Koronawirus. Gdzie dzwonić, by zapytać o COVID–19 lub skonsultować objawy? [numery]

redakcja naTemat
Jak zapobiec zakażeniu koronawirusem? Gdzie dzwonić, jeśli mamy objawy choroby COVID–19? Jak skorzystać z konsultacji medycznej przez telefon dotyczącej innej kwestii niż koronawirus? Oto lista numerów, jakie przydadzą się podczas epidemii.
Kolekcja telefonów Henryka Świerszcza. Zdjęcie ilustracyjne. fot. Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta

Infolinia NFZ: 800 190 590

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił telefon, pod którym udziela informacji na pytania dotyczące koronawirusa i wywoływanej przez niego choroby COVID–10. Telefoniczna Informacja Pacjenta działa całą dobę 7 dni w tygodniu. Jej numer to 800 190 590. W razie potrzeby konsultant przekaże dzwoniącemu kontakt do placówki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), która udziela porad medycznych przez telefon, w tym wystawia e–recepty.

Internetowe Konto Pacjenta (IKP)

Ze zdalnej konsultacji medycznej mogą też skorzystać osoby, które dysponują Internetowym Kontem Pacjenta oferowanym przez Ministerstwo Zdrowia. Aby założyć IKP potrzebny jest profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e–dowód). Można także zalogować się przez bank PKO BP, jeśli masz konto internetowe iPKO lub Inteligo. Do aplikacji można się zalogować na stronie pacjent.gov.pl.


Placówki podstawowej opieki zdrowotnej, które udzielają teleporad

Placówki podstawowej opieki zdrowotnej udzielają konsultacji medycznych przez telefon nie tylko w przypadku wystąpienia objawów COVID–19 czy podejrzenia zakażenia koronawirusem. Pacjenci zachęcani są w miarę możliwości do rozmawiania z lekarzami przez telefon.

Szczególnie ważne jest to w przypadku osób starszych lub/i z mniejszą odpornością, takich jak np. pacjenci onkologiczni, dla których zakażenie byłoby szczególnie groźne. Teleporady mają też chronić przez COVID–19 samych medyków. Oto lista numerów do przychodni, które oferują porady medyczne przez telefon:
dolnośląskie (Wrocław)
kujawsko–pomorskie (Bydgoszcz, Toruń)
lubelskie (Lublin)
lubuskie (Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra)
łódzkie (Łódź)
małopolskie (Kraków)
mazowieckie (Warszawa)
opolskie (Opole)
podkarpackie (Rzeszów)
podlaskie (Białystok)
pomorskie (Gdańsk)
śląskie (Katowice)
świętokrzyskie (Kielce)
warmińsko – mazurskie (Olsztyn)
wielkopolskie (Poznań)
zachodniopomorskie (Szczecin)

Skype dla Głuchych

Głusi i osoby niedosłyszące, które posługują się polskim językiem migowym (PJM) od 1 kwietnia mogą uzyskać informację o koronawirusie i postępowaniu w przypadku podejrzenia zakażenia. Całodobowa infolinia, która działa 7 dni w tygodniu, została uruchomiona przez Polski Związek Głuchych dzięki środkom Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza przy wsparciu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Z tłumaczami PJM można się połączyć za pośrednictwem następujących narzędzi:
Messenger, bezpośrednio ze strony fb koronawiruspjm
Skype login: Koronawirus-Tłumacz PJM
IMO, który umożliwia połączenia na komputerze: nr 609 939 546

"Jakby mi ktoś w pysk dał". Dlaczego Głusi są bardziej bezbronni wobec koronawirusa
Namalowaliśmy w Warszawie mural dla lekarzy i pielęgniarek. Prawdziwi bohaterowie nie noszą peleryn