
Disney zaczął prace nad sequelami animacji, które przyciągnęły tłumy widzów do kin. Sequele z pewnością powtórzą ten sukces - w przeciwieństwie do ostatnich filmów, które nie miały rozpoznawalnych tytułów i po części dlatego zaliczyły wpadki. Dlatego wkrótce na ekrany kin wejdą kolejne części "Toy Story", "Krainy Lodu" i "Zwierzogrodu".
"Kraina lodu 2" (2019 r.) zarobiła prawie półtora miliarda dolarów, a "Toy Story 4" (2019 r.) i "Zwierzogród" (2016 r.) po miliardzie. Możemy więc narzekać, że "dlaczego nie mogą wymyślić nic nowego, tylko kręcą sequele", ale firma też musi na siebie zarabiać (i potem spowiadać się przed akcjonariuszami) - zwłaszcza że właśnie te nowe produkcje z nowymi bohaterami się ledwo zwracają lub wcale.
Rzecz jasna tego nie powiedział CEO Disneya na spotkaniu o zyskach za pierwszy kwartał roku. W zasadzie nie zdradził żadnych szczegółów oprócz tego, że sequele są w drodze. Kontekstem zapowiedzi była informacja o planowanych oszczędnościach - Disney ma z tego względu zwolnić nawet 7000 pracowników.
Bob Iger
Dyrektor Generalny Disneya
Najbardziej podobają nam się animacje i bohaterowie, których już znamy - ta sparafrazowana reguła sprawdza się w przypadku filmów Disneya. Choć przecież kiedyś też wyszła pierwsza część "Toy Story" czy "Krainy lodu" z zupełnie nowymi postaciami. Ostatnie lata jednak pokazały, że oddzielne produkcje często zaliczają wtopy.
Disney idzie w sequele sprawdzonych animacji, bo nowe filmy mu zbytnio nie idą
Najlepszy przykład to zeszłoroczny "Dziwny świat" - miał nic mówiący tytuł (by nie napisać "dziwny"), nieznanych bohaterów i uniwersum. Szacuje się, że film miał budżet wynoszący od 135 do nawet 180 milionów dolarów, ale ze sprzedaży biletów zarobił tylko 73,4 miliona.
Podobnie było z "To nie wypanda": budżet 175 mln dol. vs 20 mln box office (czyli 155 mln straty). Nawet oscarowe "Nasze magiczne Encanto", które miało świetne recenzje i viralową piosenkę zarobił 256,8 mln dolarów (przy budżecie 120-150 mln). Obiektywnie dużo, ale w porównaniu z największymi hitami Disneya - mogłoby być lepiej.
Disney już od jakiegoś czasu rozszerza marki, które wkrótce dostaną sequele."Buzz Astral", czyli spin-off "Toy Story" z zeszłego roku - ledwo się zwrócił. Kosztował 200 mln i wyszedł na plus z "zaledwie" 26 milionami. Oprócz tego na platformie streamingowej Disney+ możemy obejrzeć (wcześniej wymienione filmy też) serial animowany "Zwierzogród+".
Zobacz także
