Jak sprawdzić jakość pracy partnera B2B? Dobrze znasz oznaczenie, które daje taką informację

Monika Przybysz
Wyrażenie “norma ISO” kojarzy wielu. Trudniejsza jest odpowiedź na pytanie, jakie wymagania musi spełnić dana firma, aby otrzymać certyfikat zgodności z ISO 9001. Warto poszukać na nie odpowiedzi, bo korzyści płynących ze współpracy z przedsiębiorstwem, które może się nim pochwalić, jest sporo.
Wyrażenie “norma ISO” kojarzy wielu. Trudniejsza jest odpowiedź na pytanie, jakie wymagania musi spełnić dana firma, aby otrzymać certyfikat zgodności z ISO 9001 Fot.: Krzysztof Piątek
Po co ISO
Norma ISO 9001 to, najprościej mówiąc, zestaw wytycznych, dzięki którym dana organizacja jest w stanie najpierw wdrożyć, a następnie doskonalić, system zarządzania jakością — w każdym tego słowa znaczeniu: od standardów obsługi klienta, przez kwestie logistyczne, po zgodność z normami obowiązującego prawa.

Warto dodać również, że wytyczne, dotyczące wprowadzania ISO 9001 są uniwersalne. Nie dotyczą bowiem jakości konkretnego wyrobu, ale procesów porządkujących pracę danej firmy. Dzięki temu standard ten mogą wdrożyć zarówno przedsiębiorstwa usługowe, jak i produkcyjne.
Fot.: Krzysztof Piątek
Nic do ukrycia
Firma, która decyduje się przejść proces certyfikacji, musi nie tylko zmienić dotychczasowe praktyki, ale również być w stanie nowo obrany kurs utrzymać.

Audytorzy renomowanych jednostek certyfikacyjnych, takich jak np. DNV GL czy TÜV SÜD, mogą i będą pojawiać się w przedsiębiorstwie, aby sprawdzić zgodność z założeniami certyfikacji. Wówczas taka kontrola przebiega rzeczywiście wnikliwie i jest w stanie wyłapać wszelkie „dziury” w systemie, a audytowana firma ma określony czas na wyeliminowanie wskazanych niezgodności poprzez formalne działania korygujące oraz odniesienie się do wskazanych obserwacji i przeanalizowanie ich pod kątem użyteczności dla własnego systemu zarządzania jakością.
Zarządzanie jakością w budownictwie
Fakt, że dane przedsiębiorstwo dostosowało sposób funkcjonowania do wytycznych określonych standardem ISO 9001 docenią zwłaszcza klienci czy kontrahenci firm z branż, w których współpraca pomiędzy poszczególnymi działami organizacji ma kluczowy wpływ na jakość i terminowość wykonania. Dobrym przykładem może być tu sektor budowlany.

Opracowanie planu budowy, nadzór nad poszczególnymi etapami prac wykonawczych, raportowanie postępów czy, wreszcie, efektów, to złożony proces. Brak jasnych wytycznych co do tego, jak powinny przebiegać jego poszczególne etapy prowadzi w najlepszym wypadku do nieporozumień komunikacyjnych, w najgorszym — do wydłużenia prac, wstrzymania działań lub problemów po zakończeniu inwestycji.

Proste przełożenie na wydajność
Wdrożenie procedur zarządzania jakością ma jasno określony cel: pozbawić procesy decyzyjne przypadkowości i związanego z nią ryzyka. Bezwzględne przestrzeganie tego typu wytycznych może zaprocentować bardzo szybko: pozwoli nie tylko zwiększyć wydajność pracy oraz uregulować zużycie materiałów, ale może być też mocną kartą przetargową w rozmowach z potencjalnymi kontrahentami.

— ISO daje nam jasne wytyczne. Nasze procedury działania są klarowne, zgodne z prawem budowlanym i nieoderwane od rzeczywistości. Usprawniają koordynację budów, bieżące działania i ułatwiają nam relacje z inwestorami i podwykonawcami — tłumaczy Robert Westland, dyrektor operacyjny w firmie Ocmer, zajmującej się generalnym wykonawstwem hal produkcyjnych, magazynowych i logistycznych.

Przedstawiciele firmy specjalizującej się w wielkopowierzchniowym budownictwie przemysłowym uważają, że wprowadzenie standardów zgodnych z ISO 9001:2015, wpływa korzystnie na jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa: — Przestrzeganie ustalonych norm zapewnia płynny przepływ informacji wewnątrz organizacji, co ma wymierny wpływ na jakość naszej pracy. Każdy jest świadomy tego, jakie zadania musi wykonać na danym etapie pracy i z kim się porozumieć — dodaje Joanna Rodaczek, pełnomocnik ds. ISO i marketing manager.
Fot.: Krzysztof Piątek
O tym, że przedsiębiorstwo posiadające certyfikat ISO 9001 jest rzetelnym partnerem, przekonany jest prezes Ocmer — Krzysztof Bednarek.

— Łatwiej rozpoznać budowę realizowaną zgodnie z normą ISO 9001:2015: jest ona od początku do końca formalnie uporządkowana pod kątem całej niezbędnej dokumentacji, przebiega sprawnie, wszystkie materiały budowlane są odpowiednio przechowywane, a plac budowy właściwie zabezpieczony. I to widać już na pierwszy rzut oka. A to dla nas bardzo ważne! — zapewnia prezes firmy Ocmer.

ISO 9001:2015, o którym wspomina Krzysztof Bednarek, to kolejna, „ulepszona” wersja normy, wprowadzona w 2018 roku. Jeśli chcemy więc mieć pewność, że przedsiębiorstwo, z którym współpracujemy na bieżąco kontroluje jakość pracy, w referencjach szukajmy tego właśnie oznaczenia.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Ocmer.