Talent aktorski Carey Mulligan możemy podziwiać na ekranie już niemal od dwóch dekad. Brytyjska aktorka po raz kolejny została nominowana do Oscara – tym razem za występ w dramacie muzycznym "Maestro" Bradleya Coopera. Oto najlepsze role Carey Mulligan.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
"Obiecująca. Młoda. Kobieta." była jednym z głośniejszych filmów 2020 roku. Bezkompromisowo feministyczny scenariusz zagwarantował jego autorce i reżyser Emerald Fennell Oscara, a Carey Mulligan drugą nominację do nagrody Akademii Filmowej.
Tytułowa bohaterka, czyli Cassandra mści się na mężczyznach za tragedię, która wydarzyła się w przeszłości. Kiedy poznaje Ryana, zaczyna znów wierzyć, że mężczyźni mogą być dobrzy. Ale czy na pewno może mu ufać?
"W "Obiecującej. Młodej. Kobiecie" gdzieś pomiędzy zdaniami pada wymowne w swej prostocie pytanie o to, dlaczego tak często mówimy o sprawcach, a zapominamy o ofiarach. O ich imionach, o tym, kim były, jakie miały marzenia. Dlaczego ich świadectwa nic nie znaczyły?" – recenzowała dla naTemat Zuzanna Tomaszewicz.
Była sobie dziewczyna, reż. Lone Scherfig (2009)
"Była sobie dziewczyna" to adaptacja powieści o tym samym tytule Nicka Hornby'ego (autora takich powieści, jak "Wierność w Stereo" czy "Był sobie chłopiec"), będąca pewnego rodzaju wariacją na temat klasycznej "Lolity" Władimira Nabokova.
Jenny to nastolatka z dobrego domu, która poznaje dużo starszego mężczyznę (Peter Sarsgaard). Chociaż ich romans początkowo przypomina bajkę, szczęście po jakimś czasie pryska.
Za film w reżyserii Lone Scherfig ("Zwyczajna dziewczyna", "Klub dla wybrańców") Mulligan otrzymała swoją pierwszą nominację do Oscara, jednak przegrała w wyścigu o statuetkę z Sandrą Bullock, która dostała ją za dramat "Wielki Mike. The Blind Side".
Drive, reż. Nicolas Winding Refn (2011)
"Drive" to kultowy film z ikoniczną już rolą Ryana Goslinga (oraz niemniej ikoniczną białą kurtką ze złotym skorpionem, którą nosi przez większą część ekranowego czasu na grzbiecie) w reżyserii Duńczyka Nicolasa Windinga Refna.
Mulligan wciela się w kobietę, dla której główny bohater traci głowę. Irene jest jednak współczesną femme fatale i wraz z jej objawieniem się w życiu mężczyzny pracującego nocami jako kierowca gangsterów pojawi się jeszcze więcej niebezpieczeństwa.
Refn za "Drive" otrzymał na festiwalu filmowym w Cannes Złotą Palmę dla Najlepszego reżysera. "Baśń. Archetyp samotnego kowboja, który pojawia się, by bronić niewinnych. Pięknie wykonany. Prosta historia opowiedziana bardzo skutecznie" – skomentował na Filmwebie Jakub Dębski, znany na YouTube'ie jako Dem3000.
Wielki Gatsby, reż. Baz Luhrmann (2013)
Ekstrawagancka adaptacja powieści F. Scotta Fitzgeralda ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, jednak bez wątpienia jest to film jedyny w swoim rodzaju.
Mulligan w "Wielkim Gatsbym" wciela się w Daisy Buchanan, czyli ukochaną tytułowego bohatera. Romans tej dwójki ostatecznie doprowadza do tragedii. Film w reżyserii Baza Luhrmanna został nagrodzony dwoma Oscarami – za Najlepszą scenografię oraz Najlepsze kostiumy.
Tak jak wspomniałam wyżej, nie wszystkim bombastyczna adaptacja klasycznej prozy Fitzgeralda przypadła do gustu. "Wielka powieść amerykańska na gejparadzie. Doceniam wysiłek scenografów, ale niech Luhrmann adaptuje lepiej coś z mniejszą liczbą dialogów, np. wiersze Coelho" – podsumował film Michał Lesiak z "Ekranów".
Sufrażystka, reż. Sarah Gavron (2015)
"Sufrażystka" to dramat historyczny inspirowany prawdziwymi wydarzeniami. Opowiada o pierwszych feministkach, które dla walki o emancypację czasami musiały poświęcić wszystko.
Obsada filmu jest naprawdę imponująca, gdyż poza Mulligan na ekranie można zobaczyć m.in. Helenę Bonham Carter ("The Crown"), Meryl Streep ("Wybór Zofii"), Bena Whishawa ("Skandal w angielskim stylu") oraz Brendana Gleesona ("Duchy Inisherin").
Mulligan wciela się w nim w Maud Watts, która musi zdecydować, co postawić na pierwszym miejscu – rodzinę czy walkę o prawa kobiet.
Collateral, twórca David Hare (2018)
"Collateral" to brytyjsko-amerykański mini-serial produkcji BBC i Netfliksa. Kryminalny thriller opowiada o morderstwie dostawcy pizzy, w którego sprawie śledztwo prowadzi detektywka Kip Glaspie (w tej roli Mulligan). Policjantka, badając sprawę, wpada na trop całej nielegalnej siatki dilerów, szpiegów oraz przemytników.
Od swojej premiery serial wymieniany jest na listach jednych z najlepszych telewizyjnych produkcji kryminalnych ostatnich lat, a postać Glaspie wyróżnia się w zestawieniach najciekawszych bohaterek kobiecych w serialach.
"Serial jest wciągający i komentuje nie tylko społeczny krajobraz Wielkiej Brytanii, ale pochyla się również nad problemami całego Zachodu z imigracją i udzielaniem azylu" – skomentowała "Collateral" jedna z krytyczek na stronie Rotten Tomatoes.
Maestro, reż. Bradley Cooper (2023)
"Maestro" to kolejny po "Narodzinach gwiazdy" dramat muzyczny w reżyserii Bradleya Coopera, w którym tak samo, jak w filmie z Lady Gagą w głównej roli obsadził samego siebie. Film otrzymał siedem nominacji do Oscara, w tym także trzecią w karierze dla Mulligan.
"Bradley lśni, ale to Carey Mulligan jest sercem i duszą 'Maestra'. Aż trudno ująć w słowa, jak spektakularna jest na ekranie Brytyjka. Z mądrością i subtelnością oddaje przemianę Felicii przez lata: od kipiącej, energią zakochanej młodej kobiety do zmęczonej żony, która dusi się w małżeństwie z trudnym mężczyzną" – przeczytacie w jej tekście.
Jestem psycholożką, a obecnie również studentką kulturoznawstwa. Pisanie towarzyszyło mi od zawsze w różnych formach, ale dopiero kilka lat temu podjęłam decyzję, by związać się z nim zawodowo. Zajmowałam się copywritingiem, ale największą frajdę zawsze sprawiało mi pisanie o kulturze. Interesuje się głównie literaturą i kinem we wszystkich ich odmianach – nie lubię podziału na niskie i wysokie, tylko na dobre i złe. Mój gust obejmuje zarówno Bergmana, jak i kiczowate filmy klasy B. Po godzinach piszę artykuły naukowe o horrorach, które czasem nawet ktoś czyta.