Warsztat czy kosztorys? Oto co każdy ubezpieczony kierowca powinien wiedzieć przed naprawą auta

Artykuł sponsorowany
Mamy ubezpieczenie OC, może też wykupiliśmy dodatkową polisę AC, i akurat przydarzyła nam się stłuczka. Co dalej? Odszkodowanie i likwidacja szkody, to oczywiste. Tylko jak od strony technicznej i finansowej wygląda naprawa naszego samochodu? Ubezpieczeni kierowcy mają do wyboru zasadniczo dwa warianty likwidacji szkody: kosztorysowy i warsztatowy. Czym się one różnią?
Ubezpieczeni kierowcy mają do wyboru zasadniczo dwa warianty likwidacji szkody: kosztorysowy i warsztatowy. Czym się one różnią? Pixabay.com
Wariant kosztorysowy to, najprościej mówiąc, gotówka do ręki, czyli odszkodowanie w formie pieniędzy. Wysokość przyznanej przez ubezpieczyciela rekompensaty zależy od wyceny szkody dokonanej przez rzeczoznawcę. Na podstawie jego opinii sporządzany jest kosztorys naprawy. Na wielkość kwoty mogą rzutować też pewne zapisy w umowie AC jak amortyzacja części czy udział własny w szkodzie.

Po otrzymaniu odszkodowania właściciel uszkodzonego pojazdu szuka na własną rękę warsztatu samochodowego i zleca mu naprawę samochodu. Na tym etapie kończy się już udział towarzystwa ubezpieczeniowego, ponieważ rozliczyło się ono z osobą ubezpieczoną. Sprzedająca polisy firma nie wnika więc w ustalenia finansowe między kierowcą a miejscem, do którego zostało oddane do naprawy auto.


Zalety kosztorysu? Po pierwsze, składka za ubezpieczenie jest niższa niż przy innym wariancie likwidacji szkody. Ponieważ właściciel auta sam/a organizuje naprawę, to może poszukać najtańszej usługi. Co istotne, wcale nie musi przeznaczać odszkodowania na naprawę samochodu. To już jego/jej sprawa, jak spożytkuje wypłacone odszkodowanie. Wadę stanowi wysokość rekompensaty. Jest niższa i może być pomniejszana.

W przypadku wariantu warsztatowego odszkodowaniem jest sama naprawa pojazdu. Kierowca oddaje samochód do dowolnego warsztatu. Może być to jeden z punktów współpracujących z ubezpieczycielem, który dysponuje listą zaprzyjaźnionych serwisów. Może być to też ASO, czyli autoryzowana stacja obsługi, która naprawia auta danej marki, do czego wykorzystuje wyłącznie oryginalne części.

Wariant warsztatowy zakłada, że likwidacja szkody trwa do momentu, gdy auto zostanie w całości naprawione tak, aby maksymalnie został mu przywrócony stan sprzed stłuczki. Proces odszkodowawczy wieńczy bezpośrednie rozliczenie między warsztatem samochodowym a towarzystwem ubezpieczeniowym. Właściciel naprawionego pojazdu nie musi więc zajmować się finansową stroną całego przedsięwzięcia.

Do zalet wariantu warsztatowego należą zwolnienie właściciela pojazdu z płatności za robociznę i części samochodowe do wymiany oraz większa pewność, że pojazd zostanie naprawiony przez doświadczonych specjalistów autoryzowanego serwisu. Natomiast musi się liczyć z tym, że składka za polisę z takim wariantem likwidacji szkody będzie najpewniej wyższa niż w przypadku kosztorysu.

Wariant warsztatowy polecany jest właścicielom nowych aut, a kosztorysowy starszych pojazdów. Wyboru wariantu likwidacji szkody kierowca dokonuje, gdy jest poszkodowanym w wypadku samochodowym (wówczas jego samochód jest naprawiany z OC sprawcy) lub przy zakupie dobrowolnego ubezpieczenia AC (wówczas szkoda zostanie zlikwidowana również wtedy, gdy ubezpieczony był sprawcą wypadku).

Artykuł sponsorowany