Jaka NAPRAWDĘ jest współczesna Polka? Dowiesz się tego z pewnego wyjątkowego raportu

Monika Przybysz
Jak postrzegamy siebie? Co jest dla nas ważne? O czym marzymy i jakimi wartościami kierujemy się w życiu? Jak podchodzimy do zakazów i karier? Oto zaledwie część bardzo istotnych kwestii poruszonych w raporcie "Polki 2021. Nowe wartości na nowe czasy"*, który powstał na zlecenie Gedeon Richter Polska.
Fot. kasto/ 123rf
Zacznijmy od udzielenia odpowiedzi na pytanie, jaki odsetek pań znad Wisły uznaje się za osoby szczęśliwe, zadowolone z sytuacji, w której się znajdują. Bazując na odpowiedziach respondentek, stanowią one 55 proc. żeńskiej części naszego społeczeństwa.

Dodajmy, że 66 proc. mieszkanek kraju nad Wisłą postrzega osobę, którą widzi w lustrze, jako serdeczną, ambitną, stanowczą, choć zarazem wrażliwą, miłą i spokojną. Co uznajemy za najważniejszy z elementów budujących szczęśliwe życie? Na pierwszym miejscu (51 proc.) stawiamy zdrowie, choć zarazem…

… nierzadko owa troska o kondycję ciała i ducha ogranicza się wyłącznie do deklaracji, gdyż niemal połowa badanych zdobyła się na samokrytycyzm, wyznając, iż nie poddaje się regularnie badaniom profilaktycznym, przywiązuje zbyt małą uwagę do zdrowej diety i kondycji psychicznej.
Fot. mat. prasowe
A skoro mowa o tej drugiej: choć aż 78 proc. pań czuje, że potrzeba im relaksu to zarazem… nie potrafi się zrelaksować, gdyż ze względu na konieczność sprzątania, gotowania, opieki nad bliskimi i utrzymywania rodziny, tudzież najogólniej pojęte zabieganie brak na to czasu.


Czym jest relaks dla Polek? Większość utożsamia owo pojęcie ze spacerami, oglądaniem filmów i seriali, czytaniem książek, spędzaniem czasu z rodziną i rozmowami z przyjaciółkami, natomiast rzadko z aktywnością fizyczną, jogą oraz treningiem uważności. Slow life? Ta idea nie jest bliska 45 proc. z na, natomiast 39 proc. przyznaje, że nie wie, co w ogóle oznaczają te słowa.

Kolejne lokaty w rankingu spraw ważnych i ważniejszych zajęły rodzina (45 proc.) i solidarność (30 proc.), niezmiernie ważne są także przyjaźń i wolność wyboru. Dodajmy, że 41 proc. z nas twierdzi, że praca i rodzina są dla nich również istotne.

Skoro o obowiązkach zawodowych mowa: są czymś, do czego podchodzimy naprawdę ambitnie. Niemal 80 proc. respondentek stwierdziło bowiem, że byłyby podekscytowane awansem na odpowiedzialne stanowisko.

Lecz, co bardzo istotne, nie ograniczamy się tutaj do marzeń i gdybania, lecz bierzemy sprawy we własne ręce. Co trzecia badana odczuwa potrzebę dokształcania się, wiedząc, że w ten sposób może zrealizować swe aspiracje zawodowe. Najczęściej (66 proc.) robi to samodzielnie, sięgając po literaturę fachową, bądź też uczestnicząc w webinarach i rozmaitych kursach.
Fot. mat. prasowe
Przechodząc do antypatii: jedna trzecia rodaczek nie lubi samych siebie, przy czym odsetek ów jest najwyższy w grupie wiekowej 26-31 lat i wśród takich właśnie przedstawicielek pokolenia Young Millenials wynosi 45 proc. Co zarzucamy sobie najczęściej? Otóż nerwowość, a także brak umiejętności zachowania spokoju, konsekwencji w działaniu, zdecydowania i sprytu.

Pragniemy również większej dawki niezależności (rozumianej jako wolność i swoboda w podejmowaniu samodzielnych decyzji), a mniejszej ograniczeń (zwłaszcza takich, jak kredyty oraz nadmiar obowiązków domowych). Strach? Ten w zdecydowanej większości przypadków dotyczy samotności, zarazem motywując nas do pielęgnowania przyjaźni.

