A czy Ty, masz już swoją własną domenę? W dzisiejszych czasach to niemal konieczność

Czy warto mieć własną domenę?
Czy warto mieć własną domenę? Fot. atm2003 / Shutterstock
A czy Ty masz już swoją własną domenę? Powinieneś. Koszt jest stosunkowo niewielki, plusy dużo większe. Śpiesz się, bo najlepsze są już od dawna zajęte. Cały czas jednak możesz trafić na taką, która będzie dla Ciebie idealna: z imieniem, nazwiskiem (jednym i drugim), nazwą firmy, ksywką. Możliwości są nieograniczone. Warto, zwłaszcza jeżeli zależy Ci na promocji samego siebie w internecie. – Posiadanie własnej domeny to prestiż – mówi ekspert.

Domeny? Jakie domeny?
Długo nie miałem własnej domeny. Tak naprawdę nawet o tym nie myślałem. Bo po co? Z podobnego założenia wychodzą tysiące internautów, którzy często nawet nie zdają sobie sprawy z możliwości ich posiadania . Mniej więcej półtora roku temu zdecydowałem się ją wykupić – o dziwo była jeszcze wolna. Zyskałem adres, z którego bardzo łatwo można zrobić swoją internetową wizytówkę. W dzisiejszych czasach dla osoby prywatnej nie jest to jeszcze mus, ale zdecydowany plus. W przypadku firm to wręcz konieczność. To istotny element składający się na wizerunek firmy, którą w ten sposób dużo łatwiej promować, co może przekładać się na przyszłe zyski.

Tyle słowem wstępu.

Na pewno znasz sporo serwisów, które oferują zakup własnej domeny. Nic dziwnego, to najpopularniejsze firmy zajmujące się ich sprzedażą. Wchodzisz, wybierasz, zamawiasz i już. To naprawdę nie należy do skomplikowanych operacji. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że za tym wszystkim stoi NASK. Pod tym skrótem kryje się Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, czyli instytut badawczy, który – najprościej mówiąc – w 1991 roku podłączył Polskę do Internetu, a teraz koordynuje współpracę pomiędzy firmami takiego rodzaju.

Tak jest w Polsce
NASK dysponuje dokładnymi statystykami na temat polskiego rynku domen, które publikuje w szczegółowym raporcie. Ten najnowszy podsumowuje drugi kwartał 2014. Wiesz, ile jest domen .PL? Strzelaj.

Z raportu NASK wynika, że za ten okres było ich dokładnie 2 491 276. Byłeś blisko? .PL to bez wątpienia najpopularniejsze, a zarazem najcięższe do zdobycia, adresy w Polsce. W drugim kwartale 2014 roku zanotowano aż 245 500 nowych rejestracji. W pierwszym półroczu było to ponad dwa razy więcej, bo 529 980. Daje to liczbę o 293 większą niż rok wcześniej w analogicznym okresie. Każdego miesiąca rejestrowano średnio 2698 domen – daje to ok. 90 nowych domen każdego dnia!
Roman Malinowski
Kierownik Działu Domen w NASK

Obecnie w rejestrze domeny polskiej jest zarejestrowanych ponad 2,5 mln nazw; z około 940 tys. abonentów nazw w domenie .pl odnotowujemy osoby prywatne na poziomie bliskim 35%. W okresie ostatnich lat nie zaobserwowaliśmy zasadniczej zmiany w tej statystyce. Udział osób prywatnych wynosił w latach 2013 i 2012 około 36%. Średnio, udział osób prywatnych w innych rejestrach europejskich – z wyłączeniem niektórych rejestrów krajów nordyckich - wynosi około 37%.

Nie brakuje też adresów z polskimi znakami diakrytycznymi, po które coraz częściej sięgają Polacy, ale i tak stanowią one margines. W czerwcu 2014 roku było ich 54 272 i stanowiły zaledwie 2,18 proc. wszystkich aktywnych domen .PL.
Warto ją mieć
Jak zauważa Roman Malinowski, kierownik działu domen w NASK, domena internetowa określa tożsamość w sieci, jest to swoista wizytówka. – Dla osoby prywatnej zainteresowanej własnym wizerunkiem w internecie posiadanie domeny jest sprawą kluczową. Możliwość prezentacji własnych dokonań na prywatnej stronie webowej, publikacji materiałów i komunikacji z użyciem własnego adresu email jest bardzo ważne. Nie bez znaczenia jest również obserwowany wzrost zaangażowania osób prywatnych w tworzeniu i redagowaniu własnych blogów, poza ogólnie dostępnymi portalami społecznościowymi. Dodatkowo, niektóre z nazw domen – szczególnie nazwy generyczne - mogą stanowić dużą wartość rynkową dla ich abonentów – tłumaczy ekspert.


Dlaczego warto mieć domenę?

W odniesieniu do przedsiębiorców nabywających domeny internetowe, są one istotnym składnikiem tożsamości firmy, podobnie jak jej nazwa, logo, kolorystyka firmowa czy kultura organizacyjna. Domena z czasem staje się integralnym składnikiem tożsamości firmy i jest traktowana na równi z unikalną nazwą, często chronioną patentem.

Każda firma funkcjonująca w Internecie powinna mieć własną domenę, której nazwa musi być spójna z nazwą działalności gospodarczej. Dodatkowo, powinna być łatwa do zapamiętania i zapisania przez potencjalnych i docelowych użytkowników.
Czytaj więcej

źródło: blog.hekko.pl
Aktualnie takich domen nie szukają już jednak tylko firmy. – Inwestują też politycy, artyści, twórcy, blogerzy, jak i zwykli obywatele. Posiadanie domeny z własnym nazwiskiem, to prestiż. Widzę coraz większe zainteresowanie domenami tego typu. Nasze nazwisko to nasza wizytówka, to nasza marka, dlatego uważam, za zasadne zainwestowanie w domeny tego typu – mówi naTemat Leszek Sękowski, inwestor na rynku domen i właściciel serwisu KopalniaDomen.pl.

