Jego majątek to ponad 4 miliardy dolarów, a główna zasada, jaka przyświeca jego firmom, to mieć frajdę. Richard Branson pokazuje w swojej książce "Like a Virgin", że biznes nie musi być nudnym przeżyciem pełnym przeszkód. I przypomina wielu szefom to, o czym dzisiaj wielu już nie pamięta: że każdy biznes to ludzie, którzy go tworzą. Oto 5 rad od miliardera co robić, by odnieść w biznesie sukces i nie zwariować.
Richard Branson znany jest głównie z dwóch rzeczy: fortuny i luźnego podejścia do życia. Tej pierwszej dorobił się ciężką pracą, drugie miał w sobie od zawsze. Branson latał już balonem na gorące powietrze, a także próbował pobić rekord najszybszego przemierzenia Oceanu Atlantyckiego. Nie udało mu się, ale kilka lat później zdołał za to pokonać kanał La Manche w najkrótszym czasie w historii (1h 40 min) w pojeździe typu amfibia.
Od muzyki do linii lotniczych
Równie słynna jest jego marka Virgin, ktora zaczęła się od dystrybucji płyt muzycznych i wytwórni płytowej. To Branson i jego koledzy wypromował lub wydawał takie gwiazdy jak Genesis, Roy Orbison, Janet Jackson, Lenny Kravitz czy Mike Oldfield.
Dzisiaj Virgin to 400 firm na całym świecie, zajmujących się bardzo różnymi gałęziami biznesu: od muzyki, przez linie lotnicze, telefonię komórkową, aż do sieci siłowni. Majątek Richarda Bransona szacowany jest obecnie na ponad 4 miliardy dolarów, co daje temu 64-latkowi czwarte miejsce na liście najbogatszych Brytyjczyków.
Rady Bransona dla biznesmenów
Teraz w Polsce wyszła książka Bransona "Like a Virgin. Czego nie nauczą Cię w szkole biznesu". To swoiste studium tego, jak blond-miliarder osiągał swój sukces. Oczywiście, Branson nie tylko opowiada o tym, jak udało mu się stworzyć Virgin, ale też daje wiele przydatnych rad zarówno początkującym, jak i doświadczonym przedsiębiorcom.
Jak więc robić biznes według założyciela Virgin, żeby odnieść sukces?
1. Klucz do sukcesu to ludzie, Twój biznes to ludzie. Słuchaj, twórz identyfikację z firmą
Branson przytacza jeden z wywiadów, w którym ktoś spytał go o klucz do sukcesu w biznesie w trzech słowach. Miliarder odpowiada krótko: ludzie, ludzie, ludzie.
Co powinien umieć dobry lider, według Bransona? Przede wszystkim, nie może uważać się za najmądrzejszego. "Nawet najlepszym ludziom potrzebne jest świetne kierownictwo" – dlatego też dobry szef ma słuchać, wychodzić do pracowników, wchodzić z nimi w interakcję.
Dobry lider musi też znać dobre i słabe strony swojego zespołu. Branson przekonuje też, że zdecydowanie lepiej jest utrzymywać w pracy atmosferę współpracy, niż rywalizacji, zaś ludzie powinni w niej mieć poczucie, że należą do biznesu i identyfikują się z firmą.
2. Nie rób tego, czego nie lubisz. Miej frajdę z biznesu, nie bądź do końca poważny
Branson wyjaśnia w swojej książce, że ponieważ własny biznes wymaga "mnóstwa ciężkiej pracy i czasu", lepiej jest, by robić go w dziedzinie, która sprawia nam przyjemność. Jak zaznacza, na początku nie snuł planów wielkiego imperium:
Miliarder podkreśla przy tym, że podczas gdy większość podręczników biznesu określa sukces przez pryzmat czterech czynników: ludzi, produktu, ceny i promocji, to on dołożyłby do tego frajdę.
Branson tłumaczy też, że nawet w negocjacjach biznesowych dobrze jest czasem nie być do końca poważnym – a pracownikom też przyda się, na przykład po skończeniu ciężkiego projektu, trochę luzu w postaci np. porządnej imprezy. Razem z szefem, oczywiście.
