Prawo i Sprawiedliwość udostępniło samorządowcom w całej Polsce możliwość nakładania opłat dla kierowców. Za wjazd do gminy możemy zapłacić nawet do 2,5 zł... za godzinę jazdy. Przewidziano także miesięczny abonament w wysokości 500 zł. Kraków i Warszawa już konsultują prowadzenie zmian w życie.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Jeszcze w październiku 2021 roku Sejm rozpoczął prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o elektromobilności. Dokument wszedł w życie 24 grudnia i określa zasady wprowadzania "Strefy czystego transportu"
Samorządowcy w całej Polsce mogą wprowadzić opłaty dla kierowców, którzy wjadą do ich gmin. Płacić będą osoby prowadzące wysokoemisyjne pojazdy
Jak poinformował "Super Express" władze Krakowa i Warszawy już konsultują sposoby wykorzystania nowego prawa, celem poprawy jakości powietrza
Strefy czystego transportu z założenia oznaczają nałożenie zakazu wjazdów do konkretnych gmin lub wprowadzenia specjalnych opłat dla kierowców samochodów, które emitują nadmierne ilości spalin.
Opłaty dla kierowców – nawet 2,5 zł za wjazd do gminy
Jak poinformował "Super Express", samorządowcy będą mogli wyznaczyć strefy na terenie całej miejscowości lub w poszczególnych dzielnicach. Podatek nie dotknie aut elektrycznych, napędzanych gazem ziemnym lub wodorem.
Radni miejscy, ustalając wysokość opłaty, nie mogą przekroczyć granicy 2,5 zł za godzinę jazdy. To w ich rękach znajduje się również możliwość zwolnienia z ponoszenia kosztów wjazdu do gminy kierowców korzystających z innych, bardziej emisyjnych napędów.
W strefie czystego transportu będzie można poruszać się w od 9.00 do 17.00. Przewidywane jest także wprowadzenie stałego abonamentu dla kierowców, którzy z przyczyn zawodowych muszą poruszać się po obszarze SCT.
Miesięczny abonament ma wynosić 500 zł. Ta opcja może ułatwić życie dostawców i taksówkarzy. Taką samą kwotę zapłacą również osoby, które nie zastosują się do nowych przepisów.
Przed wjazdami do miejscowości, które zostaną objęte restrykcjami, zostaną umieszczone specjalne znaki drogowe. Strefy czystego transportu mogą być docelowym rozwiązaniem gminy lub obowiązywać tymczasowo.
Nowelizację ustawy o elektromobilności wymusiło wdrożenie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. Unijne władze chcą promować idee rozwoju ekologicznego, niskoemisyjnego transportu.
Każda miejscowość będzie wydawała specjalną nalepkę, którą trzeba będzie umieścić na przedniej szybie pojazdu. Będzie ona podstawą do ewentualnego wymierzania mandatu podczas kontroli drogowej.