
Wielu z nas z pewnością łapie się na tym, że pisze do ChataGPT "proszę" lub "dziękuję". Czy uprzejmość popłaca? A może warto sztucznej inteligencji po prostu kazać coś zrobić? Zbadali to naukowcy. Wyniki są co najmniej zaskakujące.
Sposoby rozmów z chatbotami AI i informacje, jakie od nich otrzymujemy, są tematem wielu dyskusji w branżach zajmujących się sztuczną inteligencją. Zdarzało się już bowiem, że użytkownicy dostawali odpowiedzi zawierające błędy medyczne, nawoływania do przemocy oraz propozycje doświadczeń zupełnie oderwanych od rzeczywistości.
Sztuczna inteligencja vs. uprzejme pytania
Najnowsze wyniki badań wskazują na to, że również język, którego używamy podczas rozmów z narzędziami AI, czyli na przykład z ChatemGPT, wpływa na jakość otrzymywanych odpowiedzi. W tym przypadku bycie niegrzecznym opłaca się bardziej niż używanie uprzejmych zwrotów.
Jak podaje portal digitaltrends.com, powołując się na badania ekspertów z Pennsylvania State University, trafność ChatGPT po otrzymaniu pytań bardzo grzecznych wyniosła 80,8 proc., podczas gdy ton niegrzeczny poprawiał odpowiedzi do 84,8 proc.
Zespół zdefiniował ton pytań na pięciu poziomach, od bardzo grzecznego do bardzo niegrzecznego. Oto dokładnie wyniki:
Dodajmy, że podobne badania sprzed ponad roku wykazały inne rezultaty. Wówczas po przeanalizowaniu chatbotów w wielu językach wyszło na jaw, że nieuprzejmość pogarsza jakość odpowiedzi oraz wprowadza stronniczość, błędy lub pomija przydatne informacje. Wszystko wskazuje więc na to, że sytuacja związana z funkcjonowaniem AI i sposobem komunikacji zmienia się niemal z roku na rok.
Zobacz także
