Dobre nie tylko dla wegan. Najbardziej rozpoznawalna na świecie marka wprowadza przełomowe w ofercie napoje

Dawid Wojtowicz
Gdyby wymienić, co ostatnio jest w modzie, to na liście możliwych odpowiedzi z pewnością znalazłaby się ''zielona'' dieta, która cieszy się ogromnym powodzeniem nie tylko celebrytów, ale także zwykłych konsumentów. Jej nieodzownym elementem są napoje roślinne, których światowy rynek rozwija się bardzo dynamicznie. Boom na te produkty sprawia, że niekojarzone z nimi dotąd marki wprowadzają je do swojej oferty, co widać chociażby na przykładzie napojów z serii AdeZ.
AdeZ to linia napojów roślinnych wypuszczonych na rynek przez The Coca-Cola Company. Ma być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na zbilansowaną dietę oraz wegański styl życia Materiały prasowe
Uważane za zamiennik mleka krowiego napoje roślinne są odpowiedzią z jednej strony na coraz częstsze występowanie alergii, a z drugiej na rosnący w siłę wegański styl życia. Produkowane na bazie roślin takich jak soja czy migdały, zawierają mniej tłuszczu, w tym więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych, i mniej cukrów, oraz mają niższą wartość energetyczną. W odróżnieniu od mleka nie zawierają ani laktozy, ani cholesterolu, stanowią za to źródło błonnika.

Na rynek europejski niedawno trafiła kolejna marka napojów roślinnych. AdeZ, bo o niej mowa, wprowadził do sprzedaży na Starym Kontynencie największy na świecie producent napojów bezalkoholowych, czyli Coca-Cola. W najnowszej serii z oferty Beverages for Life amatorzy zdrowej diety znajdą napoje łączące takie składniki jak migdały, ryż, soja i owies, bogate w witaminy i składniki mineralne, a niekiedy zawierające również soki owocowe.
AdeZ seria obejmująca jak dotąd trzy będące miksem nasion i owoców napoje w butelkach 250 ml oraz pięć śniadaniowych produktów w butelkach 800 mlMateriały prasowe
Linia produktów AdeZ, dla których inspiracją była argentyńska marka AdeS, obejmuje trzy będące miksem nasion i owoców napoje w butelkach 250 ml oraz pięć śniadaniowych produktów w butelkach 800 ml. Jak nakazuje podążającą za stylem eco moda, napoje dostępne są w innowacyjnych i ekologicznych butelkach PlantBottle, wykonanych w 30 proc. z surowców roślinnych i w 100 proc. nadających się do recyklingu.

– Urzeczywistniając na całym świecie naszą wizję ''Total Beverage Company'', wchodzimy również na rynek europejski, gdzie chcemy zainteresować konsumentów wyjątkową kategorią produktów spożywczych pochodzenia roślinnego. Po sukcesie w Ameryce Łacińskiej marka AdeZ wkracza na nasz kontynent z zupełnie nowymi recepturami, dostosowanymi do gustów europejskich. Brak dodatku cukru, nowe opakowanie i identyfikacja wizualna mają na celu zaspokoić rosnący ''apetyt'' na smaczne i zróżnicowane żywienie – komentuje Walter Susini z The Coca-Cola Company.

– Postanowiliśmy sprawić, aby napoje na bazie roślin stały się jeszcze popularniejsze, dzięki czemu konsumenci, którzy są dla nas najważniejsi, będą mogli wzbogacić swoje posiłki o nowe smaki lub wykorzystać nasze produkty jako gotową przekąskę – tłumaczy dyrektor ds. marketingu na Europę, Bliski Wschód i Afrykę (EMEA), reprezentujący koncern z Atlanty. O tym, jak zrobić kulinarny użytek z napoju AdeZ, można przekonać się, sięgając po poniższy przepis – przykładowy, bo pomysłów na ten foodpairing jest znacznie, znacznie więcej.

