Electrolux promuje modę cyrkularną. Zobacz zdjęcia z niezwykłego pokazu Tomasza Ossolińskiego
Electrolux ruszył z nową odsłoną kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”, w której inspiruje do proekologicznych wyborów i pokazuje jak poprzez drobne zmiany zachowań dbać
o środowisko naturalne. Osią działań tegorocznej kampanii jest Strefa Electrolux, popupowa przestrzeń zlokalizowana na plaży w Gdańsku Brzeźno, w której działa m.in. cyrkularny butik stworzony we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania. Powstanie Strefy zainaugurował pokaz mody cyrkularnej Tomasza Ossolińskiego.
Założenia kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”
Każdego roku do wytworzenia nowych ubrań zużywane są ok. 93 miliardy m³ wody. W trakcie procesu ich produkcji wyemitowanych zostaje ok. 1,2 miliarda ton dwutlenku węgla.Co gorsze, zaledwie mniej niż 1 proc. materiałów zużytych do produkcji tkanin poddawany jest recyklingowi, a miliony ton ubrań trafiają na śmietnik.* Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest tzw. „fast fashion”, czyli szybki przemysł odzieżowy zachęcający do jednorazowych zakupów.
W rezultacie „szybka moda” doprowadziła do dwukrotnego wzrostu ilości produkowanej odzieży od 2000 roku, kiedy stała się istotnym segmentem rynku. W ciągu ostatnich 15 lat średni czas użytkowania odzieży spadł zaś aż o 35 proc.**
Fot. materiały prasowe
Z analiz UE wynika, że jeśli nadal będziemy w takim tempie postępować w eksploatacji zasobów, to do 2050 r. będziemy potrzebować zasobów trzech Ziem. Skończone zasoby i kwestie klimatyczne wymagają zatem przejścia od modelu liniowego do neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, zrównoważonej środowiskowo i całkowicie „cyrkularnej” gospodarki.
Najważniejszy dziś po stronie nabywców jest umiar w konsumpcji, a po stronie producentów projektowanie rzeczy, które będą mogły wrócić, będą naprawialne i długotrwałe.
Współpraca z marką Electrolux to dla Ubrania do Oddania możliwość wyjścia z naszą ideą do szerszego grona odbiorców. To pokazanie innym firmom i inicjatywom, że duży biznes i start-up’y z misją mogą długoterminowo współpracować, uczyć się od siebie i razem się rozwijać, dążąc wspólnie do redukcji swojego wpływu na środowisko. – mówi Anna Pięta, Strategy Manager, Ubrania do Oddania.
Fot. materiały prasowe
Strefa Electrolux – butik z modą cyrkularną, przestrzeń customizacji, relaksu i showroom
Strefa Electrolux została podzielona na 4 przestrzenie. Działa w niej butik z modą cyrkularną „Noś dłużej” stworzony we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania, w którym można kupić ubrania z drugiej ręki i modele z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego. Strefa to także przestrzeń customizacji, w której eksperci pokażą jak dawać ubraniom drugie życie, przestrzeń relaksu, czyli miejsce do spędzenia czasu z rodziną i przyjaciółmi oraz showroom produktów z linii Electrolux PerfectCare. Działalność Strefy zainaugurował pokaz mody cyrkularnej Tomasza Ossolińskiego, ambasadora marki. Wydarzenie odbyło się 23 lipca.Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Z kolei 24 lipca o godzinie 13.00 w Strefie odbyła się debata o modzie cyrkularnej z udziałem: Anny Czartoryskiej-Niemczyckiej, Magdaleny Popławskiej, Ady Fijał, Malwiny Wędzikowskiej, Anny Pięty z inicjatywy Ubrania do Oddania oraz przedstawiciela marki Electrolux. Rozmowę poprowadziła Katarzyna Burzyńska-Sychowicz.
Projekt Strefy jest spójny z proekologicznymi założeniami marki także w wymiarze technicznym. Wszystkie materiały, które zostały wykorzystane do budowy Strefy Electrolux, pochodzą z drugiego obiegu i po zakończeniu akcji zostaną przekazane do dalszego użytku organizacjom NGO.
* Źródło: Ellen MacArthur Foundation, A new textiles economy: Redesigning fashion’s future, (2017,http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications).
** Źródło: https://www.nature.com/articles/s43017-020-0039-9, za: https://sukces.rp.pl/styl/5967-nowe-raporty-potwierdzaja-fast-fashion-niszczy-planete/