
Dzieciństwo w sierocińcu
Przedwojenne rozlatujące się kamienice na warszawskiej Tamce. W jednej z nich mieszka mała Ela z matką – krawcową, alkoholiczką – i młodszą siostrą Krysią. Ojciec zginął podczas wojny. W domu jedna izba, nie ma prądu, bieżącej wody. Brakuje pieniędzy. Smutek i nędza.Twarz kina lat 60.
Czyżewska miała czas i miejsce na ćwiczenia do ról. I efekty przyszły szybko. Na trzecim roku studiów Jerzy Markuszewski zaproponował jej współpracę ze Studenckim Teatrem Satyryków (STS). To ona jako pierwsza wykonała piosenkę "Kochanków z ulicy Kamiennej" (muzyka Wojciecha Solarza i tekst Agnieszki Osieckiej) w programie "Bal maskowy" w 1958 roku."Przy omawianiu obsady do nowego filmu padało zwykle stwierdzenie: Tylko nie Czyżewska, bo tak dużo grała. Po półgodzinnej dyskusji cała ekipa filmowa orzekała jednak: Tylko Czyżewska, dzwońcie do niej".
Jak Monroe i Miller
W 1965 roku na deskach Teatru Dramatycznego Czyżewska wystąpiła w sztuce Arthura Millera "Po upadku”. Wcieliła się w główną rolę – Meggie, wzorowaną na żonie reżysera – Marilyn Monroe.Nancy Weber, pisarka i przyjaciółka Czyżewskiej, w dokumencie "Aktorka" wspominała: – David marzył by być jak Arthur Miller, który nawet jeśli był wielkim dramaturgiem, to sławę zdobył dzięki Marilyn Monroe.
Choć w połowie lat 60. sen Czyżewskiej się spełniał: była jedną z bardziej wziętych aktorek, miała uznanie środowiska, widzów. Ale to nie trwało długo.