W tym roku wszyscy stawiali na Samsunga i Apple'a. Nieoczekiwanie jednak zwycięzcą może zostać zupełnie inna firma. HTC od lat produkował przeciętne i nudne telefonu, konkurując z innymi firmami głównie ceną. To zmieniło się wraz z prezentacją nowych produktów HTC - serii One. Dzisiaj jest to główny pretendent do miana lidera rynku smartfonów. Jak niepozorny producent z Tajwanu zdobył swoją pozycję?
Rok 2012 miał być wielką potyczka dwóch firm. Z liderem rynku, Apple, w końcu zmierzyć się miał pretendent do miana producenta najlepszych "słuchawek", Samsung. Oczekiwania były i są wysokie. Zarówno niedawna prezentacja nowego modelu Galaxy S (na razie w przedsprzedaży), jak i zbliżająca się prezentacja kolejnego modelu iPhone'a, to najbardziej wyczekiwane wydarzenia roku w branży.
Galaxy SIII jeszcze nie ma na rynku, a już sprzedano 9 milionów sztuk tego modelu. Apple z kolei ma wierną rzeszę fanów, którzy w napięciu oczekują na nowy model telefonu producenta z Cupertino.
Niespodziewanie ten pojedynek jednak może już zawczasu rozstrzygnąć HTC. O tajwańskim producencie pokutuje przekonanie, że jest producentem, co tu dużo mówić, telefonów zawodnych i niskiej jakości. To przekonanie z pewnością zmieni się diametralnie w tym roku. Firma zaprezentowała bowiem na początku 2012 nową linię smartfone'ów - HTC One. Świetny design, najlepsze materiały, doskonałe podzespoły i zachwycające wyświetlacze na początku przeszły niejako niezauważone. Komentarze były pochlebne ale niezbyt emocjonalne. Z czasem jednak zaczęły pojawiać się bardziej śmiałe głosy zwracające uwagę na to, że HTC w swoim portfolio ma w tej chwili najlepsze telefony na rynku.
Te smartfony mają styl
HTC One to trzy telefony - One V, One S i One X. Pierwszy z nich to propozycja budżetowa (około 1000 złotych bez umowy), z 3,7 calowym wyświetlaczem, muzyką Beats Audio oraz pięciomegapikselowym aparatem. Dwa kolejne to świetny czterordzeniowy procesor (w tej chwili najlepszy na rynku), doskonały aparat 8 Mpx i cienka obudowa z anodowanego aluminium. Kamerę wspiera dedykowany procesor ImageChip. One X poszczycić się może ekranem 4,7 cala z rozdzielczością 1280x720, jako pierwszy oferując gęstość pikseli na poziomie Retina display w iPhonie. To w tej chwili zdecydowanie najlepszy telefon na rynku.
Najbardziej godny pochwały jest w tym przypadku jednak design. Prostota, minimalizm i ujmujące kształty. Wszystko w poręcznej formie i z najwyższej jakości materiałów. To coś nowego dla tej firmy. Dotychczas styl telefonów tajwańskiego producenta był sztampowy, a jakość wykonania, co tu dużo mówić, tandetna. Dzisiaj nazywa się ją obok Samsunga i Appla trzecią siłą na rynku nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie telefonów, a swoimi nowymi produktami firma może tylko umocnić się na tej pozycji.
Droga to tego punktu była wyboista. Firma powstała w 1998 roku, pierwotnie jako producent notebooków. Już po starcie rozpoczęła produkcję pierwszych na rynku urządzeń z dotykowymi ekranem. Z czasem HTC zaczęło specjalizować się w tej dziedzinie. Kiedy więc Microsoft tworzył swój system do przenośnych urządzeń, do produkcji pierwszych telefonów Windows wybrał właśnie firmę z Tajwanu. HTC było odpowiedzialne za stworzenie między innymi takich legend przenośnej komunikacji jak Treo 650 firmy Palm czy iPAQ.
Najpierw Microsoft, teraz Android
HTC zmieniło kurs w roku 2008, kiedy na potrzeby swoich produktów firma zaadaptowała będący jeszcze w powijakach system Android. Kiedy na rynku pojawił się iPhone, wspólna ofensywa wraz z firmą Google była nieunikniona. Firma postanowiła nie tylko korzystać z nowego oprogramowania, ale stworzyć na niego swoją nakładkę, HTC Sense.
Od tego czasu firmie postawić kilka istotnych kroków. HTC to między innymi pierwszy producent, który zaoferował klientom (na początku na rynku amerykańskim) telefon 4G, umożliwiający szybką transmisję danych. W roku 2011 HTC został nazwany "Producentem Roku" branży technologicznej. W tym samym roku wartość firmy przerosła wartość fińskiej Nokii. Stała się ona tym samym trzecim największym producentem elektroniki mobilnej na świecie, za Samsungiem i Apple. W 2011 roku firma znalazła się w rankingu stu najlepszych korporacji na świecie, z wyceną samej marki na poziomie 3,6 miliardów dolarów.