Chcesz zostać coachem robotów? Ranking Szkół Wyższych Perspektywy podpowie ci, jakie studia skończyć
Nasz świat zmienia się w bardzo szybkim tempie. Rewolucja informatyczna, rozwój sztucznej inteligencji oraz analityki big data wpłynęły mocno na rynek pracy, a przed nami kolejny cyfrowy zryw, za którym pójdą kolejne rewolucyjne zmiany. Jak przygotować się na nową rzeczywistość? Odpowiedź znajdziesz w najnowszym Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy, w którym za najlepszą uczelnię niepubliczną uznano Akademię Leona Koźmińskiego, oferującą – we współpracy z Huawei – naprawdę perspektywiczne kierunki studiów, związane m. in. ze sztuczną inteligencją oraz zarzadzaniem cyberbezpieczeństwem.
Dlatego zdecydowanie warto zapoznać się z Rankingiem Szkół Wyższych Perspektywy, czyli obiektywnym, powstałym na bazie wiarygodnych informacji, zestawieniem uczelni będących zdecydowanie najatrakcyjniejszymi punktami na akademickiej mapie naszego kraju. Obejmuje on placówki akademickie, niepubliczne i zawodowe, skupiając się również na ich poszczególnych wydziałach – łącznie ów wyjątkowy ranking uwzględnia aż 71 kierunków.
22 czerwca w Centrum Olimpijskim PKOl odbyła się gala finałowa, będąca podsumowaniem dwudziestej drugiej już edycji owego rankingu, w trakcie której wręczono dyplomy przedstawicielom uczelni mających największy wpływ na kształtowanie nowego pokolenia. Czyli właściwą edukację zdolnych, pełnych pasji osób, będących fundamentem gospodarki w coraz większym stopniu opartej na wiedzy – specjalistycznej i dostosowanej do obecnych (oraz przyszłych) realiów.
W kategorii uczelni niepublicznych pierwszą lokatę zajęła stołeczna Akademia Leona Koźmińskiego, natomiast Politechnika Warszawska została najwyżej ocenioną publiczną uczelnią techniczną. Co łączy te placówki? Obie (podobnie jak Akademia-Górniczo Hutnicza, Uniwersytet Łódzki oraz Politechnika Poznańska, które zdobyły wysokie pozycje w rankingu) od lat realizują projekty naukowe wspólnie z Huawei, będącym – dodajmy gwoli formalności – partnerem głównym tegorocznego Rankingu.
Polska ma bardzo długą historię odkryć naukowych i silnie zakorzenioną kulturę innowacji. To właśnie z naszego kraju pochodzi wiele wybitnych postaci, takich jak Kopernik, Maria Curie-Skłodowska czy Ignacy Łukasiewicz. Nierzadko z Polski wywodzą się wybitni naukowcy wspierający również współczesne globalne inicjatywy. Nasze doświadczenia w pracy z uczelniami pokazują, że w młodych Polkach i Polakach tkwi ogromny potencjał rozwoju. I dalej, konsekwentnie będziemy ich wspierać, by odkrywali nowe rzeczy, rozwijali innowacyjną gospodarkę i oswajali nowe technologie, z korzyścią dla wszystkich dookoła – podkreśla Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
Jak dodaje, mówimy tutaj o firmie, która na badania i rozwój przeznacza kilkanaście procent swoich przychodów czyli kilkanaście miliardów dolarów co roku. Huawei wspiera ponadto 130 europejskich uczelni (do tej pory na te kooperacje przeznaczono ok. miliarda euro).
Od siedemnastu lat na owej liście znajdują się również placówki znad Wisły, którym Huawei oferuje nie tylko najlepsze technologie, lecz także globalnie zdobytą wiedzę. Dzięki temu nasi studenci mogą zarówno zdobywać nowe, bezcenne na rynku pracy umiejętności praktyczne, jak i wykorzystywać w pełni swoje talenty, niezbędne dla wspierania innowacyjnej polskiej gospodarki. Tak dziś, jak i w przyszłości.
– Bardzo cieszymy się, że studenci kierunku Management and Artificial Intelligence będą mieli okazję wypróbować swoje umiejętności w zakresie analityki danych i uczenia maszynowego w ramach ICT Academy i że uzyskają dostęp do ciekawych szkoleń i webinariów, które z pewnością uzupełnią znakomicie ich formalną edukację – w ten sposób prof. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, prorektor ds. współpracy międzynarodowej i ESR oraz kierowniczka studiów licencjackich Management and Artificial Intelligence w Akademii Leona Koźmińskiego, podsumowała rozpoczęcie współpracy owej uczelni z Huawei w zakresie szkoleń.
Mówimy tutaj o rzeczach szczególnie ważnych dziś, gdy pandemia COVID-19 dosadnie pokazała całemu światu, jak ogromne znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego mają nowe technologie. Procesy cyfryzacyjne, które zgodnie z wcześniejszymi prognozami miały trwać latami, skróciły się do zaledwie kilku-, kilkunastu miesięcy, a proces ów nie zwalnia i będzie nabierał coraz większego rozpędu.