MUFFINKI MARCHEWKOWO-KOKOSOWE
z dodatkiem napoju AdeZ Chilling Coconut (produkt bezglutenowy i wegański, bez dodatku cukru)

Na 6 dużych muffinek lub 12 muffinek napełnionych do 3/4 wysokości papilotki

Składniki
• 150 g mąki z brązowego ryżu
• 70 g migdałów bez skórki (nieprażonych)
• 50 g wiórków kokosowych
• 30 g skrobi maniokowej, kukurydzianej lub ziemniaczanej
• 30 g płatków owsianych
• 70 g marchewki (ok. 2 lub 3 marchewki)
• 1 łyżeczka proszku do pieczenia
• 1 szczypta soli
• 3 daktyle Medjoul, bez pestek
• 30 g żurawiny lub rodzynek
• 50 g oleju kokosowego
• 180 ml napoju AdeZ Chilling Coconut

Przygotowanie
• Nagrzać piekarnik do temperatury 180°C. W otworach formy do pieczenia muffinek umieścić papierowe papilotki.
• Obrać marchewki i zetrzeć je na tarce, a następnie odłożyć na bok.
• Pokroić daktyle w drobną kostkę.
• Zmielić migdały w młynku (przy braku młynka, można użyć mąki migdałowej).
• Do dużej miski wsypać mąkę z brązowego ryżu, zmielone migdały, wiórki kokosowe, skrobię maniokową, płatki owsiane, proszek do pieczenia i sól, a następnie wymieszać wszystko za pomocą łyżki.
• Dodać startą marchewkę i daktyle, rozmieszczając je równomiernie, i delikatnie wymieszać. Dodać żurawinę lub rodzynki i dalej powoli mieszać.
• Do drugiej miski lub dużego kubka wlać napój kokosowy AdeZ i dodać olej kokosowy (rozpuszczony wcześniej w rondlu na bardzo małym ogniu przez kilka sekund).
• Wlać płyn do suchych składników i mieszać do momentu uzyskania gładkiej masy – masa powinna być dość gęsta i sucha, mniej płynna niż typowa masa na muffinki.
• Nałożyć masę do papierowych papilotek, ugniatając ją nieco grzbietem łyżki. Napełnić papilotki do ¾ wysokości, jeżeli muffinek ma być dwanaście, lub nałożyć masy „z czubkiem”, jeżeli muffinki mają być bardzo duże.
• Posypać po wierzchu odrobiną płatków owsianych dla dekoracji.
• Piec w piekarniku przez 35-40 minut.
• Wyjąć z piekarnika i pozostawić w blaszce przez 10 minut, a następnie wyjąć i umieścić na kratce, aby ostygły.
• Nie przechowywać w lodówce.

Wskazówki
• Muffinki smakują świetnie same w sobie, w towarzystwie napoju kokosowego AdeZ.
• Doskonale nadają się na śniadanie lub jako przekąska.

Pożywne napoje AdeZ nie zawierają dodatku cukru (w składzie mają jedynie naturalnie występujące cukry pochodzące z nasion i owoców). Przeznaczone są przede wszystkim dla osób zainteresowanych zbilansowaną dietą. Wytworzone ze składników odżywczych pochodzenia roślinnego są jak najbardziej odpowiednie dla wegan. Naturalny brak laktozy sprawia, że napoje o gęstej, aksamitnej konsystencji mogą śmiało pić osoby nietolerujące tego cukru.

Wejście na europejski rynek napojów roślinnych marki AdeZ wpisuje się w obmyśloną przez The Coca- Cola Company strategię, która zakłada, by kupujący miał jak najszerszy wybór i niezależnie od pory dnia czy roku mógł wybrać z oferty najbardziej pasujący mu produkt. Dlatego też katalog AdeZ ma różne odcienie w zależności od lokalnych preferencji konsumentów. Wspólny mianownik wszystkich napojów stanowi zaś ''zielony'' rodowód. W końcu gra toczy się o to, by nasz codzienny jadłospis składał się w dwóch trzecich z pokarmów roślinnych.

Artykuł powstał we współpracy z The Coca-Cola Company