logo
Jaki napiwek dać kelnerowi? Ludzie popełniają ten błąd. Fot. 123RF / zdjęcie seryjne
Reklama.

Napiwki nie są obowiązkiem, ale często klienci dodają je do rachunku. To po prostu dla niektórych zachowanie kulturalne i wyraz szacunku dla pracy kelnera, który dołożył starań, by posiłek był dla gościa restauracji przyjemnością.

Zwyczajowo kwota napiwku wynosi około 10-15 procent wartości rachunku. Gdy obsługa jest wyjątkowo dobra, klienci decydują się nawet dać większą sumę.

Jaki napiwek dać kelnerowi w restauracji?

W Polsce mimo wszystko rzadko spotyka się sytuacje, że napiwek jest automatycznie doliczany do rachunku, a jeśli już, to knajpa informuje o tym w widocznym miejscu. Zazwyczaj bywa tak, jeśli kelner obsługuje większą grupę.

Gdy napiwek jest w gotówce

Bardzo często napiwek jest resztą, której kelner nam nie wyda. Tak dzieje się, gdy koszt posiłku to 90 zł, a my mówimy, że poprosimy do 100 złotych. Najlepiej wtedy sprawdza się danie napiwku w gotówce. Wtedy mamy pewność, że trafi wprost do kelnera lub kelnerki

Gdy napiwek jest płacony kartą

Gdy płacimy kartą, możemy zasugerować doliczenie napiwku, ale czasem usłyszymy w odpowiedzi, że kelnerka / kelner nie może tak robić. Poza tym istnieje ryzyko, że restauracja na przykład rozdziela te kwoty pomiędzy wszystkie osoby obsługujące klientów i wówczas może to oznaczać mniejszą kwotę dla kelnera. Warto więc w takiej sytuacji mieć przy sobie gotówkę.

Największy błąd dotyczący napiwku dla kelnera

Największym błędem, a nawet policzkiem dla kelnera, będzie zostawienie drobnych monet jako napiwku. Może to zostać odebrane jako zniewaga. Blog krytykakulinarna.com zwraca uwagę, że nie powinniśmy zostawiać drobnych monet o wartości 48 groszy. Dla klienta może to być przysłowiowy policzek. Już lepiej wówczas nie zostawiać żadnego napiwku.

Jakich napiwków nie dawać kelnerom? To będzie policzek

Dawanie napiwków w restauracji jest często uznawane za wyraz uznania dla kelnera za dobrą obsługę. Jednak istnieją pewne kwoty lub procenty, które mogą być odebrane jako obraza lub "policzek" przez kelnera. Oto kilka przykładów:

  1. Symboliczna złotówka (1 zł) – Wręczenie napiwku w wysokości 1 zł może być odebrane jako wyraźna dezaprobata dla obsługi, nawet jeśli nie było to intencją gościa. W takiej sytuacji może to wywołać wrażenie, że klient celowo daje bardzo małą kwotę, by wyrazić niezadowolenie.
  2. Napiwek poniżej 5 proc. wartości rachunku – W Polsce standardowy napiwek wynosi zazwyczaj od 10 proc. do 15 proc. wartości rachunku. Napiwek poniżej 5 proc. (np. 2-3 proc.) może zostać odebrany jako bardzo niski i świadczyć o niezadowoleniu z obsługi, nawet jeśli kelner wykonał swoją pracę dobrze.
  3. Monety o niskim nominale (np. grosze) – Wręczenie napiwku w postaci kilku groszy lub bardzo małych monet (np. 10 groszy, 50 groszy) jest uważane za brak szacunku. Kelner może odebrać to jako sygnał, że klient świadomie chciał okazać swoją niechęć lub lekceważenie.