W rankingu Brand Finance, firmy zajmującej się ocenianiem wartości marek, Polska znalazła się na 20 miejscu. Z 75 procentowym wzrostem jest też najszybciej rosnącą pod względem wartości marką narodową na świecie.
Skąd taki skok wartości naszej narodowej marki w 2011 i 2012 roku? Brand Finance tłumaczy, że to głównie ze względu na dobre wyniki ekonomiczne. "Gospodarka Polski po prostu wciąż rośnie" – podkreśla firma. Zwracają także uwagę na to, że jesteśmy wyjątkiem w tym względzie w Unii Europejskiej.
Istotne według Brand Finance było także przygotowanie przez nas mistrzostw Europy w piłce nożnej. Euro 2012 wspomogło naszą gospodarkę, jak również wizerunek kraju. W rankingu jednak nie widać tego wyraźnie, ponieważ przygotowano go na miesiąc przed rozpoczęciem mistrzostw. Możliwe, że w przyszłym roku polepszy to nasz wynik.
W setce najbardziej wartościowych marek, Polska jest na 20 miejscu. Awansowaliśmy z 24. miejsca, a obecnie niewiele brakuje nam do Turcji, która jest na 19. Prześcigamy m.in. Austrię (21), Finlandię (27), czy Zjednoczone Emiraty Arabskie (35).
Na pierwszym miejscu rankingu zestawienia znalazły się znów (ze sporą przewagą) Stany Zjednoczone Ameryki.