Wytrawne podniebienia Polaków: dlaczego coraz chętniej sięgamy po czekolady gorzkie
Przyjrzyjmy się temu, jak zmieniają się nadwiślańskie gusta i sprawdźmy, dlaczego od pewnego czasu nasi rodacy coraz częściej kupują "najbardziej czekoladowe z czekolad", czyli te wytrawne, o naprawdę intensywnym smaku, z największą zawartością kakao oraz, co istotne, z naprawdę dobrym składem.
Z roku na rok takie właśnie produkty stają się coraz bardziej modne, tak więc producenci – podążając za owym trendem – regularnie poszerzają swoje portfolia o kolejne pozycje (często zaskakując konsumentów naprawdę wyjątkowymi połączeniami smakowymi), w których słodycz łączy się z wytrawnością.
Doskonałym przykładem może być w tym miejscu firma Wawel, mocny gracz w kategorii czekolad gorzkich na polskim rynku. W roku 2020 odświeżyła linię swoich czekolad Premium, wśród których poza "klasycznymi" czekoladami o 70 i 90% zawartości kakao, znajdziemy także warianty z dodatkiem skórki pomarańczowej, cząstek miętowych oraz drobinek kawy i kakaowca.
Fot. mat. prasowe
O co chodzi w owej "czystej etykiecie"? Przede wszystkim o naprawdę wysoką jakość produktu i krótką, prostą listę składników – bez zbędnych dodatków. Ma być jasno, klarownie i… najzwyczajniej w świecie uczciwie.
Dlaczego czekolady, które powstają na bazie ziaren kakaowca pochodzących z regionalnych plantacji w Kamerunie, Wenezueli i Ghanie trafiają w gusta Polaków? Po prostu: marka Wawel pokazała, jak łączyć prosty skład z naprawdę wyrafinowanymi doznaniami smakowymi.
Dodajmy: różnorodnymi doznaniami smakowymi, bowiem te czekolady powstają w czterech wariantach. To rzecz naprawdę istotna, ponieważ Polacy są otwarci na nowe doznania – aż 41,6 proc. z nas deklaruje, że lubi eksperymentować i odkrywać nieznane im dotychczas smaki produktów spożywczych.
Dotyczy to zwłaszcza konsumentów do 24. roku życia, z których 61 proc. podkreśla, że w swoich decyzjach zakupowych zwraca uwagę na różnorodność wariantów smakowych*.
Fot. Pixabay.com
Atrakcyjna prezencja
Słodycze idealne powinny być nie tylko pyszne, ale i naprawdę dobrze wyglądać. Zwłaszcza dziś, gdy coraz częściej wybieramy dany produkt, kierując się nie tylko jego smakiem i aspektem wizualnym.
Ów trend widoczny jest szczególnie wśród ludzi młodych: w grupie wiekowej poniżej 24. roku życia aż 26,5 proc. badanych deklaruje, iż mając do wyboru dwa porównywalne produkty spożywcze, chętniej wybierze ten w atrakcyjniejszym opakowaniu.
Dodajmy: co piąta osoba z tej grupy podkreśliła, że chce, aby na jej stole pojawiały się przedmioty atrakcyjnie wizualnie, natomiast 30 proc. przyznało, że "lubi otaczać się ładnymi rzeczami”.**
Fot. mat. prasowe
Bez certyfikacji ani rusz
Dla 33,6 proc. Polek i Polaków naprawdę ważna jest autentyczność wynikająca z oryginalnego pochodzenia produktów.*** Oczywiście dotyczy to zwłaszcza produktów z dobrym składem, które sięgają w stronę kategorii premium, gdyż to od nich konsument wymaga najwięcej. Odpowiednie certyfikaty są gwarancją naprawdę wysokiej jakości i odpowiedzialnego podejścia do produktu.
W tym miejscu znów posłużymy się przykładem firmy Wawel, która do produkcji czekolad z linii Premium już od roku 2019 stosuje wyłącznie kakao z certyfikatem. Certyfikacja daje konsumentowi pewność, iż ma do czynienia z produktem stworzonym w sposób etyczny: chodzi tutaj zarówno o sposób uprawy i zbiorów ziarna kakaowego, jak i cały łańcuch dostaw.
Fot. 123rf
– Mamy bardzo mocną pozycję w segmencie ciemnych czekolad na polskim rynku. Nasza Czekolada Gorzka 70% cocoa należy do bestsellerów w całej kategorii. Z kolei spośród naszych Czekolad Premium największą popularnością cieszy się ta o 90% zawartości ziarna kakaowego. To pokazuje, jak doceniane i modne stały się wytrawne smaki czekolad. Polacy utożsamiają markę Wawel z czekoladami gorzkimi, dlatego cały czas staramy się wzbogacać nasze portfolio o nowe pozycje – podkreśla Dorota Piwowarska, Category Manager w tej krakowskiej firmie.
Tym samym zapowiada iście rewolucyjną nowość: to Ekstra Gorzka 100% Cocoa, czyli jeden z niewielu na rynku produktów o tak wysokiej zawartości miazgi kakaowej. Powstaje wyłącznie z jednego składnika - certyfikowanych ziaren kakaowca odmiany Forastero z Ghany, bez dodatku cukru oraz jakichkolwiek innych dodatków.
Fot. mat. prasowe
*, **, *** Dane oparto na badaniu zorganizowanemu 21-24 września 2020 roku przez SW RESEARCH – Agencję Badań Rynku i Opinii. Były to wywiady online przeprowadzone z liczącą tysiąc osób grupą reprezentatywną, złożoną z dorosłych Polaków.
Materiał powstał we współpracy z firmą Wawel.