Wielkie sprzątanie bałtyckich plaż. Ekologiczną inicjatywę może wesprzeć każdy

Dawid Wojtowicz
Problem zanieczyszczenia Morza Bałtyckiego staje się coraz poważniejszy. Poza odpadami z pływających statków i ściekami rolniczo-przemysłowymi nasila go pozostawiany na plażach i trafiający do wód plastik. Obok tego problemu nie przechodzą obojętnie Fundacja Nasza Ziemia i jej sojusznicy – Procter & Gamble i Lidl Polska, których walkę z plastikowymi odpadami możemy wszyscy wesprzeć, kupując produkty pierwszej marki w sklepach tej drugiej.
Procter & Gamble, Lidl Polska oraz Fundacja Nasza Ziemia wspólnie organizują sprzątanie linii brzegowej Bałtyku Fabien MONTEIL / 123rf.com
Działająca od ponad dwóch dekad organizacja pozarządowa, przy wsparciu światowego producenta podstawowych artykułów codziennego użytku oraz dużej sieci sklepów dyskontowych, rusza od września z inicjatywą "Polskie plaże bez plastiku". W ramach corocznej akcji "Sprzątanie świata-Polska" zawiązany przez trójkę sojusz zorganizuje wielkie sprzątanie linii brzegowej Bałtyku. Ma ono objąć plaże, a także przylegające do nich tereny Półwyspu Helskiego.

– To, co najbardziej mnie smuci, kiedy patrzę na wyniki dotychczasowych akcji terenowych zorganizowanych w ramach prestartu tegorocznej akcji "Sprzątanie świata-Polska", to fakt, że śmiecimy i to w pięknych miejscach: lasach, parkach, na plażach. A przecież to tam szukamy wytchnienia od naszych codziennych trosk i zabiegania – zwraca uwagę Beata Butwicka, prezes założonej w 1994 roku Fundacji Nasza Ziemia.
Akcja "Sprzątanie świata-Polska" jest częścią międzynarodowego ruchu na rzecz ochrony środowiska "Clean up the World"Facebook / Fundacja Nasza Ziemia
We wrześniu ubiegłego roku wolontariusze fundacji i pracownicy P&G zebrali na plaży nad Wisłą ponad 200 kg plastikowych odpadów. Część z nich została poddana recyklingowi. W ten sposób śmieciowy plastik dostał drugie życie. Tegoroczna terenowa akcja pod hasłem "Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję" również zakłada wprowadzenie do obiegu zebranych odpadów z tworzyw sztucznych.


– Od dłuższego czasu prowadzimy szereg działań i włączamy się w najróżniejsze inicjatywy mające na celu redukcję śladu środowiskowego. Usuwanie plastiku z plaż czy wyławianie go z mórz i oceanów w celu poddania go recyklingowi wpisuje się w naszą długoterminową strategię ekologiczną – komentuje Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej. – Chcemy też, by nasze produkty kojarzyły się konsumentom ze zrównoważonym rozwojem i troską o środowisko – dodaje.

To właśnie sprzedaż kilku wybranych artykułów pierwszej potrzeby zapewni w części finansowe zaplecze dla wielkiej akcji sprzątania Półwyspu Helskiego. – Ekologiczną inicjatywę, mającą poprawić stan środowiska naturalnego w tym popularnym regionie turystycznym, będzie mógł wesprzeć każdy konsument w Polsce. Wystarczy, że w dniach 17-30 sierpnia dokona zakupu objętych akcją produktów Procter & Gamble w sklepach Lidl Polska – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications Lidl Polska .
Wśród promocyjnych artykułów gospodarstwa domowego i higieny osobistej znajdą się m.in. pasta do zębów Blend-a-med, podpaski Always i Naturella, szczoteczki do zębów Oral B, produkty matki Gillette i szampony do włosów Pantene i Head & Shoulders. Część dochodów ze sprzedaży tych produktów zostanie przeznaczona na sfinansowanie wspólnego przedsięwzięcia Procter & Gamble, Lidl Polska oraz Fundacji Nasza Ziemia.

Warto zaznaczyć, że każda z tych organizacji realizuje w ramach własnej agendy wiele innych projektów związanych z ochroną środowiska. Procter & Gamble redukuje plastik w swoich opakowaniach, dąży do neutralności emisyjnej w ciągu najbliższej dekady i przestawia swoje fabryki na zasilanie odnawialnymi źródłami energii. – We współpracy z organizacjami pozarządowymi, między innymi World Wildlife Fund (WWF) i Conservation International, będziemy też identyfikować i finansować szereg projektów, które przyczynią się do ochrony, poprawy i rekultywacji różnorodnych ekosystemów – podkreśla Małgorzata Mejer.

Ilość plastiku w opakowaniach swoich produktów ogranicza również Lidl. W sklepach tej sieci sprzedawane są owoce i warzywa znakowane przy pomocy natural brandingu, czyli z wykorzystaniem naturalnego światła. Można tam zakupić też woreczki wielokrotnego użytku, które w 100 proc. nadają się do ponownego wykorzystania. – Inwestujemy też sporo w akcje edukujące społeczeństwo w zakresie segregacji odpadów, recyklingu i ochrony zasobów – zaznacza Aleksandra Robaszkiewicz.
Akcję sprzątania bałtyckich plaż można wesprzeć, kupując wybrane produkty Procter & Gamble w sklepach LidlFacebook / Fundacja Nasza Ziemia
Fundacja Nasza Ziemia specjalizuje się głównie w edukacji ekologicznej i obywatelskiej. – Wspólnie z samorządami, szkołami, organizacjami, biznesem i mediami prowadzimy całoroczne programy na rzecz ochrony środowiska. Poza akcją "Sprzątanie świata-Polska" wpisującą się w międzynarodową kampanię "Clean Up the World" organizujemy zbiórki elektroodpadów, prowadzimy w całym kraju Kluby Naszej Ziemi oraz współorganizujemy konkurs grantowy "Eko Odkrywcy" – wylicza Beata Butwicka.

Czyszczenie plaż Półwyspu Helskiego w ramach 27. akcji "Sprzątanie świata-Polska" odbędzie się w dniach 11-13 września na odcinku od Władysławowa po Hel. Do udziału w tej prośrodowiskowej inicjatywie zostaną zaproszeni okoliczni mieszkańcy, harcerze, organizacje ekologiczne, a także w miarę możliwości uczniowie i nauczyciele z miejscowych szkół. Wszystkie zebrane odpady z tworzyw sztucznych zostaną przekazane lokalnym sortowniom śmieci do recyklingu.

Artykuł powstał we współpracy z Procter & Gamble