie dla poprawy kondycji w sportach zespołowych

Jeśli uprawiasz sport zespołowy i zależy Ci na poprawie kondycji, by lepiej znosić trudy meczowe, staraj się biegać od 2 do 3 razy w tygodniu, dbając o jeden długi trening w tygodniu (trwający od 40 do 70 minut) oraz o jeden mocny trening interwałowy.

3. Biegać żeby schudnąć

Trwa ładowanie komentarzy...
POLECAMY 0 0"Cały dom robi we wiadra". Sławojki i wychodki w środku polskiego miasta
0 0Przekop mierzei przyciąga turystów. Nie wszyscy się cieszą
0 0Będzie nowy serial w świecie "Star Wars". Jest mroczny zwiastun

TRAGEDIA W TATRACH

ANETA OLENDER 0 0"Ludzie mają to gdzieś". Demontaż krzyża na Giewoncie to absurd, problem tkwi gdzie indziej
0 0Dzieci, dwie kobiety i Czech. Wiadomo, kim były osoby, które zginęły w Tatrach

TYLKO W NATEMAT

ELIZA MICHALIK 0 0Przestańcie mówić o “farmie trolli”. Oto, czym naprawdę jest afera w resorcie Ziobry
NOWE INFORMACJE 0 0Tak małżeństwo Szmydt wspólnie mogło niszczyć sędziów na Twitterze

DZIEJE SIĘ

0 0"Lodowiec cofnął się o 2 kilometry". Polak na własne oczy widział, co w Arktyce zrobiła zmiana klimatu
0 0Widać dym z kosmosu. Tak płoną lasy w Amazonii i na Syberii. To NIE JEST lokalny problem