Czy wiesz, kim jest pokolenie Z? Nie masz pojęcia. Oto 5 dowodów

Karolina Pałys
Osoby urodzone pomiędzy 1995 a 2012 rokiem - dla wielu “dorosłych” jest to jedyna informacja o pokoleniu “Z”, jaką mogą się pochwalić (albo i nie mogą, bo dokładne ramy czasowe poda pewnie niewielu). To o wiele za mało, zwłaszcza w przypadku tych, którzy zawodowo działają w marketingu lub reklamie.
Myślisz, że rozumiesz zetki? Oto dowody na to, że być może nie do końca Fot. Unsplash / frankie cordoba
Ludzie mediów i reklamy pokoleniowy orzech do zgryzienia mają tym twardszy, że “zetki” są maksymalnie skoncentrowane na sobie: swoich zainteresowaniach i swoich kanałach komunikacji, z których większość powstała na tyle niedawno, że “starsi” użytkownicy (i mowa tu nawet o millenialsach) nie zdążyli ich pojawienie się nawet odnotować.

Myślisz, że nie jest tak źle? Że przecież młodzi muszą korzystać z Facebooka albo oglądać filmy na YouTube, więc aby do nich dotrzeć, wystarczy odpalić któryś ze wspomnianych kanałów? Oto dowody na to, jak bardzo się mylisz:

1. Nigdy nie włączyłeś Twitcha
Albo nawet jeśli zdarzyło ci się obejrzeć jakąś rozgrywkę, streamowaną na tej platformie, to i tak “nie rozumiesz jej fenomenu”. A kluczem do serc “zetek” jest zrozumienie, jak ważną częścią ich życia są gry.

- W ostatnich latach kandydatem na kluczowy obszar do spozycjonowania się pod młodych stał się gaming - twierdzi Piotr Bombol, CEO Gameset, ale, jak dodają Julia Mardeusz, social media manager w Coca-Cola oraz Alicja Gołębiewska, senior communications planner w Mediacom, reklamy muszą być dostosowane do konkretnych typów graczy:

- Firmy muszą nauczyć się wymyślać formaty rozrywkowe tak, aby nie tylko hardcorowi fani e-sportu byli zainteresowani naszym kontentem

2. Myślisz, że reklamy były, są i będą
A to nieprawda. “Zetki” nie znoszą reklam, a do wyłączenia adblocka w przegladarce mógłby ich skłonić… Nie, nie ma takiej rzeczy. Jak każde młode pokolenie, nie znoszą, kiedy mówi się im, co mają robić i dotyczy to również robienia zakupów.

- Przedstawiciele pokolenia Z mają swoje strategie unikania reklam. Co nie znaczy, że reklamodawcy nie mają narzędzi, aby z reklamą do nich dotrzeć. Trzeba mówić tak, aby zetki chciały słuchać - twierdzi Lucyna Koba, business development director w Gemius.

3. Przestałeś oglądać telewizję
Może i wielu millenialsów nie ma telewizorów, może rzeczywiście wolą oglądać Netflixa czy HBO GO na tabletach, ewentualnie rzucając obraz na ścianę w sypialni z projektora, ale badania pokazują, że zetki mają do telewizji sentyment. To, że dzielą swoją uwagę, nie zawsze po równo, pomiędzy wszystkie dostępne kanały dystrybucji treści, to już inna sprawa.

– Żyjemy w czasach wideoszoku, w erze przekleństwa obfitości. O tę samą uwagę walczą dzisiaj TV, laptop i smartfon. Młodzi spędzają coraz więcej czasu wpatrzeni w ekrany smartfonów. A czy młodzi oglądają jeszcze telewizję? Badania „Świat Młodych” i „Video Love Story” zrealizowane przez firmę IQS pokazują, że tak – komentuje Michał Kot, new business director, IQS.

4. Nie masz TikToka
Przegięty Mini Playback Show - można pomyśleć przeglądając TikToka. W tym szaleństwie jest jednak metoda, którą trzeba zrozumieć, jeśli chce się skutecznie docierać do “zetek”. Jak to zrobić? Przyglądać się, bo pierwsze analizy na temat polskiego TikToka już istnieją.

– Kim jest polski TikToker? Na to pytanie można już odpowiedzieć na podstawie najnowszych badań o o polskich userach. Najlesza strategia reklamowania marek na Tiktoku? Postawić na twórców. Ciekawych przykładów kampanii przeprowadzonych na TikToku i działań influenserskich u nas nie brakuje – twierdzi Marta Zarosa, head of social audience w Open Mobi.

5. Nie wiesz, gdzie szukać informacji
Zetki da się rozszyfrować – wymaga to sporo wysiłku, ale nie jest niemożliwe. Jedną z najlepszych okazji, aby dowiedzieć się, jak dotrzeć do ludzi, którzy w 2020 roku będą stanowić 40 proc. wszystkich konsumentów, jest konferencji MMP Insight Day „Młoda generacja – gaming, streaming, marki, social media”.

Spotkanie, na którym pojawią się wszyscy eksperci, których wcześniej cytowaliśmy, odbędzie się już 23 października w Warszawie. Organizatorem konferencji jest magazyn „Media Marketing Polska" (VFP Communications).

– Marketerzy na ogół nie grają w „Fortnite", nie korzystają z TikToka i Twitcha, nie używają smartfonów Xiaomi. Nie fascynują się też elektrycznymi hulajnogami i dronami. Zrozumienie i dotarcie do pokolenia Y i Z to wyzwanie dla marek, ale także skomplikowane zadanie dla mediów i twórców treści – mówi Tomasz Wygnański, redaktor naczelny „MMP”.

– Na konferencji MMP Insight Day chcemy popatrzeć na młodych konsumentów z szerokiej perspektywy. Chcemy poznać ich pasje, dowiedzieć się, jak spędzają czas, jak konsumują media i jakie marki wybierają – dodaje Wygnański.

Szczegółowe informacje, pełną listę prelegentów znajdziecie na stronie Insight Day. Tam też kupicie bilety na wydarzenie.

Artykuł powstał we współpracy z MMP Insight Day.