Profesjonalna fotograf Marta Dębska swoją domenę ma już od trzech lat.
– Nie wyobrażam sobie działalności bez swojej domeny. Ma to duży wpływ na rozpoznawalność marki. Poza tym, dzięki prostej domenie klienci zapamiętują nazwę firmy i wracają – mówi. I dodaje, że jej zdaniem domena jest nieodłączną częścią budowania własnej marki niezależnie od rodzaju biznesu.

Liczba zarejestrowanych domen z podziałem na rodzaje za drugi kwartał 2014

165 189 - bezpośrednie w domenie .PL

60 622 – domeny funkcjonalne (np. com.pl, net.pl, org.pl)

19 689 – domeny regionalne (np. waw.pl)

Nie zapomnij!
Duża część internautów popełnia jeden błąd. Po zarejestrowaniu domeny zapominają o niej lub przestają o nią dbać. Po pierwszym okresie rozliczeniowym np. jednym roku, nie odnawiają jej, a co za tym idzie domena przepada. Z raportu NASK wynika, że w drugim kwartale 2014 roku odnowiono około 342 tysiące domen .PL. Co ciekawe, zdecydowaną większość użytkowników domen .PL stanowią przedsiębiorcy. To aż 67,16 proc. w porównaniu do 33,86 proc. należących do osób prywatnych.

– Swoją domenę Pasja-Pisania.pl zarejestrowałem planując naming dla swojej marki 3 lata temu – mówi copywriter Dariusz Brzezicki z firmy DB Media. I dodaje: – Zrobiłem to chcąc mieć wyraźną wizytówkę swojej firmy. Nie wyobrażam sobie, aby było inaczej. W mojej opinii to właśnie domena jest pewnego rodzaju "wirtualną siedzibą" firmy. Skoro mam klientów z całej Polski, to gdzie mam ich zaprosić? Zresztą nawet lokalnie działające firmy powinny mieć wykupione domeny. Każdego dnia zauważam pozytywny aspekt tej czynności.

Nie będzie zaskoczeniem stwierdzenie, że niemal 95 proc. posiadaczy domen .PL mieszka (lub jest zarejestrowanych) w Polsce. Pozostałe 5 proc. utrzymują mieszkańcy Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

Na rynku pierwotnym ceny rejestracji domen są stosunkowo niskie. Swoją pierwszą domenę możemy zarejestrować już na rok nawet za 1 zł. Inne ceny też nie są zaporowe, od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Natomiast ich odnowienia jest już nieco droższe. Trzeba się liczyć z wydatkiem od co najmniej 50 zł w górę. Między innymi dlatego Polacy często decydują się nie przedłużać swoich domen. Te z czasem trafiają na rynek wtórny, gdzie mogą zostać odkupione. Tam ceny sięgają już od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych. Tutaj mowa jednak o tych z najwyższej półki przeznaczonych głównie dla firm. Domeny osobiste nie przekraczają raczej kilku tysięcy złotych. I to w przypadku tych najciekawszych.

Roman Malinowski z NASK tłumaczy, że w porównaniu do innych rejestrów europejskich, ale również spoza Europy, ceny należą do niskich w przypadku pierwszej rejestracji i niskich na poziomie średnim w przypadku odnowienia rejestracji na kolejne okresy.

– Partnerzy NASK, pełniący funkcje rejestracji domen internetowych mają prawo do swobodnego kształtowania oferty; w większości przypadków oferta jest wzbogacana o dodatkowe usługi, co w konsekwencji prowadzi do dużego zróżnicowania poziomu cen dla końcowego nabywcy. W okresie minionych 2 do 3 lat obserwowaliśmy spadek oferowanych cen, jakkolwiek ostatnio mamy również przykłady od niektórych rejestrów europejskich o decyzjach odnośnie wzrostu cen; nawet do kilkunastu procent – tłumaczy kierownik działu domen NASK.
Różne możliwości
– Jeśli teraz nie mamy planów na wykorzystanie takiej domeny dla celów biznesowych, to można wykorzystać do stworzenia strony rodzinnej, osobistego bloga, ewentualnie potraktować w kategoriach inwestycyjnych i trzymać na przyszłość dla siebie lub dzieci – mówi Leszek Sękowski, który przyznaje, że sam spóźnił się z rejestracją domeny sekowski.pl. – Jest wykorzystywana przez firmę, której właściciel ma właśnie takie nazwisko. Zabezpieczyłem dla siebie domenę IDN (z polskimi znakami – red.) sękowski.pl, a dla syna Ksawerego domenę imienną ksawery.pl

Jeśli do tej pory nie myślałeś o zarejestrowaniu własnej domeny, powinieneś się śpieszyć. Wszystkie najlepsze są już dawno zarezerwowane, a inne ciekawe schodzą jak ciepłe bułeczki. Nasz rozmówca wyjaśnia, że z braku dostępnych na rynku pierwotnym domen z wieloma nazwiskami, coraz bardziej popularne są również domeny składające się z imienia i nazwiska, typu JanKowalski.pl . – Wiele takich domen jest jeszcze wolnych do rejestracji, jest więc szansa dla wielu osób do posiadania własnej domeny w niskiej cenie. Mają one jednak znacznie niższą wartość inwestycyjną – tłumaczy.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...