Polacy nie ufają szefom – wynika z badań Procontent Communication
Polacy nie ufają szefom – wynika z badań Procontent Communication Fot. shutterstock.com

Kierownictwo firmy manipuluje faktami i nie mówi całej prawdy – to jeden z głównych powodów, dla których Polacy mało ufają swoim szefom. Ponad 25 proc. z badanych nie wierzy w informacje przekazywane przez firmową "górę". Tyle samo pracowników jest przekonanych, że firma już raz ich oszukała.

REKLAMA
Aż 26 proc. Polaków nie ufa swoim szefom – wynika z badań Procontent Communication. Dla odmiany osób, które deklarują ufność wobec kierownictwa firmy, jest jeszcze mniej: 24 proc. ankietowanych. Czemu nie wierzymy osobom na kierowniczych stanowiskach?
Duża część badanych – prawie 50 proc. – jako powód braku zaufania wskazuje: "zarząd i kierownictwo manipuluje informacjami i nie mówi całej prawdy". Niewiele mniej osób, bo niecałe 40 proc., uważa, że szefowie przekazują im informacje zbyt rzadko lub w ogóle tego nie robią. Podobny odsetek respondentów jako przyczynę braku zaufania wskazało podawanie przez kierownictwo informacji niezgodnych z prawdą.
Iwona Kubicz
Prezes Procontent Communication

Niestety w polskich firmach dbałość o zaufanie pracowników to bez wątpienia jedno z najrzadziej docenianych źródeł przewagi konkurencyjnej. Bezpośredni wpływ na zaufanie dla firmy ma polityka komunikacyjna przygotowana z myślą o pracownikach. Powinna ona wspierać realizację celów biznesowych i jednocześnie odpowiadać na potrzeby informacyjne całego zespołu. CZYTAJ WIĘCEJ

Jak się okazuje, również wiek ma wpływ na zaufanie do pracodawcy. Najmniej ufne są osoby powyżej 35 roku życia, najbardziej zaś – młodzi, którzy nierzadko rozpoczynają pierwszą pracę. W słowa szefa najczęściej wierzą ludzie w wieku 19-24 i 24-34 lata. Jak wyjaśnia prezes Procontent Iwona Kubicz, zaufanie pracowników do pracodawców maleje wraz z kolejnymi doświadczeniami życiowymi.
Iwona Kubicz
Prezes Procontent Communication

Pokazuje to jasno, że zła komunikacja z pracownikiem kontynuowana przez lata może znacznie podważyć jego zaufanie do firmy, a wręcz w skrajnych przypadkach wrogo do niej nastawić. Badania jasno pokazują, iż warto poświęcić więcej czasu komunikacji wewnętrznej w polskich firmach. CZYTAJ WIĘCEJ


Doświadczenie zazwyczaj wiąże się z zarobkami, a jak wynika z badań, te także mają wpływ na ufność wobec szefostwa. Osoby, których dochód przekracza 3 tysiące złotych, stanowią aż 45 proc. grupy mającej problemy z zaufaniem wobec firmy. Podobne zachowanie da się zaobserwować u zarabiających najmniej – poniżej 1000 złotych. Najgorzej zarabiający czują się pokrzywdzeni i wykorzystywanie i dlatego nie ufają przełożonym. Bogaci czy zarabiający powyżej przeciętnej boją się z kolei stracić to, co osiągnęli, są nieufni i podejrzliwi, również wobec kierownictwa firmy. Wy też nie wierzycie w to, co mówi Wasz szef?