Wizerunek kobiet w reklamach pod lupą. ONZ i globalny biznes zawiązują koalicję

UN Women i światowi reklamodawcy zainicjowali Unstereotype Alliance, projekt, który ma działać na rzecz równości płci i rzeczywistego wizerunku kobiet w materiałach reklamowych
UN Women i światowi reklamodawcy zainicjowali Unstereotype Alliance, projekt, który ma działać na rzecz równości płci i rzeczywistego wizerunku kobiet w materiałach reklamowych Pixabay
UN Women, jednostka ONZ zajmująca się sprawami kobiet i równością płci na świecie, w porozumieniu z przedstawicielami globalnego biznesu zainaugurowała w Cannes międzynarodowy projekt Unstereotype Alliance. Ma on na celu walkę ze stereotypowym wizerunkiem płci, głównie postrzeganiem kobiet w treściach i materiałach reklamowych.

– Globalny przemysł reklamowy w ogromnym stopniu kreuje decyzje ludzi w kwestii wyboru produktów i usług. Efektem ubocznym tego zjawiska jest niestety tworzenie lub wzmacniane negatywnych stereotypów dotyczących zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Te treści kształtują normy kulturowe i stanowią barierę dla równości płci. Musimy je dostrzegać i zmieniać – komentowała Phumzile Mlambo-Ngcuka, dyrektor wykonawcza UN Women.


Koalicję pod patronatem UN Women na rzecz równouprawnienia w świecie reklamy zawiązały światowe firmy i organizacje, które od dłuższego czasu wiodą prym w zwalczaniu uprzedzeń wobec płci. Do sojuszu przyłączyły się takie marki jak ANA, AT&T, Alibaba, Cannes Lions, Diageo, Facebook, Geena Davis Institute, Google, IPG, IPA, Johnson & Johnson, Mars, Mattel, Microsoft, P&G, Publicis, Twitter, The Female Quotient, Unilever, World Federation of Advertisers i WPP.

– Nasz głos w reklamie możemy wykorzystać jako narzędzie zarówno dobra moralnego, jak i wzrostu ekonomicznego. Wzrost podąża bowiem za równością. Nawet tak prosty fakt jak to, że kobiety zarabiają o 20 proc. mniej od mężczyzn za tę samą pracę daje nam sporo do myślenia. Wystarczyłaby jedynie korekta zjawiska na rynku, aby siła nabywcza wzrosła aż o 4,3 biliony dolarów – podkreślił Marc Pritchard, szef marketingu P&G.

Jako przykład rugowania z przestrzeni reklamowej uproszczonych przekonań na temat płci podał kampanię „Easy, Breezy, Beautiful” dla marki CoverGirl. Wśród wybranych modelek dostrzegł, że wszystkie wyróżniały się bardzo szczupłą budową ciała, a przeważały białe blondynki o niebieskich oczach. Firma P&G zmodyfikowała swoją kampanię, zatrudniając raperkę Queen Latifah i aktorkę Ellen de Generes, aby lepiej zaprezentować różnorodność kobiet.
UN Women (pełna nazwa: Jednostka Narodów Zjednoczonych ds. Równości Płci i Uwłasnowolnienia Kobiet) to jednostka ONZ utworzona w 2010 roku. Za misję stawia sobie ochronę praw kobiet i dziewcząt, promowanie równouprawnienia płci na każdym szczeblu oraz walkę ze stereotypami i praktykami godzącymi w te wartości.

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...