Statystyczna Polka nie lubi odgórnych zakazów i nakazów – te przeszkadzają 38 proc. z nas, choć zarazem daleko nam do anarchistycznego podejścia do świata, gdyż 34 proc. badanych przyznało, że wspominane nakazy i zakazy są konieczne, aby utrzymać porządek społeczny.

W jaki sposób podchodzimy do utartych zasad, które określają, co nam wolno, a czego nie wypada robić? Co nie dziwi, największymi tradycjonalistkami są reprezentantki pokolenia Silver Power (czyli osoby urodzone w latach 1946-1964), które bardzo często podkreślają, że kobieta nie może mieć zbyt wielu partnerów, żyć w konkubinacie i wzbraniać się przed posiadaniem dzieci, a nawet sięgać po papierosy i ubierać się zbyt odważnie.
Fot. mat. prasowe
Ich wnuczki i prawnuczki, a jakże, są o niebo bardziej liberalne – ponad 40 proc. przedstawicielek Pokolenia Z (czyli dziewczyn, które przyszły na świat po roku 1996) nie zgadza się z ŻADNYM z powyższych stereotypów dotyczących tego, czego – ponoć, zgodnie z utartymi "regułami gry" – nie przystoi kobiecie.

Co ciekawe, aż połowa dziewczyn reprezentujących owo pokolenie uważa, że największymi z autorytetów są ich matki (choć średnia wśród wszystkich Polek, reprezentujących wszystkie grupy wiekowe, wynosi w tym przypadku 38 proc.), a 63 proc. z nich zdecydowanie chciałyby być takie jak ona.

Jakim typem kobiety jesteś?
Dzięki analizie odpowiedzi udzielonych przez respondentki stworzono 7 portretów charakterologicznych pań znad Wisły, uwzględniających cechy charakteru, zestaw najważniejszych wartości oraz nastawienie do życia.

Strażniczka Ogniska Domowego (30 proc. Polek)

Zamężna lub w związku partnerskim, zazwyczaj posiada dzieci i jest aktywna zawodowo. Najważniejsza jest dla niej rodzina, dla której może poświęcić wszystko. Bardzo istotne są dla niej także przyjaźnie (zazwyczaj z osobami o podobnych poglądach, statusie majątkowym i zainteresowaniach). To osoba jednocześnie tolerancyjna, serdeczna, stanowcza, pragmatyczna i konsekwentna. Choć jest zabiegana, to czuje się spełniona i wolna. No i lubi siebie. Solidarność? To dla niej ważne słowo, choć w tej kwestii ma negatywne zdanie o rodaczkach – uważa, że się nie wspierają. Zmiany, które narzuciła pandemia, nie przeszkadzają jej zbytnio.

Nawigatorka (22 proc.)

To kobieta sprytna i przedsiębiorcza, a jednocześnie sprawiedliwa i wrażliwa. Chciałaby być bardziej konsekwentna i odważna oraz dzielić się z innymi swoim doświadczeniem i kreatywnością. Boi się samotności i bezradności. Nie chciałaby wybierać pomiędzy rodziną a pracą (pomijając sytuacje, w których bliscy potrzebują pomocy). Czy czuje się ograniczana przez obowiązki domowe? Tak, choć m. in. z ich powodu nie może praktykować slow life'u. Czy narzeka na tę sytuację? Nie. Zwykle ma swoje zdanie, choć są osoby, którym nie potrafi się sprzeciwić. Lubi przyjaźnić się (również na odległość) z osobami, które nie oceniają. Uprawia sport (zazwyczaj to bieganie lub joga) i odżywia się zdrowo, ograniczając spożycie mięsa.

Kobieta Wysokich Lotów (12 proc.)

Ceni sobie rozwój i – choć zazwyczaj współtworzy związek – jest bardzo niezależna. Czy może być matką? Tak, choć nie musi. Pomiędzy karierą a rodziną stawia znak równości. Elastyczna, otwarta na zmiany i wszystko, co nowe - lubi się dokształcać i zdobywać nie tylko kolejne umiejętności, lecz także wspinać się po szczeblach kariery (choć obawia się, że i tak będzie traktowana gorzej niż mężczyźni). Dodajmy, że nie lęka się tego, że jej rozwój może zagrażać ego drugiej połówki. Z którą, dodajmy, traktuje się po partnersku. Źle znosi zakazy, a w przypadku przyjaźni stawia na jakość, nie ilość. Bardzo często brakuje jej czasu na relaks.

