Sprzedałbyś e-papierosa lub podgrzewacz nieletniemu? Sprzedawcy mają kłopot, choć przepisy są jasne

Monika Przybysz
Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowało kolejną edycję Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Jedną z wyróżnionych w nim firm jest British American Tobacco. Koncern doceniono za kampanię #zerokompromisów, ale to nie jedyne działanie ich działu CSR, na które warto zwrócić uwagę.
Fot. Unspalsh.com / wild vibes
Problem sprzedaży nieletnim wyrobów oznaczonych jako 18+ nie jest nowy. Nowe są jednak kategorie produktów oznaczonych tą etykietą. I nie dla wszystkich kryteria ich sprzedaży wydają się wystarczająco jednoznaczne. Problem dotyczy między innymi e-papierosów i innych tzw. wyrobów tytoniowych obniżonego ryzyka.


“Haczyk”, na który łapią się nie tylko sprzedawcy, ale i wielu innych dorosłych, tkwi właśnie w błędnej interpretacji wspomnianego “obniżonego ryzyka”. Owszem, e-papierosy czy podgrzewacze tytoniu są znacząco mniej szkodliwe od tradycyjnych papierosów, niemniej jednak ich stosowanie nie jest dla zdrowia obojętne.

British American Tobacco, jako właściciel największej multibrandowej sieci sprzedaży e-papierosów w Europie — eSmoking World, w swoich komunikatach zawsze podkreśla, że wyroby te przeznaczone są wyłącznie dla dorosłych palaczy, ale oczywiście to, czy produkt finalnie trafi w ręce nieletnich, zależy tylko i wyłącznie od sprzedawcy.

Właśnie dlatego sieć zdecydowała się aktywnie edukować swoich sprzedawców. W tym celu rozpoczęła kampanię #Zero Kompromisów, w ramach której rozpowszechniono materiały edukacyjne dla dorosłych konsumentów dotyczące odpowiedzialnego korzystania z produktów nikotynowych o potencjalnie obniżonym ryzyku oraz zorganizowano cykl szkoleń dla doradców klienta.

Celem akcji było, mówiąc najprościej, budowanie przekonania i bezkompromisowego podejścia wobec zakazu dostępu nieletnich do nikotyny. Sieć, która zainicjowała kampanię jest bardzo restrykcyjna, bo sprzedawcy są uczuleni nie tylko na konieczność przestrzegania ustawowego zakazu sprzedaży osobom poniżej 18 roku życia, ale i na obowiązek odmowy sprzedaży e-papierosów dorosłym w sytuacji, gdy zachodzi jakiekolwiek podejrzenie, że za ich pośrednictwem wyroby te mogłyby trafić w ręce nastolatków.

Takie kompleksowy podejście do problemu znalazło uznanie. Kampania „Zero Kompromisów” znalazła się w kolejnej edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, wydanej właśnie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. To największy i najbardziej prestiżowy przegląd działań CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu) i zrównoważonego rozwoju w Polsce, zwracający uwagę na najlepsze praktyki firm w tych obszarach.

BAT wyróżniono w kategorii „Uczciwe praktyki operacyjne” za kampanię w dobitny sposób pokazującą potrzebę przestrzegania ustawowego zakazu sprzedaży osobom poniżej 18 roku życia wyrobów nikotynowych, głównie e-papierosów i innych produktów o tzw. obniżonym ryzyku.

W raporcie zwrócono też uwagę na długofalowy cel kampanii, jakim jest włączenie do niej całej branży tytoniowej, producentów, wszystkich sprzedawców oraz niektórych instytucji administracji publicznej, po to, by skutecznie eliminować sprzeczne z prawem praktyki i zwiększyć bezpieczeństwo na rynku.

Co istotne, kampania #Zero Kompromisów nie jest jednostkowym przejawem społecznej odpowiedzialności firmy. BAT angażuje się w wiele innych działań CSR, zwłaszcza w zakresie ochrony środowiska, zarówno w skali globalnej, jak i lokalnie.

BAT jest jedynym koncernem tytoniowym, który od lat figuruje w zestawieniach prestiżowego Dow Jones Sustainability Index. Jest to zestawienie spółek, które w swojej polityce uwzględniają cele społeczne i ekologiczne oraz, co istotne, systematycznie założenia te realizują.

W ubiegłym roku BAT odnotował podwójny sukces: został uwzględniony nie tylko w zestawieniu najbardziej odpowiedzialnych społecznie i ekologicznie spółek europejskich (DJSI Europe Index), ale figurował również w indeksie globalnym (DJSI World Index).

Wpływ na ten awans miały, między innymi ambitne cele środowiskowe, jakie wyznaczyła sobie firma. Jednym z filarów globalnej strategii „Lepsze Jutro” („A Better Tomorrow”) jest, na przykład, osiągnięcie tzw. neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla już do 2030 r.

Aby cel ten osiągnąć, swoją “cegiełkę” musi dołożyć każdy oddział firmy. W fabryce BAT w Augustowie od pewnego czasu wdrażane są działania mające na celu zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie szkodliwego wpływu działalności produkcyjnej na otoczenie.
Fabryka już w 2017 roku zdobyła nagrodę w konkursie Fabryka Roku w kategorii Zielona fabryka. Oceniano tu m.in. efektywność energetyczną, ograniczenie strat w procesie produkcyjnym, gospodarkę odpadami oraz działania proekologiczne w społecznym otoczeniu zakładów.