Badania przeprowadzono za oceanem, ale także polscy znawcy rynku potwierdzają, że u nas tendencje są podobne. Pokolenie Millenium spożywa najwięcej alkoholu spośród wszystkich generacji – twierdzą Amerykanie z organizacji Wine Market Council. Mocno zmieniają się tendencje. To już nie piwo, czy wódka jest na pierwszym miejscu. W Pokoleniu Y króluje wino.
Dziennikarz zajmujący się tematyką społeczną, polityczną i kryminalną. Autor podcastów z serii "Morderstwo (nie)doskonałe". Wydawca strony głównej naTemat.pl.
Jeszcze w PRL Polska uchodziła za kraj "wódczany". Po upadku komunizmu w łaski wkradło się piwo. Badania TNS z 2012 r. wskazywały, że wręcz nie ma ono konkurencji.
Jak piją alkohol współcześni Polacy?
1. piwo - 87,6 proc. 2. mocne alkohole - 7 proc. 3. wino - 5,3 proc. Czytaj więcej
raport TNS Polska "Spożycie alkoholu w Polsce w 2012 r."
Wkrótce ta tabelka może wyglądać zupełnie inaczej, bo dla młodych ludzi piwo i wódka coraz rzadziej są ulubionymi trunkami. Z badań Amerykanów wynika, że rynek win od 2000 r. wzrósł dwukrotnie a największą grupą klientów są właśnie Millenialsi.
22-37-latkowie w USA (to prawie 80 mln ludzi) wypili w zeszłym roku ponad 159 milionów skrzynek wina. Jedna skrzynka to standardowo 12 butelek, po 750 ml każda. W sumie daje to 9 litrów wina na osobę! Eksperci mówią, że na polskim rynku wygląda to podobnie. Wprawdzie podobnych badań u nas nie przeprowadzono, ale wskazują na to wyniki sprzedaży.
W Polsce generacja Y to 9 milionów osób. Dla importerów win walka o ich gardła i nosy wchodzi w decydującą fazę.
prezes firmy TiM S.A., dystrybutora win gronowych w Polsce
Obecnie preferencje konsumenckie polskich Millenialsów zmierzają w kierunku Nowego Świata, szczególnie w kierunku win chilijskich. Z naszych obserwacji wynika, że Pokolenie Y świadomie wybiera produkty. Poszukują historii, autentyczności, ale przede wszystkim – jakości.