Polscy producenci rzadko chwalą się tym, że ich produkty powstają w naszym kraju. Większość konsumentów wciąż woli marki kojarzące się Zachodem.
Polscy producenci rzadko chwalą się tym, że ich produkty powstają w naszym kraju. Większość konsumentów wciąż woli marki kojarzące się Zachodem. Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta

Takie wrażenie można odnieść, przyglądając się rezultatom badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie PEMI. Wynika z niego, iż niewiele polskich firm świadomie podkreśla, że ich produkty powstały w Polsce. Jeszcze mniej bazuje na polskości promując swoje wyroby.

REKLAMA
“Polskość jako dodatkową wartość marketingową wykorzystuje w promocji tylko 13% firm” – pisze “Gazeta Wyborcza” cytując wyniki badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie PEMI na ponad tysiącu polskich przedsiębiorstw. Czy to dlatego, że Polacy wolą produkty zagraniczne? Czy polska marka nikogo nie przekonuje?
"Gazeta Wyborcza"

I tak Francuzi zwykle wybierają francuskie auta, Niemcy zaś uważają swoje produkty za najlepsze, i to ich szukają na półkach. W Polsce konsumenci dalej wolą zagraniczne produkty, utożsamiając je z wysoką jakością, podczas gdy wielokrotnie polskie produkty są po prostu lepsze. Wynika to zapewne z doświadczeń zakupowych Polaków. Przed 90 rokiem wszystko, co zagraniczne, utożsamiane było z luksusem i lepszą jakością. CZYTAJ WIĘCEJ

Przekonaniu polskich konsumentów zdają się przeczyć sukcesy odniesione przez takie rodzime marki, jak Sidolux (chemia gospodarcza), Reserved (odzież) czy Fakro (okna dachowe). “Wyborcza” podkreśla jednak, że nawet te firmy rzadko kiedy odwołują się do polskości sprzedawanych produktów. O LPP, właścicielu marki Reserved, "GW" pisze:
"Gazeta Wyborcza"

Teraz wszystkie marki koncernu mają cudzoziemsko brzmiące nazwy. Oprócz Reserved w portfolio LPP są House, Mohito i Cropp. W marcu przyszłego roku sieć uruchomi w Polsce sklepy o równie “staropolskiej” nazwie Sinsay. CZYTAJ WIĘCEJ

Czy moda na towary z zagranicy minie i Polacy zaczną doceniać rodzime produkty? Czy można spodziewać się, że idąc na zakupy częściej wspierać będziemy polskich producentów? Autorzy tekstu sugerują, że zapewne stanie się to za jakiś czas, “gdy zarówno konsumenci, jak i właściciele firm uwierzą w brand pod tytułem “Polska”.
Więcej na Wyborcza.pl