
Reklama.
Reklamy otaczają nas zewsząd. Atakują w radio kiedy stoimy w korku, krzyczą do nas z telewizji i wyskakują w najmniej spodziewanym momencie w internecie. Choć nas drażnią, zwykle nie przechodzimy wobec nich obojętnie. Wchodzą nam mimowolnie do głowy i długo pozostają w pamięci. Jedne są lepsze, inne gorsze. Jedne urastają do miana kultowych i wchodzą do potocznego języka, tak jak chociażby „mały głód”, inne staramy się jak najszybciej zapomnieć, jak film promujący Polskę na Euro. Niezależnie od wszystkiego, reklama jest dziś podstawowym środkiem przekazu. Załatwia się nią wszystko, od promocji produktu po akcję charytatywną. W gąszczu krzyczących do nas reklam, trudno wyłapać te najlepsze.
Przyznawana raz do roku nagroda Klubu Twórców Reklamy to najbardziej prestiżowe wyróżnienie w branży reklamowej. Złoto KTR przyznawane jest w 12 kategoriach: reklama filmowa, reklama radiowa, reklama drukowana, kampania reklamowa, active advertising, active advertising PR, media interaktywne i creative mobile, marketing miejsc, warsztat film, fotografia i ilustracja. Nie dziwne więc, że przy takiej ilości kategorii do konkursu zgłosiło się aż 730 prac.
Seriale kręcone pod sponsorów. Lokowanie produktu zdobywa rynek reklamy
Wybór na pewno nie był łatwy. Docenione zostały zarówno bardzo popularne reklamy, jak chociażby seria „serce i rozum”, czy reklama Plusa z kabaretem Mumio, jak i mniej znane, tak jak wyróżniona kampania o autyzmie. Oprócz walorów wizualnych, liczyła się również pomysłowość. Srebro otrzymała reklama McDonalda na dworcu Centralnym, która czas do odjazdu pociągu odlicza w ilości zjedzonych hamburgerów, a brąz IKEA, która wybudowała szklane mieszkanie na dworcu, w którym przez tydzień „toczyło się życie”. Warto też zwrócić uwagę na nagrody z dziedziny ilustracji. Najlepsza okazała się Malwina Konopacka ze swoim komiksem „Kłos między kartkami”, który ukazał się w zbiorze „Złote pszczoły”, opowiadającym o życiu przedwojennej społeczności żydowskiej.
Jak widać reklama wcale nie musi być okropnym dodatkiem o AGD, który w najmniej oczekiwanym momencie wypada z gazety. Warto odwiedzić stronę KRT i przejrzeć wszystkich laureatów. Ja sama, wśród nagrodzonych, znalazłam kilka niespodzianek. Chociażby kampanie Doyouknowpolska.pl, która jest świetna, a o której wcześniej nie miałam zielonego pojęcia. Reklama może być i piękna, i mądra, i oryginalna.