3. Bądź innowacyjny, konkuruj z firmami tam, gdzie możesz – np. w jakości obsługi
Najlepiej oddać tutaj głos samemu Bransonowi:
Obsłudze klienta – jako dziedzinie konkurencji, gdzie początkujące biznesy mogą stworzyć gigantyczną przewagę nawet w walce z wielkimi koncernami – Branson poświęca cały rozdział.
4. Korzystaj z błędów, ucz się na błędach, nie skreślaj ludzi, którzy popełnili karygodne błędy
"Jeśli nigdy nie popełniasz błędów, to nigdy niczego nie zrobisz" – przekonuje miliarder. Jego zdaniem, zdolność do pozbierania się po niepowodzeniu jest "prawdopodobnie najważniejszą ze wszystkich zalet, jakie mogą cechować rzutkie przedsięwzięcie". Zaś nauka na błędach to najlepsza metoda, według Bransona, na poznanie tajemnicy, jak odnieść sukces.
Branson zaznacza też, by nie skreślać ludzi, którzy popełnią nawet karygodny błąd, bo po rozmowie z taką osobą może się potem okazać, że nie tylko się poprawi, ale stanie się genialnym pracownikiem.
5. Klient... nie zawsze ma rację
Miliarder przekonuje, że nawet początkujący przedsiębiorcy nie powinni zawsze kierować się zasadą "klient ma zawsze rację". Nie chodzi o to, by postulaty klientów ignorować – ale by nie uznawać, że nasz biznes zawsze musi uginać się pod ich żądaniami. Branson przypomina, że klienci to też ludzie i mogą się mylić. Najlepiej zaś jest doprowadzić do sytuacji, w której klient będzie przekonany, że to firma doskonale wie, czego on chce.
Branson dla każdego
To, oczywiście, tylko kilka z wielu rad, jakich Richard Branson udziela w "Like a Virgin". Książką warta jest przeczytania – szczególnie przez przedsiębiorców, zarówno tych początkujących, jak i doświadczonych. Branson to bowiem postać wyjątkowa w świecie biznesu – i jego podejście do interesów jest unikatowe, nie zamyka się w sztywnych ramach ekonomicznych nauk i uniwersyteckich mądrości na temat kosztów, przychodów i zysków.
Brytyjski miliarder napisał doskonałą książkę "dla ludzi" – i z jego mądrości powinni skorzystać nie tylko nowicjusze, na pewno przypomni ona o kilku ważnych rzeczach również biznesowym wyjadaczom. Jak chociażby o tym, że siłą, motorem i wszelkim źródłem sukcesy firm są ludzie – o czym niestety, wielu szefów, zaślepionych rosnącymi zyskami, dzisiaj zapomina.
Jeśli zaś ktoś nie wierzy, że rad Bransona warto słuchać, oto jego odpowiedzi na w zasadzie dwa najważniejsze pytania z punktu widzenia biznesu:
Co najbardziej przyczyniło się do Pana sukcesu?
Richard Branson: Wszyscy ci ludzie, którzy ciężko pracowali w Virgin przez lata i sprawili, że dziś jest tym, czym jest. Była w tym też domieszka szczęścia, z pewnością, ale nie wierzę, że szczęście tak po prostu samo przychodzi – trzeba nad nim pracować.
Czy jest coś, co zrobiłby Pan inaczej?
RB: Jeśli popatrzeć na to z perspektywy czasu, jest oczywiście wiele rzeczy, które powinienem był zrobić inbaczej, ale jeśli nie, to odpowiedź brzmi: nie. Odlotowo się bawiłem i mam nadzieję, że tak będzie jeszcze przez długi czas.
Cytaty z książki "Like a Virgin. Czego nie nauczą Cię w szkole biznesu"; wydawnictwo Studio Emka, 2014 r.
Siłą są ludzie. To prawdziwy motor każdego biznesu. Dobrzy ludzie nie tylko są kluczowi dla firmy, oni są firmą! Znalezienie ich, zarządzanie nimi, inspirowanie ich i zatrzymanie przy sobie to jedno z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed przywódcami biznesowymi, a to, czy uda ci się temu sprostać czy wręcz przeciwnie, na dłuższą metę odgrywa decydującą rolę w sukcesie i rozwoju Twojego biznesu. (...) Ci z pierwszej linii mogą zadecydować o sukcesie albo porażce bizneus.
