Kryzys to próba sił i prawdziwy test dla firmy. W 2020 roku ta marka wyszła z niego obronną ręką
Rok 2020, który upłynął pod znakiem pandemii, zaskoczył wszystkich. Ograniczenia w przestrzeni publicznej, lockdown w gospodarce, przejście na model home office w firmach – wszystkie te wyzwania, często nagłe i nieoczekiwane, odcisnęły ogromne piętno na biznesie. Wiele przedsiębiorstw poniosło duże straty, a niektóre zniknęły z rynku. Są jednak marki, które ubiegły rok zakończyły na plusie. Przykład? Grupa OKNOPLAST.
Ponad 25 lat doświadczenia
Oknoplast, polskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji okien i drzwi, zostało założone w 1994 roku przez Adama Placka. Od 2013 roku firma, której siedziba mieści się dziś w Ochmanowie koło Krakowa, jest flagową częścią Grupy OKNOPLAST współtworzonej przez 3 inne marki: Aluhaus (stolarka aluminiowa), WnD (stolarka otworowa z PVC) i Ampuero (hiszpański lider w produkcji okien PVC).Z firmą współpracuje ponad 1500 partnerów z Polski, Włoch, Hiszpanii, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Szwajcarii, Słowenii, Francji, Niemiec oraz Stanów Zjednoczonych. Grupa należy do ścisłej czołówki producentów okien i drzwi z PVC w Europie, jest też jednym z największych polskich przedsiębiorstw-eksporterów i wielokrotnym laureatem konkursu "Lider Rynku".
OKNOPLAST w 2020 roku
Z kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią OKNOPLAST dał radę wyjść obronną ręką. Jak opowiada prezes Mikołaj Placek, firmie w dostosowaniu procesów produkcyjnych i sprzedażowych do obostrzeń epidemiologicznych pomogły prowadzone od lat prace nad digitalizacją i automatyzacją biznesu. W rezultacie Grupa utrzymała ciągłość produkcji i sprzedaży na wszystkich europejskich rynkach.We wszystkich krajach obsługa klientów prywatnych i biznesowych przebiegała bez większych zakłóceń. Dzięki ciągłości w zamówieniach, opartemu na rozwiązaniach online modelowi sprzedaży oraz sprawnej obsłudze zdalnej wieloletni producent stolarki okienno-drzwiowej mógł pozwolić sobie na szeroko zakrojone działania promocyjne, w tym kampanie marketingowe. Czyli na inwestycje zaliczane do kosztów, które rynek w 2020 roku raczej starał się ciąć niż generować.
Siedziba GRUPY OKNOPLAST w Ochmanowie pod Krakowem•Materiały prasowe / Grupa OKNOPLAST
Poza przyspieszeniem procesów cyfryzacji biznesu i powiększeniem Grupy o zagraniczny podmiot z blisko 10 proc. udziałem w rynku rok 2020 dla firmy OKNOPLAST oznaczał również proces centralizacji jej brandów. Dzięki przyjętej strategii polskie przedsiębiorstwo w zeszłym roku osiągnęło obrót na poziomie ponad 1 mld zł, utrzymało zatrudnienie oraz wzmocniło relacje biznesowe we wszystkich krajach.
Plany na 2021
W bieżącym roku Grupa OKNOPLAST koncentruje się na rozwoju terytorialnym i logistycznym, chcąc wykorzystać szansę, jaką daje jej "przyczółek" na Półwyspie Iberyjskim. Firma nie ukrywa, że postrzega ten region jako bardzo ważną destynację na transportowej mapie Europy, uchylającą również drzwi do wielkiego rynku Ameryki Południowej. Dlatego głównym celem na ten rok ma być rozwijanie sieci sprzedaży i wzmocnienie marki Hermet 10 na rynku hiszpańskim.Wśród planowanych działań dotyczących rozwoju przejętej firmy Ampuero są: rozbudowa sieci sprzedaży Hermet10, repozycjonowanie hiszpańskiej marki w stronę produktów premium oraz implementacja nowej strategii marketingowej w celu zwiększenia rozpoznawalności i wyjątkowości tego brandu. W efektach polsko-hiszpańskiej synergii producent okien widzi ogromny potencjał do dalszej ekspansji.
Równocześnie jeden z największych polskich eksporterów stolarki okiennej zamierza kontynuować procesy rozpoczęte na lukratywnym rynku amerykańskim. Przede wszystkim skupia się na rozwoju swojej sieci handlowej w USA, budując kontakty z partnerami gotowymi na współpracę w zakresie dystrybucji produktów OKNOPLAST. Jego orężem jest renoma – w 2020 roku jako jedyny producent spoza Ameryki Północnej został finalistą na targach budowlanych NAHB International Builders’ Show w Las Vegas.
Na rynku polskim OKNOPLAST kończy pierwszą część inwestycji w centrum logistyczno-magazynowym. Niedługo ma zostać otwarta nowa hala o powierzchni 17 000 m2. W niedalekiej przyszłości firma planuje położyć nacisk na rozwój własnego parku technologicznego. Tej rozbudowie oraz modernizacji mają towarzyszyć rozwiązania wpisujące się w ekologiczne trendy Zielonego Ładu. Czyli wszelkie prośrodowiskowe działania służące redukcji odpadów plastikowych czy emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Jak podkreśla Mikołaj Placek, rok 2020 był dla Grupy OKNOPLAST pełen wyzwań, ale udało jej się przez niego przebrnąć z całkiem dobrym wynikiem, co zarząd uznał za niemały sukces. Rok 2021 firma chciałaby natomiast zamknąć z wynikiem 1,2 mld zł. Czy to się uda? Czas pokaże. Pozostaje obserwować, jak istniejący blisko trzy dekady biznes poradzi sobie za oceanem i na odradzającym się rynku hiszpańskim.
Artykuł powstał we współpracy z Grupą OKNOPLAST