
Na ulicy Jana Kazimierza – głównej arterii osiedla, która przecina je niemal w całości na pół – kolejne działki są zabudowane od wielu lat, jednak dopiero ostatnio rozpoczął się tam boom inwestycyjny na dużą skalę. Na ulicy powstaje obecnie kilkanaście osiedli, żurawie wieżowe należą do stałego motywu w krajobrazie okolicy.
Tereny należące do PKP do tej pory jednak leżały odłogiem. W końcu potencjał tego miejsca zauważono jednak w rządzie Beaty Szydło. Jeszcze w połowie zeszłego roku – kiedy program Mieszkanie+ dopiero się rozwijał – resort infrastruktury i budownictwa informował, że Odolany są jedną z warszawskich lokalizacji branych pod uwagę w kwestii budowy mieszkań. RMF FM podawało, że w grę wchodzi nawet 30 tys. lokali w niskich, 3-, 4-piętrowych blokach. Bez piwnic i podziemnych garaży – planowano za to budowę garaży piętrowych w oddzielnych budynkach.
Przeciw tym planom PKP protestuje dzielnica Wola. Urzędnicy o planach dowiedzieli się zresztą niemal przypadkiem – na spotkaniu w miejskim Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym. Tam pojawili się przedstawiciele PKP PLK S.A. i poinformowali o planach budowy przeładowni. – Na początku października usłyszeliśmy o takich wstępnych planach ze strony PKP. Zwróciliśmy się do nich z zapytaniem, jakie są plany i z takim naszym stanowiskiem sprzeciwiającym się budowie tego typu inwestycji na Odolanach – tłumaczy Gruza.
W naszej opinii realizowanie tam kolejnej inwestycji stricte przemysłowej jest bezzasadne i może generować duży konflikt społeczny.
Trzy dni po publikacji tekstu otrzymaliśmy stanowisko PKP.
Odpowiedź PKP:
PKP S.A. wskazała część terenów na Odolanach jako spełniające wymogi zagospodarowania w ramach Programu Mieszkanie+. Szczegółowe informacje na temat tych gruntów zostały przekazane do BGK Nieruchomości. Ostateczne decyzje w sprawie przeznaczenia tych terenów pod zabudowę mieszkaniową podejmie operator Programu.
Teren Odolan od wielu lat ma głównie charakter przemysłowy i służy ważnym celom logistycznym. Celem PKP S.A. jest rewitalizacja tego obszaru przy jednoczesnym uwzględnianiu interesów mieszkańców Odolan, jak i prowadzących tam działalność najemców. Jesteśmy w kontakcie z władzami Dzielnicy i prowadzimy rozmowy. Warto zauważyć, że stopniowo, dzięki podejmowanym przez PKP S.A. działaniom, częściowo ma się zmieniać charakter tego terenu, między innymi w związku z planami lokalizacji na Odolanach placówki kulturalnej Stacja Muzeum, jak i właśnie poprzez deklarację zaangażowania spółki w rządowy Program Mieszkanie+. Dzięki tym staraniom dzielnica ta może wkrótce stać się wizytówką Warszawy.
– Odolany to duży obszar na styku czterech dzielnic, wymagający kompleksowego podejścia do inwestycji – podkreśla Michał Beim, Członek Zarządu PKP S.A. – Chcemy, aby rewitalizacja terenów przebiegała zgodnie z ideą smart growth, dlatego koncepcja zagospodarowania przewiduje zarówno funkcje mieszkaniowe, transportowe, jak i rekreacyjne ale również usługi społeczne, np. szkoły i komercyjne, m.in. sklepy służące mieszkańcom dzielnicy. Wierzymy też, że podobnie jak w przypadku wielu inwestycji w Europie Zachodniej, nowoczesny transport będzie miał kluczową rolę dla ożywienia tego terenu. Nasze inwestycje chcemy poprzedzić szerokimi konsultacjami społecznymi i warsztatami urbanistycznymi.
W związku z realizacją prac modernizacyjnych na liniach nr 1, 2, 447 i 448 (tzw. linia średnicowa) – jednego z najbardziej uczęszczanych odcinków kolejowych w Polsce – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwróciły się z prośbą o wykorzystanie części terenów Odolan, jako zaplecza budowy. Takie wykorzystanie gruntów kolejowych, sąsiadujących bezpośrednio z rewitalizowaną linią, umożliwi sprawną realizację inwestycji. Należy podkreślić, że działania te nie opóźnią planów zagospodarowania dzielnicy, ponieważ inwestycja na linii średnicowej przebiega równolegle z pracami nad spójną koncepcją urbanistyczną dla terenu Odolan oraz działaniami proceduralnymi niezbędnymi to realizacji tego przedsięwzięcia.
Już w połowie zeszłego roku PKP S.A przekazała do BGK Nieruchomości wykaz 27 działek rekomendowanych do programu Mieszkanie+ wraz ze szczegółowymi informacjami. Są to grunty w 15 miastach m.in.: Lublinie, Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Tczewie czy Gliwicach. Decyzję o tym, jakie grunty wejdą do Programu i czy będzie to np. teren Odolan podejmę ostatecznie operator Programu.
Napisz do autora: piotr.rodzik@natemat.pl