W tych okolicznościach szczególnie ważni stają się młodzi ludzie – nie tylko pełni pasji oraz przełomowych pomysłów, lecz także świetnie wykształceni w nowym, uwzględniającym potrzeby rynkowe duchu. Słowem: cyfrowi eksperci, którzy zadbają o lepsze jutro – zarówno w kontekście lokalnym, polskim, jak i globalnym.
Najnowszy Ranking Szkół Wyższych Perspektywy to doskonały pretekst do rozmowy z prof. Witoldem T. Bieleckim, prezydentem Akademii Leona Koźmińskiego oraz Ewą Barlik, rzecznik prasową tej uczelni. Zapytajmy o to, jakie kompetencje są najważniejsze dziś, a jakie będą niezbędne jutro, a także o cyfryzacji, czyli jednym z kluczowych wyzwań naszych czasów.
Na co powinni przygotować się dzisiejsi nastolatkowie?
Prof. Witold T. Bielecki: Jest to młodsze pokolenie millenialsów, wychowanych w przekonaniu, że są wyjątkowi i niepowtarzalni. Pokolenie indywidualistów skoncentrowanych na sobie i przekonanych o swojej unikalności, byciu niczym "płatki śniegu". Otóż ta nowa generacja młodych zderzy się z nowym zjawiskiem określanym mianem VUCA (Volatility: zmienność, ulotność, Uncertainty: niepewność, Complexity: złożoność, Ambiguity: niejednoznaczność).
Kluczową kompetencją przyszłości będzie umiejętność radzenia sobie z nieoczekiwanymi, nieplanowanymi sytuacjami, takimi jak choćby obecna pandemia. Sposobem na to jest elastyczność, a to wymaga tworzenia – do czego dążymy – nowego typu uczelni w stylu agile.
Agile to sposób myślenia, filozofia życia, która opiera się na takich wartościach jak wspieranie, ufność, otwartość, uczciwość, a przede wszystkim zdolność do dostosowywania się. Przekładanie sukcesu grupy nad sukces osobisty. Ważna jest umiejętność współdziałania. Podejście agile z założenia pozwala uczyć się na błędach.
Jak Akademia Leona Koźmińskiego wspiera rozwój kompetencji przyszłości w praktyce?
Prof. Witold T. Bielecki: Jak już wspomniałem, na znaczeniu zyskują dziś kompetencje miękkie. Jednak z drugiej strony niezwykle istotne stają się umiejętności, które odróżniają pracę człowieka od pracy systemów informatycznych, robotów czy sztucznej inteligencji.
Oferta edukacyjna uczelni z jednej strony musi zawierać DARQ. Jest to akronim od pojęć: Distributed ledger technology – technologia rozproszonej księgi rachunkowej (coś więcej niż chmura), Artificial Intelligence (sztuczna inteligencja), Extended Reality (rozszerzona rzeczywistość i symulowanie hipotetycznych sytuacji, aby uczyć się przewidywania rozwoju sytuacji i konsekwencji decyzji) oraz Quantum computing (obliczenia kwantowe).
Ale z drugiej strony ma kształtować "metaumiejętności", które powinny cechować absolwentów uczelni, by podejmowane przez nich działania były sprawne na miarę czasów Są to: umiejętność pozyskiwania wiedzy, projektowania działań i wielowymiarowego wartościowania obejmującego efektywność, ekonomiczność i etyczność.
Z roku na roku będzie rosło zapotrzebowanie na absolwentów znających tajniki cyberbezpieczeństwa, rozumiejących działania SI czy też potrafiących wesprzeć biznes w procesie transformacji. Jaką rolę może odgrywać tutaj współpraca uczelni z firmami technologicznymi takimi jak np. Huawei?
Ewa Barlik: Współpraca z biznesem, zwłaszcza z obszaru szeroko pojętych innowacji: technologicznych, społecznych, organizacyjnych, jest od dawna wpisana w sposób kształcenia studentów ALK. Wspólnie z Huawei stworzyliśmy studia podyplomowe "Zarządzanie cyberbezpieczeństwem", program ICT Academy na rzecz rozwoju polskiej nauki, a ostatnio otworzyliśmy też pracownię Huawei IdeaHub.
To wyróżnione w plebiscycie Red Dot Design Award nowoczesne narzędzie, zwiększające możliwości inteligentnego biura, czy – jak w tym przypadku – inteligentnej sali edukacyjnej. Łączy w sobie funkcje inteligentnego rozpoznawania pisma odręcznego, wideokonferencji w wysokiej rozdzielczości i bezprzewodowego udostępniania treści.
Dzięki zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji umożliwia ono wydajne obliczenia i tworzenie wykresów. Z kolei aż 12 wbudowanych mikrofonów oraz głośniki i kamera 4K znacząco zwiększają efektywność komunikacji.
Wykorzystane technologie umożliwiają m.in. automatyczne przekazywanie studentom notatek przygotowanych przez prowadzącego zajęcia. Komunikacja z urządzeniami zewnętrznymi odbywa się bezprzewodowo. Niemal każdy kierunek studiów stwarza możliwości współpracy z innowacyjnym biznesem. Partnerami anglojęzycznych studiów licencjackich Management and Artificial Intelligence są Microsoft, Oracle i Huawei.
Artykuł powstał we współpracy z Huawei