Farmaceuta to nie sprzedawca, czyli o bardzo dobrej kampanii edukacyjnej

Anna Kaczmarek
Ponad 16 milionów osób obejrzało spot kampanii edukacyjnej "Po pierwsze farmaceuta” zainicjowanej przez Naczelną Izbę Aptekarską i Fundację Aflofarm. Dzięki temu wielu Polaków mogło uświadomić sobie, że farmaceuta w aptece, w której kupują leki, to nie tylko sprzedawca, ale wysokiej klasy specjalista w dziedzinie farmakologii i zdrowia. W kampanię włączyła się również Grupa NaTemat.
Farmaceuta to wysokiej klasy specjalista, który fachowo doradzi w sprawie leków, sprzętu medycznego, czy pomoże w drobnych problemach zdrowotnych. Screen spotu kampanii "Po pierwsze farmaceuta" / YouTube Fundacja Aflofarm
Wszystko zaczęło się od badania wizerunkowego przeprowadzonego przez niezależną agencję badawczą Biostat na zlecenie Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej.

– To było pierwsze w historii zawodu farmaceuty tak kompleksowe badanie. Wzięło w nim udział 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Chcieliśmy sprawdzić jak obie grupy postrzegają zawód farmaceuty i jak wygląda relacja na linii magister farmacji - pacjent. Szczegółowe wyniki badań wraz z analizą opublikowane zostały w raporcie „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019”, który stał się podstawą do zorganizowania kampanii – mówi Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji Aflofarm.
Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji AflofarmFot. Materiały prasowe
Ufamy farmaceutom
Badania potwierdzają, że Polacy ufają farmaceutom, ale nie wiedzą, czego mogą od nich oczekiwać, ich pracę kojarzą przede wszystkim ze sprzedażą leków.


– Tylko 10 procent Polaków chodzi do apteki po poradę, a wiedzę na temat leków czerpiemy z Internetu. Badania pokazały, że ponad 90 proc. Polaków ufa farmaceutom, a to oznacza, że farmaceuta to zawód zaufania publicznego nie tylko z nazwy – mówi prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.

W ramach kampanii nakręcono spot wizerunkowy promujący zawód farmaceuty. Zagrała w nim prawdziwa farmaceutka wyłoniona na castingu zorganizowanym przez Naczelną Izbę Aptekarską. Obejrzało go ponad 16 milionów osób.
Tomasz Furman
Prezes zarządu Fundacji Aflofarm

Chcieliśmy pokazać Polakom, że farmaceuta to nie sprzedawca, lecz ekspert w dziedzinie farmakologii i zdrowia. Każdy magister farmacji to dobrze wykształcony specjalista, który posiada szeroką wiedzę z zakresu farmakologii i potrafi doradzić w wielu dolegliwościach zdrowotnych, a w razie potrzeby - zalecić wizytę u lekarza.

Tymczasem, jak pokazały badania, Polacy wiedzę na temat leków czerpią przede wszystkim z Internetu. I to w sytuacji, w której na wyciągnięcie ręki mają najlepszego specjalistę w tej dziedzinie.

Oprócz głównego spotu wizerunkowego powstały również animowane filmy edukacyjne, które przybliżały Polakom pracę farmaceutów.
Co farmaceuta może zrobić dla pacjenta?
Z filmu "Co farmaceuta może zrobić dla Ciebie” Polacy dowiedzieli się w czym może im pomóc magister farmacji. Sprawdzenie interakcji między lekami, pierwsza pomoc w drobnych dolegliwościach lub w przeziębieniu i grypie, doradztwo w zakresie tańszego odpowiednika leku, właściwego przechowywania leków oraz pomoc w wyborze leków do wakacyjnej apteczki to tylko niektóre z najważniejszych aspektów pracy farmaceuty, o których z reguły nie wiedzą pacjenci odwiedzający aptekę.

Film "Edukacja farmaceuty” pokazywał trudną, ponad 5-letnią ścieżkę edukacyjną, jaką musi przejść każdy farmaceuta. Obszerne zajęcia i egzaminy z zakresu chemii, biologii, anatomii czy fizjologii zapewniają rzetelną, specjalistyczną wiedzę, którą farmaceuci wykorzystują podczas codziennej pracy oraz czyni ich najlepszym specjalistą z zakresu farmakoterapii.

Niewidzialnych bohaterów, którzy dbają o dostarczenie pacjentowi w szpitalu bezpiecznego i skutecznego leku poznaliśmy dzięki filmowi "Farmaceuta szpitalny”. Nie każdy bowiem wie, że zanim lek trafi do pacjenta, farmaceuta musi wykonać wiele czynności – zaczynając od zakupu leków gotowych w hurtowniach farmaceutycznych, poprzez sprawdzenie ich autentyczności, kończąc na przygotowaniu leku na potrzeby konkretnego pacjenta.

Ostatni spot poruszył temat wprowadzenia w Polsce "Opieki farmaceutycznej”. Film pokazywał jaką rolę może odgrywać farmaceuta w polskim systemie opieki zdrowotnej, o ile rozwiązanie to zostanie wprowadzone w naszym kraju w sposób systemowy.

Podsumowaniem i jednocześnie zakończeniem trwającej 6 miesięcy akcji była debata o przyszłości zawodu farmaceuty w Polsce "Farmaceuta w systemie ochrony zdrowia – zbędny koszt, czy opłacalna inwestycja?”, która odbyła się 26 września w warszawskim Teatrze Syrena podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.

Po poradę do apteki
Farmaceuci to profesjonalny, wykwalifikowany personel, który dziennie udziela 2 mln porad. Pacjenci każdego dnia mogą skorzystać z profesjonalnych usług blisko 27 tys. aptekarzy pracujących w ok. 14 tys. aptek - czas, aby kompetencje farmaceuty były należycie wykorzystywane – mówi prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.
Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.Fot. Materiały prasowe
– Apteki to najłatwiej dostępny element systemu ochrony zdrowia bez konieczności wcześniejszego umawiania terminu wizyty. Chcielibyśmy, aby były pierwszym miejscem, do którego pacjenci udają się po poradę – podkreśla prezes zarządu Fundacji Aflofarm, Tomasz Furman.

Podsumowanie trwającej 6 miesięcy kampanii promującej zawód farmaceuty odbyło się 26 września 2019 r. w warszawskim Teatrze Syrena podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza. Kampanię patronatem objęło Ministerstwo Zdrowia. Patronatu medialnego udzielili: farmacja.net, naTemat, Poradnik Zdrowie, Grupa TVN.

Pełną wersję raportu: "Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019” znaleźć można na stronie internetowej kampanii: popierwszefarmaceuta.pl.