Electrolux promuje modę cyrkularną. Zobacz zdjęcia z niezwykłego pokazu Tomasza Ossolińskiego

Artykuł PR-owy Electrolux
Electrolux ruszył z nową odsłoną kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”, w której inspiruje do proekologicznych wyborów i pokazuje jak poprzez drobne zmiany zachowań dbać o środowisko naturalne. Osią działań tegorocznej kampanii jest Strefa Electrolux, popupowa przestrzeń zlokalizowana na plaży w Gdańsku Brzeźno, w której działa m.in. cyrkularny butik stworzony we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania. Powstanie Strefy zainaugurował pokaz mody cyrkularnej Tomasza Ossolińskiego.
Fot. materiały prasowe

Założenia kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”

Każdego roku do wytworzenia nowych ubrań zużywane są ok. 93 miliardy m³ wody. W trakcie procesu ich produkcji wyemitowanych zostaje ok. 1,2 miliarda ton dwutlenku węgla.

Co gorsze, zaledwie mniej niż 1 proc. materiałów zużytych do produkcji tkanin poddawany jest recyklingowi, a miliony ton ubrań trafiają na śmietnik.* Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest tzw. „fast fashion”, czyli szybki przemysł odzieżowy zachęcający do jednorazowych zakupów.

W rezultacie „szybka moda” doprowadziła do dwukrotnego wzrostu ilości produkowanej odzieży od 2000 roku, kiedy stała się istotnym segmentem rynku. W ciągu ostatnich 15 lat średni czas użytkowania odzieży spadł zaś aż o 35 proc.**
Fot. materiały prasowe
Liniowy model konsumpcji, na którym oparta jest aktualnie gospodarka większości współczesnego świata, działa na zasadzie „kup, zużyj, wyrzuć”.


Z analiz UE wynika, że jeśli nadal będziemy w takim tempie postępować w eksploatacji zasobów, to do 2050 r. będziemy potrzebować zasobów trzech Ziem. Skończone zasoby i kwestie klimatyczne wymagają zatem przejścia od modelu liniowego do neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, zrównoważonej środowiskowo i całkowicie „cyrkularnej” gospodarki.

Najważniejszy dziś po stronie nabywców jest umiar w konsumpcji, a po stronie producentów projektowanie rzeczy, które będą mogły wrócić, będą naprawialne i długotrwałe.

Współpraca z marką Electrolux to dla Ubrania do Oddania możliwość wyjścia z naszą ideą do szerszego grona odbiorców. To pokazanie innym firmom i inicjatywom, że duży biznes i start-up’y z misją mogą długoterminowo współpracować, uczyć się od siebie i razem się rozwijać, dążąc wspólnie do redukcji swojego wpływu na środowisko. – mówi Anna Pięta, Strategy Manager, Ubrania do Oddania.
Fot. materiały prasowe
Electrolux jest marką, która promuje ideę zrównoważonego rozwoju w swoim modelu biznesowym oraz wśród konsumentów. Kampania Pierz, susz, noś dłużej, zapoczątkowana przez nas w 2020 roku, to przeciwstawienie się trendom „fast fashion”. Nie nawołujemy do radykalnej rewolucji w stylu życia. Promujemy nowe nawyki związane z dbaniem o ubrania, które w długiej perspektywie zbudują świadomość tego, w jaki sposób traktowanie ubrań z szacunkiem przekłada się na środowisko. – mówi Natalia Kostera, Brand Manager Electrolux.

Strefa Electrolux – butik z modą cyrkularną, przestrzeń customizacji, relaksu i showroom

Strefa Electrolux została podzielona na 4 przestrzenie. Działa w niej butik z modą cyrkularną „Noś dłużej” stworzony we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania, w którym można kupić ubrania z drugiej ręki i modele z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego. Strefa to także przestrzeń customizacji, w której eksperci pokażą jak dawać ubraniom drugie życie, przestrzeń relaksu, czyli miejsce do spędzenia czasu z rodziną i przyjaciółmi oraz showroom produktów z linii Electrolux PerfectCare. Działalność Strefy zainaugurował pokaz mody cyrkularnej Tomasza Ossolińskiego, ambasadora marki. Wydarzenie odbyło się 23 lipca.
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Tylko 1 procent z wyrzuconych w tym roku na śmietnik ponad 90 milionów ton niesprzedanych ubrań i akcesoriów, które produkuje branża odzieżowa, poddanych zostanie recyklingowi. Reszta zaśmieci naszą planetę i przyczyni się do nieodwracalnych zmian w środowisku naturalnym. Nie chcę się do tego dokładać. Najnowszą kolekcję na wiosnę-lato 2022 postanowiłem po raz pierwszy stworzyć w duchu mody cyrkularnej i odzysku w całości. Do jej powstania wykorzystałem wyłącznie resztki tkanin, z których szyłem swoje kolekcje w ciągu ostatnich 20 lat pracy. Cieszę się, że wraz z marką Electrolux i Ubrania do Oddania mam możliwość pogodzić zamiłowanie do mody i ubrań ze zrównoważonym rozwojem. Realizujemy projekt, który jest spójny ideowo i dobry dla planety. Dlatego jest tak wyjątkowy i ważny – mówi Tomasz Ossoliński, projektant mody.

Z kolei 24 lipca o godzinie 13.00 w Strefie odbyła się debata o modzie cyrkularnej z udziałem: Anny Czartoryskiej-Niemczyckiej, Magdaleny Popławskiej, Ady Fijał, Malwiny Wędzikowskiej, Anny Pięty z inicjatywy Ubrania do Oddania oraz przedstawiciela marki Electrolux. Rozmowę poprowadziła Katarzyna Burzyńska-Sychowicz.

Projekt Strefy jest spójny z proekologicznymi założeniami marki także w wymiarze technicznym. Wszystkie materiały, które zostały wykorzystane do budowy Strefy Electrolux, pochodzą z drugiego obiegu i po zakończeniu akcji zostaną przekazane do dalszego użytku organizacjom NGO.

* Źródło: Ellen MacArthur Foundation, A new textiles economy: Redesigning fashion’s future, (2017,http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications).
** Źródło: https://www.nature.com/articles/s43017-020-0039-9, za: https://sukces.rp.pl/styl/5967-nowe-raporty-potwierdzaja-fast-fashion-niszczy-planete/