Richard Branson
Fragment książki "Like a Virgin"
Utrzymywanie kontaktów i słuchanie ludzi w czasie bezpośredniej rozmowy to podstawa. Jednym z najczęstszych powodów, dla których ludzie odchodzą z pracy, jest to, że nikt ich nie słuchał. Rzadko chodzi wyłącznie o pieniądze, częściej o frustrację.
Richard Branson
Fragment książki "Like a Virgin"
Po prostu chciałem stworzyć coś, z czego ludzie z przyjemnością by korzystali, i mieć przy tym frajdę, a na koniec dnia modliłem się, by dało to tyle pieniędzy, żeby starczyło na zapłacenie rachunków.
Richard Branson
Fragment książki "Like a Virgin"
Nasi pracownicy również lubili ten humor i poczucie frajdy. Czuli się dumni, kiedy utożsamiano ich z firmą, która wywoływała u ludzi uśmiech i była postrzegana jako dobre miejsce pracy. Pilnowaliśmy, by taki duch przenikał wszystko, co robiliśmy.
Richard Branson
Fragment książki "Like a Virgin"
Dziś, by wyrobić sobie pozycję, musisz zrobić coś radykalnie odmiennego. Spójrz na biznesy, które przez ostatnich 20 lat odnosiły największe sukcesy. Microsoft, Google, Apple i Facebook, wszystkie one wstrząsnęły światem, w jakim żyjemy, dzięki temu, że zrobiły coś, czego nikt wcześniej nie robił, a potem nie przestawały wprowadzać innowacji. Teraz są na szczycie.
Nie każdy może aspirować do takiego poziomu; jednak gdybyś zdecydował się wejść w zatłoczony już sektor, lepiej bądź gotowy na zaoferowanie takiej obsługi klienta, która zdmuchnie konkurencję. Kiedy zakładaliśmy Virgin Atlantic, wywołany przez nas pozytywny szum skupił się na prostym fakcie, że nasze załogi były dla pasażerów naprawdę miłe. Nie ma co – ale przełomowy pomysł na linie lotnicze!
Richard Branson
Fragment książki "Like a Virgin"
Jednym z powodów, dla których przedsięwzięcia Virgin przez lata odnosiły sukcesy, jest to, że upoważniamy pracowników do tego, by popełniali błędy – a potem się na nich uczyli. Ponieważ nasza struktura zarządzania jest zdecentralizowana, przed naszymi zespołami stoi ambitne zadanie, by kierowały biznesem tak, jakby to one były jego właścicielami. Przekonałem się, że to buduje wysoki poziom lojalności, oddania i innowacji. Kiedy coś rzeczywiście pójdzie źle, członkowie zespołu do tego stopnia czują się właścicielami przedsiębiorstwa, że zazwyczaj zakasują rękawy i kierują bieg wydarzeń z powrotem na dobrą drogę.
Richard Branson
Fragment książki "Like a Virgin"
Kiedy kierowałem Virgin Records, jeden z członków zespołu poszukującego talentów wykradał i sprzedawał pudła płyt lokalnym sklepom z artykułami używanymi. Dostałem cynk i wezwałem go w tej sprawie. Przyznał się do wszystkiego. Zamiast go zwolnić, dałem mu poważne ostrzeżenie i drugą szansę. Każdemu zdarza się czasem skrewić, powiedziałem mu, i dodałem, że spodziewam się, iż wyciągnie nauczkę ze swojego błędy i wróci do tego, co robił najlepiej – do wynajdywania artystów. To on odkrył później Culture Club, jeden z najlepiej sprzedających się zespołów lat osiemdziesiątych.
Richard Branson
Fragment książki "Like a Virgin"
Nawet jeśli będziesz możliwie najlepiej kierował swoją firmą, zawsze znajdzie się kilku wiecznie niezadowolonych klientów, których zatrzymanie kosztuje cię więcej niż ich utrata.