Aldi ma pilny komunikat. Ten produkt zniknie z półek przed końcem roku.
Pilny komunikat sieci sklepów. Ten produkt zniknie z półek przed końcem roku. Fot. Roman Bosiacki/ Agencja Wyborcza.pl

Przedstawiciele sklepów Aldi poinformowali, że do końca 2025 roku z półek sklepowych zniknie jeden z rodzajów jaj. Sieć postanowiła całkowicie wycofać go ze sprzedaży oraz ze składów artykułów marek własnych.

REKLAMA

Aldi zdecydowało się całkowicie wycofać ze sprzedaży oraz ze składów produktów marek własnych tzw. jaja trójki, pochodzące od kur utrzymywanych w klatkach. Decyzja ta jest realizacją deklaracji złożonej przez Aldi już w 2016 roku.

Pilny komunikat sieci Aldi

Zgodnie ze wspomnianą deklaracją, od 2026 roku w sklepach sieci dostępne będą wyłącznie jaja ściółkowe, wolnowybiegowe lub ekologiczne.

"Jako jedna z pierwszych sieci handlowych w Polsce zadeklarowaliśmy do roku 2025 wycofanie ze sprzedaży jaj świeżych/skorupkowych od kur z chowu klatkowego. Teraz poszliśmy o krok dalej – jako przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie zobowiązaliśmy się do wycofania do 2025 roku jaj z chowu klatkowego również ze składów wszystkich produktów naszych marek własnych" – czytamy na stronie Aldi.

Sieć zapowiada, że tymi działaniami chce konsekwentnie wspierać dobrostan zwierząt. Podano także, że już teraz w ofercie marek własnych sklepu, które posiadają w składzie jaja – w ponad 30 proc. pochodzą one z chowów alternatywnych, a liczba ta stale rośnie.

Aldi zaznacza, że już teraz większość produktów jej marek własnych zawiera wyłącznie jajka, które pochodzą z chowów alternatywnych. W 2023 roku stanowiły one 82 proc. asortymentu. Marka Wesoły Kurnik, wprowadzona w 2021 roku, od początku opiera się tylko na jajach "bezklatkowych".

Ten produkt zniknie z półek do końca 2025 roku

Deklaracja Aldi z 2016 roku była jedną z pierwszych tego typu w Polsce. Dzięki działaniom, których celem jest wycofanie jaj z chowu klatkowego, w latach 2014–2025 ich udział w sprzedaży w kraju spadł o ponad 20 pkt proc. – z 87 proc. do 66 proc.

Sytuacja wygląda też lepiej w przypadku jaj pakowanych. Według danych GUS w pierwszym kwartale 2025 roku 42 proc. pochodziło z chowów alternatywnych.

"Najnowszy komunikat ALDI to ważna i bardzo dobra wiadomość, nie tylko z perspektywy poprawy dobrostanu kur niosek. To też istotna informacja dla klientów sieci, świadcząca o zaangażowanym podejściu do kwestii warunków chowu zwierząt. Jest to również kolejny dowód na to, że branża detaliczna poważnie traktuje deklaracje w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu" – powiedział Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki, cytowany przez PAP.