
#powiedzoswojejdecyzji – tak brzmi nazwa najnowszej kampanii społecznej z okazji Światowego Dnia Donacji i Transplantologii zrealizowanej przez Agencję K2 oraz Marka Biskupa z Kantara, któremu dwa lata temu przeszczep płuc uratował życie. W ramach akcji zdradzono, jaki jest powód tak niskiej liczby przeszczepianych organów w Polsce.
REKLAMA
W reklamie promującej akcję #powiedzoswojejdecyzji użyto fragmentu polskiego filmu "Bogowie", w którym Tomasz Kot wcielił się w prof. Zbigniewa Religę – słynnego kardiologa, który przeprowadził pierwszy udany zabieg przeszczepienia serca w Polsce.
Według badań Kantar Polska w naszym kraju zaledwie 17 proc. osób przeprowadzało ze swoimi bliskimi rozmowę na temat ewentualnego przekazania narządów po swojej śmierci. Wiadomo też, że aż 90 proc. rodzin po rozmowie z koordynatorem udziela zgody na pobranie narządów swoich zmarłych bliskich.
Marek Biskup, który jest pomysłodawcą kampanii społecznej, przyznał, że ta akcja jest dla niego bardzo osobista.
– Półtora roku temu w wyniku błędu lekarskiego straciłem płuca. W trybie nagłym transplantolodzy z Zabrza uratowali mi życie, wykonując innowacyjny, ryzykowny zabieg przeszczepu płuc. Dowiedziałem się wtedy, że głównym powodem niskiej liczby przeszczepianych organów w Polsce jest brak zgody rodzin na pobranie narządów – powiedział założyciel Kantar Polska.
Głos w sprawie kampanii zabrał także dyrektor kreatywny Agencji K2, Filip Szperl. – 26 października obchodziliśmy Światowy Dzień Donacji i Transplantacji, którego gospodarzem w tym roku jest Polska. Dlatego chcielibyśmy zachęcić wszystkich, by zdeklarowali się jako potencjalni dawcy i poinformowali bliskich o swojej decyzji. Taka decyzja powzięta dziś, może uratować nawet siedem żyć jutro – ocenił.
