NATEMAT POLECA Pojechaliśmy do Puszczy Białowieskiej. To nie kornik i minister Szyszko są największymi szkodnikami

Czy w Polsce jest łatwo młodym przedsiębiorcom?

Czy Polska jest przyjaznym krajem dla start-upów?
Czy Polska jest przyjaznym krajem dla start-upów? shutterstock.com
Są młodzi, kreatywni i chcą pracować na własny rachunek. Jednak czy w Polsce da się rozkręcić start-up? Podczas Demo Day w siedzibie Orange Polska odbyła się debata na temat: „Jaki mamy klimat dla innowacyjności? Co możemy zrobić dla małych i średnich przedsiębiorców, a co oni mogą zrobić dla nas?”

Paneliści poruszali tematy możliwości młodych przedsiębiorstw, ich pozycji marketingowej, poziomu kreatywności start-upów i występujących w polskim systemie ograniczeń. Zaznaczając oczywiście, że nie są to tendencje i zdania dotyczące wszystkich firm. Stanowią jednak problemy, z którymi zmagać się musi większość zaczynających swoją działalność przedsiębiorstw.

Sytuacje i możliwości start-upów w polskiej rzeczywistości idealnie podsumował Bartłomiej Danek – z wizyta.pl: „Chciałbym móc podjąć decyzję czy ubezpieczać się dodatkowo będąc w komercyjnej firmie z dodatkową opieką medyczną czy włożyć pieniądze w marketing. Nie mam tego wyboru. Pierwsze co muszę zrobić, to zanieść pieniądze do ZUS-u. Później każdy pieniądz, który wpłynie do spółki jest zmniejszany o podatek. Przykro mi to mówić i myślę także, że to się zmienia, ale wszystko zmienia się tak wolno i tak opornie, że jeżeli ktokolwiek mi teraz powie, że jest środowisko ogólne wspierające polską przedsiębiorczość i start-upy to nie mogę się z tym zgodzić. Przynajmniej w sferze innowacji technologicznych i informatyce.„

Na szczęście końcowe wnioski można stanowczo uznać za pozytywne. Mimo braku wsparcia ze strony państwa młode przedsiębiorstwa rozwijają się w naszym kraju. Szukają innych dotacji bądź sposobów na wzrost swoich obrotów.
Piotr Muszyński - wiceprezes Orange Polska

„Moim zdaniem polskie start-upy są co najmniej porównywalne do projektów w innych krajach. Nie chcę powiedzieć, że są lepsze, ale dużo bardziej ciekawe. Dlaczego? Dlatego, że są bardzo mocno osadzone w realiach z pewnym elementem przysłowiowego ”simplisity”, czyli pewnej prostoty w samej logice. Są także samoprzekonywujące, że ten projekt rzeczywiście ma sens i warto z niego skorzystać. To była chyba dominująca cecha tych polskich produktów. Można było zobaczyć korzyść z tego, że będą one działały.”


Debata odbyła się jako inauguracja drugiej edycji programu Orange Fab, który wspiera innowacyjne start-upy. Co trzeba zrobić, żeby się do niej zgłosić? Trzeba prowadzić działalność gospodarczą na terenie Polski i prowadzić projekt spójny ze strategią Orange Polska w dziedzinach nowych mediów, e-commerce i cloudingu. Jeżeli produkt będzie spełniał wymogi konkursowe i zostanie wybrany przez jury, firma ma szansę na 40 000 zł i pozyskanie Orange jako swojego partnera. Więcej informacji można znaleźć na stronie projektu Orange Fab.
Trwa ładowanie komentarzy...