Łebska Babka (11 proc.)

Jest dojrzała – zarówno pod względem metryki, jak i zachowania – szczęśliwa oraz akceptuje siebie bez jakiegokolwiek "ale". Ta kobieta docenia równowagę między mieć i być, tak więc posiadanie oraz doświadczanie są dla niej równie ważne. Co chciałaby zaoferować innym? Doświadczenie, zaradność i aktywność. Za najważniejsze wartości w życiu uważa przyjaźń, rodzinę, otwartość i honor. Jest aktywna zawodowo, ale ceni też relaks oraz ideę slow life'u. Istotne są dla niej kontakty z bliskimi – najlepiej codzienne, twarzą w twarz (tak więc bardzo źle znosi ograniczenia, które narzuciła światu pandemia). Pozwala sobie na drobne przyjemności, nie czując przy tym wyrzutów sumienia. Może być zarówno partnerką, jak i singielką, posiadanie dzieci jest dla niej pewną opcją życiową, nie obowiązkiem.

Pani Project Manager (10 proc.)

Uporządkowanie daje jej zadowolenie oraz poczucie spełnienia, a projekt życie wdraża zgodnie z planem (zapisanym w kalendarzu lub aplikacji mobilnej) i nie odpocznie, dopóki wszystkie obowiązki – czy to domowe, czy też zawodowe – nie zostaną odfajkowane. Owszem, bywa przemęczona, jednak odczuwa szczęście, gdyż wie, że pewnych rzeczy nikt nie zrobi lepiej od niej (włączając w to partnera, który… i tak niezbyt ochoczo chciałby przejąć część jej zadań). Chce być jeszcze bardziej konsekwentna i zdecydowana, a także lubi zwiększać swe kompetencje. Pomimo faktu, że w życiu zawodowym widzi nad sobą szklany sufit. Uważa się za osobę tolerancyjną, choć jej postawa czasami świadczy o czymś zgoła innym.

Kreatorka (9 proc.)

Mistrzyni w kategoriach "kreatywność", "spryt" i "zaradność". Rzeczy z pozoru niemożliwe? Te załatwia od ręki. Liczą się dla niej nie tylko zdrowie i rodzina, lecz także solidarność, niezależność i honor. Nie obawia się podejmowania samodzielnych decyzji i nie czuje się ograniczana (wyjątkami są tutaj zobowiązania finansowe 
i ograniczone możliwości rozwoju). Szanuje zakazy i normy, dzięki którym społeczeństwo może funkcjonować w sposób sprawny, choć… potrafi omijać owe ograniczenia. Rodzina? Pod tym terminem kryją się dla niej nie tylko dzieci, rodzice, dziadkowie i rodzeństwo, lecz także pupile domowi.

Wyzwolona Amazonka (6 proc.)

Gdyby była hasztagiem, nazywałaby się #womenpower. Nieustannie w ruchu, uparta i zaradna (choć zarazem serdeczna i wyrozumiała). Odwaga? Tej cechy charakteru, w jej mniemaniu, nigdy za dużo. Nie znosi zakazów i sytuacji, w których ktoś podejmuje decyzje w jej imieniu. Nie chciałaby być uległa i samotna, choć – zaznaczmy – drugie z tych pojęć, w przeciwieństwie do większości kobiet, rozumie nie jako brak partnera, lecz oddzielenie od społeczności. Lubi i mieć, i doświadczać. Jej zdaniem Polki zazwyczaj są ograniczone przez zobowiązania finansowe i religię. Nie szufladkuje ludzi i jest bardzo tolerancyjna (choć, jak uważa, jej rodaczki mają na tym polu wiele do poprawy). Często nie ma "parcia na karierę".

Chciałabyś sprawdzić, do której grupy kobiet należysz? A więc koniecznie wejdź pod ten adres.
Fot. mat. prasowe
* Raport "Polki 2021. Nowe wartości na nowe czasy" opracowano na podstawie badania ilościowego zrealizowanego w maju 2021 przez Mobile Institute na zlecenie Gedeon Richter Polska Sp. z o.o. Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na grupie 2071 internautów, w której znalazło się 1236 kobiet i 835 mężczyzn w wieku 18+.

Materiał powstał we współpracy z firmą Gedeon Richter Polska.