6 zawodów przyszłości. W co opłaca się iść pracownikom?
Jakie zawody i umiejętności będą na wagę złota w przyszłości? Nie tylko te związane z AI FOT. FILIP KLIMASZEWSKI / AGENCJA GAZETA

Rynek pracy nigdy nie stoi w miejscu. Ciągłe zmiany sprawiają, że umiejętności, które dziś są na topie, jutro mogą być niepotrzebne. Jakie kompetencje będą nabierać na znaczeniu w nadchodzących latach? Nie wszystkie są związane ze sztuczną inteligencją (AI). Eksperci rynku pracy wyjaśniają, na co stawiać, by mieć stabilną przyszłość.

REKLAMA

Gospodarka dąży do niskoemisyjnych i cyfrowych rozwiązań. Ma to też swoje odbicie na rynku pracy. "Odchodzimy od wysokoemisyjnych modeli na rzecz ekologicznych rozwiązań, co szczególnie widać w górnictwie i produkcji przemysłowej" – zauważa ekspertka rynku pracy w ManpowerGroup, Agnieszka Adamiec.

Automatyzacja i rozwój sztucznej inteligencji budzą u wszystkich obawy o utratę pracy. Owszem, jest taka możliwość, ale AI nie każdemu odbierze etat. Na znaczeniu będą nabierać kompetencje, których technologie nie zastąpią.

Zawody przyszłości. Powstają stanowiska związane z "ludzką" stroną AI i nie tylko

Ekspertka tłumaczy, że automatyzacja i potrzeba zrównoważonego rozwoju tworzą zupełnie nowe zawody i zmieniają dotychczasowe role. Obecnie tworzone są stanowiska m.in. związane z "ludzką" stroną wykorzystywania sztucznej inteligencji. Powstają takie zawody jak:

  • Specjaliści ds. etyki sztucznej inteligencji – dbają o moralne i sprawiedliwe wykorzystanie AI.
  • Specjaliści ds. bezpieczeństwa systemów indywidualnych – chronią prywatność i dane.
  • Specjaliści w zakresie "komunikowania" się z technologią – nowa rola łącząca człowieka z maszyną.
  • Trenerzy ds. kompetencji cyfrowych – niezastąpieni w rozwoju umiejętności pracowników.
  • Specjaliści obsługujący rozwiązania zdalne – są niezwykle ważni w erze pracy hybrydowej i na odległość.
  • Specjaliści ds. wellbeingu – pomagają tworzyć miejsca pracy odpowiadające na potrzeby młodszych pokoleń, wspierając ich motywację i efektywność.
  • Ważne z perspektywy zmieniającego się świata są też wszelkie role związane ze zrównoważoną mobilnością, czyli nowoczesnym sektorem motoryzacyjnym w obszarze pojazdów hybrydowych czy elektrycznych.

    "Osoby z wiedzą specjalistyczną w zakresie emisji, spawalnictwa, chemii, bezpieczeństwa, planowania i magazynowania także są osobami, których 'nowy' rynek pracy będzie poszukiwał" – zapowiada Agnieszka Adamiec. Jak widać, całkiem sporo klasycznych zawodów wciąż będzie się bronić w cyfrowym świecie.

    Kompetencje techniczne i miękkie. Tego nie zastąpi sztuczna inteligencja

    Z analizy ManpowerGroup wynika, że rynek pracy coraz większe znaczenie przywiązuje do kompetencji technicznych. Nie chodzi tylko o pozyskanie energii, ale też o:

  • Cyberbezpieczeństwo – zabezpieczenie procesów od strony IT.
  • Zabezpieczenie inżynieryjne – kluczowe w produkcji i rozwoju.
  • Magazynowanie – istotne w kontekście logistyki i energii.
  • Jednak pracodawcy muszą też inwestować w kompetencje miękkie, które "pozostają niezastąpione przez technologie". Istotną rolą będą odgrywać te związane z:

  • Zarządzaniem – koordynacja pracy zespołów.
  • Koordynacją – efektywne planowanie i organizacja.
  • Komunikacją – niezbędna do pracy w grupie i budowania relacji.
  • Około jedna trzecia pracodawców w Polsce uważa, że AI nie jest w stanie zastąpić spersonalizowanej obsługi klienta, zarządzania zespołem czy myślenia strategicznego, a także oceny etycznej, rozwiązywania problemów, kreatywności czy umiejętności sprzedażowych.

    Co mają robić pracownicy? Reskilling i upskilling

    Dla pracowników najbardziej liczyć się będzie elastyczność i gotowość do dostosowania swojej kariery do nowych warunków. Według raportu ManpowerGroup "Pracownicy, którzy potrafią dostosować się do obecnego poziomu wdrożenia AI w firmie, a następnie będą proponować rozwiązania umożliwiające dalszy rozwój jej zastosowań, będą najbardziej pożądani i cenieni przez dzisiejsze organizacje".

    Najważniejszy do utrzymania się na rynku pracy jest reskilling (przekwalifikowanie) i upskilling (podnoszenie kwalifikacji). Zmiany w kompetencjach powinny zachodzić stopniowo i ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie. Warto budować nowe umiejętności na bazie tych już posiadanych. Kompetencje wcześniej wykorzystywane zupełnie nie znikną, ale trzeba je (stety lub niestety) rozwijać.